Dag 168 Alaerma - Grot van Amartos 27,9 km

Griekenland, Rhodos

Ik ben op tijd wakker zo rond half zeven. Tegen half acht is er bij een andere bar koffie hoorde ik gisterenavond van Tikos. Hij zit al weer op zien peerde Ranch.
Om kwart over loop ik voor de bewuste bar en ik hoor een man boven uit een gebouw wat roggelen en vervolgens spuugt hij bijna op me…Ik zeg ook goedemorgen en hij blijkt ook nog s de bar eigenaar.
Tis een wat vieze tent … maar ik moet zeggen de koffie is goed en lekker heet. Dan komt even later de bakker in rode caddy toeterd er an.
Ik koop een paar broodtjes en neem nog een bak koffie to go in de thermobeker met en ga op pad.

Eerst een gewone straat en dan weer over natuur graffel paden. Mooi over de bergen met veel dieren zo los in t wild.
Schapen, geiten en later zie ik een grote groep reebokken.
Ik pauzeer bij een kerkje.
Vandaag ga ik naar de andere /westzijde van het eiland richting de kleine grotkapel waar spirituele Sophie zich heel erg verbonden voelt met het het goddelijke en het hiernamaals.
Ik ben benieuwd ..en as t goed is wil ze en haar man Thomas er ook komen met hun buscampertje. Das gezellig.

Ik loop weer flink de dag door tot ik bij een leuk dorp aankom genaamd Embonas…waar ik bij de kerk pauzeer.
Ik zie weer zo n grote stenen vuurbak voor het paasvuur.
Bij een market koop ik me een blikje bier om lekker op te drinken in de zunne op het kerkplein.
Het zijn telkens van die kleine geluksmomenten…in de ochtend een kop koffie en smiddags een blikje bier as de zunne schijnt anders smiddags ook een bakkie.
Ik heb ook nog wat van de zoete koek uit het klooster wat ik erbij opsmikkel.

Vanuit het dorpje onder de berg van Zeus ga ik verder over straat richting de kust.
In de verte zie ik een kleine kapel en een vruitboer in pick up vraagt me of ik hulp moet. Hij wil me ook wel meenemen.

Tussen de verdroogde druiven vind ik langs de weg nog wat trosjes heerlijke gele dikke druiven die me nog goed smaken.
Bij het kapelletje staat een oude stomp ..ruïne van een vm vuurtoren.

Achter de kerk verbouwen ze ook groentes en ik vind een paar tomaten die op de weg liggen.
Ff af wassen en ze smaken nog best… ik maak me straks er nog een mooi broodtje gezond van.

Dan ga ik over de berg bovenlangs over een kleine natuurpad op de grot an die ik vind via de slimme telefoon.
Het is hier prachtig met heel mooi uitzicht op zee en wat eilanden.
Ik vind de kleine grot met ervoor een kleine luidklok aan een houten staander.
De grotkappel is voorzien van een kleine toegangsdeur.
Het is binnen vrij klein en intiem en ik steek eerst wat kaarsjes op en ga dan weer mooi een ronde doen met wierook.
Het word al wat donker en Sophie geeft aan dat het nog gauw een uur duurt voordat ze er zijn.
Ik maak me eerst een royaal broodtje gezond.
Voor de gasten maak ik buiten lantaarntjes van kaarsen met glazen bloempotten erover as een soort van windlicht.

Dan zie ik in de verte autolichten en even later klimmen ze via de lange trappen hoog.

Leuk om elkaar hier te treffen en best wel speciaal.
We gaan mooi in de kleine grotkappel zitten en hebben leuke gesprekken.
Sophie had ook nog wat wierook verspreid.
De grot heeft ook wat druipstenen en het water word opgevangen voor heling.

Het aardige stel is moe en gaat naar het buscamper te bed en ik maak mooi mijn bedtje op in de grot.
Dat had ik altijd al eens willen doen .. net as de heilige Franciscus in Laverna Bidden en slapen in een grot.

Morgenvroeg gaan we samen ontbijten..
Leuk en we wensen elkaar welterusten.

As ik lig op mijn matrasje en hoor het suizen van de wind door de kieren en in de verte het geluid van de zee ..dank ik God weer voor deze mooie dag en wie weet kijkt Maurice ook al vanuit de sterren naar ons.

wat weer een dag vol met zegeningen prachtig zo mooi

Akkie 2022-12-17 23:35:12

mooi verlag en mooie serie foto's groet van mij en een knuffel voor jullie beiden. nog even volhouden. laatste loodjes wegen het zwaarst.