Dag 203 Rmemeen - Fuheis 10 km

Jordanië, Al Rumaymin

We staan op rond 7 en Sam hoor ik al bezig met de kachel. Tis best fris in deze tijd van t jaar hier in de huizen.

Hij heeft in de centrale hal een grote houtkachel staan. We hebben een elektra kacheltje gehad voor de nacht.

We krijgen koffie en thee en krijgen later een ontbijt op zien half Amerikaans as Jordaans. Gebakken eier met bacon en pita brood met olie en kruiden.

Sam is er ook klaar voor en hef zien trainingspak en schoenen al an.
Hij verwonderd zich over dat we onze tassen nu ook meenemen.. want we worden vanavond opgehaald door zijn vrouw namelijk zodat we hier nog een nachtje kunnen slapen.
Dat doen we expres want anders ist morgen extra zwaar.
We gooien er wel een beetje gewicht uit.
Morgenvroeg brengen ze ons weer op de trail.

Net as we vertrekken komen er nog twee nonnen an van het klooster.
Ze komen wel vaker ff op visite bij zijn vrouw. Leuk zo as hier de Orthodox en Roomse zo samen optrekken.

We zakken het dorp af langs enkele dikke huizen.
Eentje is van Amerikanen die hier hun roots hebben. Hij staat bijna altijd leeg.

Onze gastheer en tevens trailmen is niet zo snel dus we doen vandaag maar s kalm an.
We zien wel weer hoever we komen.
Hij verteld ons ondertussen veel over het land .. het volk en de natuur. We proeven soms an planten voor te maken thee of medisch gebruik.

Het gaat vandaag veel over de straat en verharde natuurpaden en door een soort kloof.
Ze noemen het een Wadi as er water doorstroomd. Dat doet het nu nog weinig meer.
Ze pompen het water direct bij de bron af in grote tanks voor gebruik.

We passeren weer herders met hun kudde die leven in tenten. Sam verteld dat de meeste van hun wel gewone huizen hebben en dat zo n kudde geiten een hele dikke auto waard zijn. Dan kijk je toch met beetje andere blik na ze.

Gips stopt even om een paardtje te aaien. Hij is wat bange door de grote rugzak.

In de verte zien we gebouwen van de universiteit in de grote plaats.

Het begint wat te regenen en dus de poncho s weer over t lichaam en tasse..Dat doen we een paar keer vandaag.
De voorspellingen zijn ook niet best dus we zijn blij dat we weten dat we onderdak hebben vannacht.
We gaan vandaag ook niet zo ver.

We moeten een stuk voor de stad over ruig terrein stijl de berg op.
Onze Sam heeft het er moeilijk mee maar met wat rustpauzes komt hij boven.
Hij neemt ons mee naar een tent waar je verse fruitsap kunt krijgen.
Je kunt er ook koffie krijgen wat ik liever heb. Gipsy ziet een waffelijzer en bakplaat voor pannenkoekjes.
De jongen achter de bar maakt welke klaar met choco Dessing.
Tis barre zuute ..
Sam neemt een ijsco en dan is zijn vrouw er ook al om ons op te halen.
Het regent inmiddels volop.
We stappen in de mooie Toyota en ze heeft allemaal kleedtjes dat het schoon blijft.

Nog ff langs de winkel en ook langs zijn drankhandel … eindelijk vanavond een paar biertjes.
En ook nogwel Amstel gebrouwen hier in Jordanië onder streng toezicht van de Nederlandse brouwerij.
Gips neemt natuurlijk een paar colaatjes. De drank is hier helemaal duur … dus extra genieten straks.
We komen weer in hun grote thuis en gaan mooi ff zitten op het grote balcon met prachtig uitzicht.
Hier trekken we de blikjes ff los. Heerlijk.

We krijgen vanavond ook een echt Jordaans gerecht. De kip word gekookt in yoghurt en komt op grote schaal met rijst en stukjes amandel.
Zo zitten we een tijdtje later mooi met elkaar rond de grote schaal te eten.
De dochter is er ook bij. Sam eet het ouderwets met de hand. Je maakt een balletje van de rijst door de yoghurt er door te doen. We en de andere gezinsleden doen het modern met de lepel.

Savonds laat hij me nog zien hoe hij Arak maakt dmv stoomkookpan op een fornuis waar hij een koperen leiding aan heeft gemaakt die hij laat afkoelen in vat met water. Door condenseren in de buis vormt zich het alcohol van verdamping naar vaste vorm in glas. Ik krijg een glaasje vers gestookt ent smaakt prima.
Slapen word straks weer geen probleem.

We hebben wederom nog mooie gesprekken en gaan dan te bed.
Morgen ist zondag en gaan we eerst met zijn vrouw mee naar de ochtend kerkdienst. Sam werkt dan weer in z n shop. Hij wisselt vaak met zijn zoon.
Daarna brengen ze ons weg op de trail.

Zo goed van jullie dat jullie ondanks dat jullie nog een dag blijven toch nog gaan lopen. Wat zo bijzonder is dat jullie zo veel verschillende maaltijden krijgen. In elk land weer andere gewoontes en andere bereidingen van eten. Geniet er nog maar van want voor je het weet ben je weer in Erica.

Marja L 2023-01-19 07:45:26

203 dagen aan de wandel en tot het laatste zo de moed erin houden en zo positief zijn! PETJE AF! Iedere dag weer nieuwe ervaringen en zoveel verschillende gerechten gegeten. Maar het einde komt inzicht en kunnen jullie geliefden weer in de armen nemen. Laatste loodjes!! Lieve groeten vanuit een koud Groningen.

Berta Smily 2023-01-19 11:27:11

Smily, moet zijn Smilda.

Berta Smilda 2023-01-19 11:28:26

Wat weer een mooie dag zo samen ondanks de regen en wat weer een lieve mensen ❤️🫶