Dag 141 Thesaloniki - Exohi 14,7 km

Griekenland, Chortiatis Municipal Unit

Na een paar keer plassen in een putje van de kelderafvoer en steeds weer in slaap te zijn gevallen word ik uiteindelijk wakker om 8:30
Mijn luchtbed krijgt ook weer problemen … het zelfde as de voorgangers… de banen laten los en ik sliep halverwege de nacht weer op een bobbel.
Maar ik voel me ondanks alles redelijk as ik in de benen kom en mijn spul weer bij elkaar pak.
Ik heb het weer gered en ga de stad eerst s in om hem beter te bekijken bij daglicht.

De zon schijnt ..dat helpt weer voor de stemming en helemaal na een kop koffie ben ik er weer
Ik nuttig de koffie mooi op een muurtje bij een van de kerken.

Dan loop ik langs diverse oudheden uit Romijns … Byzantijns ..en ottomaanse tijden.
Zo kom ik langs de resten van een Romeins forum.
Ik ga ook nog s na de kade met de grote witte toren en langs het bronzen beeld van Aristoteles
Er liggen nog hier en daar zwervers te slapen zo op straat onder een paar dekens. Ik voel me haast verwant met hun…na mijn nacht. Gelukkig ben ik pelgrim en kies er zelf voor.
Ze hebben volgens mij weinig keuze as ik ze zo bekijk.
Ik loop langs het paleis van Galerius en een mooie ronde Romeinse tempel.

Dan klim ik langs de oostelijke dikke stadsmuren omhoog naar de westelijke toren.
Hier in de stad bouwen ze overal kleine kattenhuisjes .
Boven krijge je een prachtig uitzicht over de stad en de baai.
Ik tref een stel Duitsers waarvan het echtpaar hier net een paar maand wonen. Ze geven voor drie jaar Duitse les.
Ik praat mooi een tijdtje in t duuts met ze.

De vrouw nodigd me ook uit voor te slapen bij hun…maar het is een stuk verderop de verkeerde kant op.
Ik bedank ze en ga verder achter de toren langs en koop voor ik de bergen en natuurwegen in ga eerst nog een fles koud water.

Tussen de huizen door dan kan ik omhoog langs een smal pad.
Tis direct mooi en netjes.
Het lijkt wel een soort park waar ook mensen komen voor een wandeling en trimmen. Er zijn wat rustbanken en priëlen.

Een imker is bezig bij zijn bijenbakken.
Ik neem pauze op een leuke plek op een bank op zo n 400 m hoogte en maak mezelf een broodtje gezond.

Ondertussen geniet ik nog van het uitzicht. Er komt een fitte oudere man an die bezweet een parcours aflegt. Hij vraagt zo tussen door naar mijn doel.
Hij geloofd nog in de oude goden verteld hij.

Ik wil vandaag niet teveel lopen want ik voel de dag ervoor nog goed in de voeten.
Rond vier kom ik een dorp binnenlopen.
Bij de kerk is niemand en de deur is dicht.
Verderop tref ik een jonge man die foto s maakt van een boom.
Hij is met fotografie as hobby bezig. Ik vertel dat mijn vriendin fotografe is.
Hij spreekt goed Engels en wil me wel helpen maar hij komt niet van hier.

Dan tref ik een jongetje bij een scouting gebouwtje…maar in het gebouwtje is geen plek ..wel kan ik ergens mijn tent opzetten.
Ik kijk eerst nog wat verder en de hobby fotograaf loopt met me mee.
Ik zie een kleine kerk achter een hek en t blijkt een ziekenhuis terrein te zijn.
We vragen bij de poortwachters en met hulp van de jonge leg ik uit wat ik doe.
Volgens hun kan ik wel een nacht slapen in de salon.
We gaan naar binnen en ze bedoelen de lange hal.
Daar ist wel warm en er is stroom en een toilet dus waarom niet.
Ik ga eerst terug om wat te eten. De ene man bij de poort wil met me op de foto en ik word ook zijn Facebook vriend.

Bij een bakker laat ik me een broodtje gezond maken en samen met bak koffie ist weer voldoende voor de dag.

Terug in ziekenhuis zoek ik een plek op in de lange gang.
Er is een kleine zijtak en ik zie een soort brancard op wielen…Ik denk door kan barry wel op liggen.
Beter dat een mat die half ontploft is.
Hier is ook een stroom punt en de toilet is niet ver weg.

Dan komt er een vrouw an sloffen met boodschappen karretje achter haar an.
O dat moet de dakloze zijn denk ik meteen .. ik had al gehoord van de bewakers dat hier ook af en toe een dakloze slaapt.
Ze komt op me af en begint raar te roepen. Volgens mij is ze niet echt blij met mij.
Ze gaat verder…maar komt even later terug en wil mijn tas verplaatsen.
Ik kom omhoog en maak een gebaar dat ze moet stoppen.
Ze gaat mopperend weg en ik zie haar later in een ander deel v d lange gang.
Ik ben hier maar voor een nachtje denk ik en dan heeft ze weer het rijk allent.
Er komt nog een broeder langs die aardig Engels spreekt en Nederland een beetje kent. Hij vind het mooi wat ik doe. Later komen nog wat zusters voorbij en die lachen wat of zwaaien.

Ik maak mooi mijn bedtje op…op de brancard en ga mijn dagboek wat bijwerken.
Mijn dakloze vriendin komt af en toe nog mopperend kijken om de hoek. Tis net zo n wilde oude kat.

Ik lig goed en ik weet dat ik weinig draai as ik eenmaal op de rugge lig…. Anders zou ik van het smalle bed flikkeren Maar goed hulp is dichtbij dus ik doe de ogen weer vertrouwd toe.

verstandig dat je de voeten een beetje hebt gespaard en nu maar niet teveel draaien op die brancard want de grond is wel erg hard