Dag 194 Kafarnaum - Ramot / Duga Beach 20,6 km

Israël, Golan Regional Council

Tegen zeven is iedereen al wat in de benen en we drinken koffie en thee.. en dan gaan we eerst naar onze Afrikaanse pater die al buiten staat te wachten.
Hij geeft ons een korte rondleiding met verhalen over het dorpje en de opgravingen. Het is allemaal barre interessant.
Het was ook hier dat Jesus over het water liep.
Het gebied zit vol met de bijzondere wonder verhalen.

Dan moet hij gaan want de kerk gaat zo alweer open voor bedevaartgangers uit Italië.
Ieder houd hier zijn eigen dienst.
Das mooi de heilige dienst zo in hun eigen taal met eigen mee gebrachte pastoor.
De aardige pastoor Hans uit Bad Goisern doet dit ook al jaren vertelde hij me toeknik bij hem was tijdens deze reis.

We gaan eerst wat ontbijten. Gips bakt wat eieren en die smaken best in een pita broodtje.
Er is nog een kerkdienst in t Engels waar ik deel aan neem.
Het is een groep uit Amerika en ik ga mooi achterin zitten.
De pastoor doet het leuk en betrekt ieder er bij.
Bij zijn preek heeft hij over hoe mooi het zou zijn dat ook nu Jezus over t water er aan zou komen en wijst op mij alsof ik ook Jesus zou kunnen zijn. Ik moet lachen en geef aan een gewone Drentse pelgrim te zijn en as hij door vraagt over mijn ervaringen vertel ik over alle goeds welke we hebben mogen ontvangen .., een stukje God in ieder mens zo op ons pelgrimspad.
Ze zijn blij dat te horen omdat ze ook vaak het tegendeel ontvangen via de media.
Later met de voorbeden kan ieder op zijn beurt ook een persoon noemen om te gedenken ..en dus laten klinken boven het huis van Jesus .. in mijn geval noem ik die van mijn moedertje.
Het is een mooie manier van samen zijn en bidden.
An t eind komt de pastoor ook nog even apart naar me toe.
We wensen elkaar de vrede en God Bless.

De boel weer ingepakt met een paar broodtjes voor onderweg door gips gemaakt gaan we weer op pad.

Ik ga nog even kijken bij de bouwmannen die druk an het tegelzetten zijn.
We nemen afscheid van hun en de paters en houden met enkele contact via de slimme telefoon.

We gaan het terrein af met een voldaan gevoel en komen langs een Orthodox kerkje an de andere zijde van de opgravingen. Ernaast komen we uit bij een groot Nationaal park van Kafarnaum welk heel mooi is aangelegd.
Een stuk verderop gaan we pauzeren op dikke zwarte lava stenen en om ons heen zitten bergmarmotten lekker te zonnen en ons te begluren. Geweldig grappige beestjes zijn het.

Er zitten ook wat reigers op gestorven bomen in t meer te wachten op een maaltijd. Zouden deze vissers er ook al in Jesus tijd zijn geweest vraag ik me zo af.

We lopen langs een soort van natuur kampeerterreintje an het water en as we er aan voorbij zijn komt er een vrouw rennend achter ons an.
Ze vraagt of we Joods zijn en dan legt ze uit van een christelijke club te zijn die Jesus onder de aandacht wil brengen op een positieve manier via een leuk boekje.
Ik krijg hem alsnog maar kan door het Hebreeuws het jammer genoeg niet lezen. Ze vraagt of ik hem dan weer door wil geven.

We komen uit waar de rivier de Jordaan in het meer stroomt. Een bijzondere plek waar ik wel even weer met de voeten in wil baden. We rusten er even en gaan verder het natuurgebied in.

Eerst moeten we nog verder omhoog langs de rivier om over een autobrug te komen.
Gips loopt al een stuk voor mij an en ik loop wat te ver .. het staat hier niet zo duidelijk meer aangegeven en gips heeft de navigatie.
Een stuk verder langs de andere zijde v d rivier loop ik langs enkele ruïnes.
Dan kom ik helemaal an t dwalen en raak de weg kwijt door de dikke begroeiing van bamboe en struiken.
Het is weer een strijd om er door te komen en ik bericht met Gips via sms waar ze zit. Vanwege geen vrij bellen en of internet ist weer gelijk een stuk lastiger communiceren onderling.

Ik volg via maps een spoor en probeer uit de bossen weg te blijven waar ik steeds in blijf hangen met mien grote tasse.
Ik zie grote pootafdrukken welk van koeien moeten zijn.
Dan zie ik een ander beest door de bamboe wat wel een hond leek maar het niet was en er vandoor gaat.

Uiteindelijk vind ik weer een pad en zo kom ik weer uit bij mijn mede pelgrim die een ander pad had genomen.
Tis echt oppassen geblazen hier.. de padmarkeringen zijn er lang niet allemaal.

We gaan verder .. nu weer gezamenlijk over de paden en komen voor een ondergelopen stuk pad uit.
Er komen een aantal mannen op hun terrein fiets an die er dwars door gaan met de fiets an de hand.
Ik zie een mogelijkheid ernaast met stenen in t water… we moeten eerst over hekdraadwerk.
De stenen in de stroming zijn van lavabasalt en rond en glad en ja hoor het get mis … ik glij uit en vervolgens zit ik met beide schoenen vol onder water.
Ik bagger mezelf door het water en gips probeert nog een andere weg maar doet dan haar schoenen uit en gaat op de flexibele ..barefoot shoes verder.
Ook zei moet door het water.

Op t droge wring ik alles uit en hang mijn schoenen weer an de tasse en ga ook op de flexibele schoentjes verder.
Zo krijgen we nog een paar doorgangen door het natte gebied.

Later zien we van de andere zijde een bord staan met er op wettrail …
Daar waren we inmiddels wel achter.

Tis een zwaar stuk maar gelukkig hebben we goed weer en worden we niet echt koud.

T zal wel weer een paar dagen duren voor ik mijn schoenen weer droog krijg van binnen.

We komen in gebied met een bos van palmbomen terecht en vragen ons wat af waarom die hier zo veel groeien .
Dan zien we er trossen vol dadels onder hangen.
Op de grond rapen we een zakje vol op. Ook kunnen we smullen van een paar gigantische rode grapefruits verderop.

Er staan ook wat ezels in de bossen achter hek.
We moeten weer een stuk terug omdat de weg doodloopt.
An t eind van de dag hej daar zo de schurft an … maar goed we moeten verder om in de bewoonde wereld weer terecht te komen.

We komen uiteindelijk op een grote weg uit en gaan richting een pompstation .. maar daar is niks.
Dan gaan we richting een hotelcomplex an t meer…nu dus de oostzijde.
Het een groot terrein en er zijn weinig toeristen.
Aansluitend zijn stacaravans en staan er grote leuke tenten van een uivormig model. Ik ga opzoek naar een verantwoordelijke en kom uit bij een man bij de poort.
Ik doe het verhaal en hij geeft aan dat we wel mogen tenten as we ons netjes gedragen.
We zoeken een tent op met picknick tafel en gips loopt later nog naar een bewaker en komt terug met een gekregen zak chips en een fles cola.

Hij verteld me later dat hij ook een reiziger is maar dan per fiets. We hebben nog leuke gesprekken.

We gaan de tent in waar twee bedtjes in staan en daar kruipen we mooi op nadat ons avond eten .. de zak chips op is.

We zijn weer goed moe geworden na de natuur.. avontuurtocht en slapen dan ook weer vlot in.

Die foto! Met de zon boven je hoofd Barry, en Gisps zittend, prachtig! 🦋 Laat de woorden maar achterwege.

Thyti 2023-01-09 08:09:12

Je past echt in de omgeving uit de Bijbelse tijd. Zelfs de pastoor zei dat. Wel mooi mooi zo’n interactieve dienst.

Marja L 2023-01-09 09:22:11

Wauw!!! Prachtig👌😍

Alie 2023-01-09 10:46:39

Wat zou het toch mooi zijn als we hier dit soort vieringen zouden hebben….

Carla 2023-01-09 11:20:14

Hallo allebei Het zal niet meevallen met alleen een zak chips met je beiden en dan slapen. Maar beter iets dan niets. Groetjes en succes de rest van de tocht.

Annie Knol Kolthof 2023-01-09 12:33:53

zal maar niet vragen of de maag gevuld was hopelijk de volgende morgen weer een goed ontbijt nuttigen.

Akkie 2023-01-09 13:54:31

Danke für das freundliche Zunicken aus Kapharnaum bis hierher nach Bad Goisern in Österreich. Schon erlebt ihr die Umgebung, die Natur, den Wind, die Sonne, den See, den Jesus und seine Jünger erlebt haben.