Dag 6: Tecklenburg - Hilter am Teutoburgerwald. 30 km

Duitsland, Hilter am Teutoburgerwald

Voordat de kinders naar de Grundschüle onderin het gebouw kwamen, waren we alweer aan het ontwaken op een door ons, gisteravond nog, ontdekte slaapbank. Super! Zo toch redelijk luxe te hebben geslapen.

Helemaal nu in de ochtend aangezien er dikke regenbuien overtrokken en neerdaalden. Na de boel netjes te hebben opgeruimd en de tassen weer te hebben ingepakt, gingen we weer op pelgrims pad.
Toen we het gebouw uitstapten zag ik de pastoor zien vrouw nog staan en heb ik haar nog ff hartelijk bedankt. Ze bleek zwanger te zijn en ik zei dat de RK-pastoors vast wel een beetje jaloers zouden zijn op wat zei hebben. Goed volk hier in Tecklenburg.

We liepen eerst nog ff naar de bakker voor koffie met Kuchen en broodjes voor onderweg. Gypsy ééntje met gesmolten kaas der over en ik met met (vlees) Jammer genoeg geen Zwiebeln c.q. siepels c.q. uien der bij maar goed.., goed gevuld gingen we de beboste bergen weer in.
Aangezien het weer maar bleef afwisselen met regen en met zunne hebben we allebei de muziek maar opgezet via oortjes op de slimme telefoon. Lachen man; we zongen allebei wat door elkaar met allebei andere muzikanten. Gipsy vooral Dana Winner en ik ging van Don Williams naar Bruce the Boss en later nog naar UB40. Dan gaan er ook weer allerlei gedachten deur joen kop. Voor mij betekent Don het muziek van de country God van mijn moedertje die nu alweer 13 jaar niet meer onder ons is. (Maar gelukkig wel weer veel bij me qua bezieling. Dat dit zo werkt na de dood had ik al langer in de gaten en dit werd van de week ook echt even weer bevestigd). Bruce is de energieke spirit man uit mijn jeugd en UB40 de relaxte versie uit diezelfde tijd met mooie boodschappen uit het zuiden van de wereld. Gipsy is best wel gek van mevr. Winner vooral om de teksten en haar stem. We hebben haar een paar jaar terug nog bezocht in Emmen's oude theater De Muzeval.

Maar goed; ik dwaal wat af van wat we vandaag ook deden. De wereld wordt wat kleiner met al die regen. Je trekt je wat terug. Gelukkig kwam er rond de middag ook steeds meer zon door, zodat de spullen ook weer wat droogden. Maurice zijn pakkie was ook best wel nat en hij zat onder de drek van het gebergte, welke zo onder zijn pootjes voorbijging. Hij doet het trouwens SUPER!! Blijft steeds mooi voor ons lopen alsof hij de weg al kent. Negen van de tien keer pakt hij ook de juiste afslag. Heel bijzonder..... Vooral in de middag stopt hij nu de laatste dagen bij ieder zitbankje of afdak ff en kijkt ons aan of we hier eem willen rusten. Hij pakt ook gelijk zijn eigen rust wanneer het kan. Hij ligt nu ook lekker naast me aan het kampvuur te maffen!

Onderweg hadden we al best wat klimmers. Denk dat we morgen de kuiten wel voelen. Ook loop je zo langs steinbruchen. C.q. Steengroeven; en we kwamen langs de cementgroeve van de firma Dyckerhoff.... Grappig want dat cement zakkie ken ik goed van de nieuwbouw van ons huis en ook van de voegers in de restauratietak waarin ik werkzaam ben. Onderweg ook weer leuke infoborden van B.V. Jongeman Dol die een jeude had bedrogen en daarna ook nog eens afmaakte. Hij werd veroordeeld en kwam daarna zelf an het rad teneinde. Zal daar het woord doldraaien vot komen ...? Ik belde der ff over met kameraad doodle die aangaf toch wel een tikkeltje jaloers te zijn op FB Dus nam hem eem met op ons pad.
Er komen er zo soms ook nog enkele vrienden en familieleden langs om live wat met te lopen. Ook mooi wark veur hun en ons.

In de namiddag kwamen we het stadje Bad Iburg binnenwandelen. Herkenbaar door het grote kasteel op de stadsberg. Die gesticht is door bisschop Benno de tweede uut Osnabrück. Hier hebben we eerst maar eens een dikke Italiaanse ijsco gepakt. Daarna nog wat in koopjes. De hond wat laten eten en omdat we nog niet moe waren nog een paar km gepakt. We hadden op onze slimme telefoon gezien dat er zo nog wat huizen kwamen en kleine dorpjes. En toen we die naderden en een jonge vrouw vanuit een half verbouwd huis naar ons zwaaide hebben we haar gelijk gevraagd of ze nog ruimte in de tuin had voor pelgrims, waarop ze gelijk zei kom maar herr en binnen vijf minuten vertelde ze dat we ook wel gebruik mochten maken van de sanitaire delen van hun vm. deels oude Gaststette...Die nu werd omgebouwd tot mooi grootfamilie huus. Wat een wereldplek zo op een heuvel voor hun en deze avond en nacht voor de 3 zielsmaatjes.

Ik ben, nadat onze villa weer stond, gelijk takken en holt gaan sprokkelen om vuurtie te vikken en lekkere biersteaks te grillen. Wat eindigt deze, toch best wel regendag, weer supergaaf!!!

Gipsy is inmiddels al gedoucht en dat ga ik nu ook eerst maar eens doen. Lekker warm water na zoveel kold water van daarboven.

Jo tot morgen ...

❤️

Jacq 2018-06-22 23:21:21

Geweldig 😍

Astrid Scheyvens 2018-06-22 23:22:20

Het is weer een mooi verhaal! Het inspireert me. Op 8 juni 2013 ben ik gestart met het lopen van het Drenthepad samen met mijn zus. Na jaren van minder contact hadden we besloten om het pad te lopen, om weer meer met elkaar in contact te komen. Onderweg mooie gesprekken. Mijn zus woonde in Brielle. We moesten het dus hebben van vrije weekenden. We hebben gelopen van Emmen naar Eelderwolde. Mijn zus werd ziek. We hebben nog wel gelopen, maar helaas is ze in 2016 overleden. Ik heb me toen voorgenomen om het pad af te maken. Het gaat bij mij ook niet meer zo soepel. Slijtage aan de knieën, maar dat pad ga ik afmaken, misschien deels lopen en deels fietsen. Ik ben er nog niet over uit. Maar jullie inspireren me! Wie weet! Goede reis weer en intussen geniet ik van jullie verhalen! Hartelijke groet! Ik ben lid van het koor dat tijdens de viering op 17 juni heeft gezongen. We hebben handen geschud.

Evelien de Ruijter 2018-06-23 00:11:19

Wat een mooi verslag!

Alie Wisman 2018-06-23 06:32:57

Super Monique en Barry, Wij waren met Hemelvaart op dezelfde plek als jullie nu. Prachtig de verhalen van jullie...ga zo door..ik geniet van jullie belevenissen! Gr van Tony en Margaret en een knuffel voor Maurice

Tony en Margaret 2018-06-23 08:04:38

Super

Trijntje valke 2018-06-23 08:34:46

Wat geweldig....een voetreis naar Rome. Vorig jaar zaten jullie achter ons in de bibliotheek van Klazienaveen te luisteren naar de wandelverhalen van Guus en Riet (Vier vrije voeten). Toen vertelden jullie van het plan om samen met jullie hond naar Rome te wandelen. Wat mooi dat het nu gaat gebeuren. Heel veel succes en veel wandelplezier. Geniet van de mooie natuur, de lieve mensen die jullie gaan ontmoeten en van de rust en vrijheid die het wandelen geeft.

Anneke, 2018-06-23 09:29:07

wat weer een geweldig mooi en spannend verslag. Met leuke foto s. We blijven jullie volgen, groet Dick en succes

Dick 2018-06-23 09:41:19

Hoj Barry enMonigue en niet te vergeten Maurice Wat doen jullie het goed Als ik Maurice zie kijken O waar ben ik aan begonnen Ik volg jullie Doe nu even voorberijdingen voor mijn vacantie Crancanaria Dat moet ook even gebeuren gr van pap

Bertus gepken 2018-06-23 11:28:01

Nou nou Barry, je weet toch wel het verschil tussen een pastoor en een pastor? Het is maar een o-tje meer of minder, maar een groot verschil :) ... Veel succes, morgen al weer een week op weg!

Albert Buter 2018-06-23 12:04:16

Genieten!!!

teammeyer.reisverhalen 2018-06-23 14:11:30

Mooie verhalen en ontmoetingen weer. Inspirerend is het ook zeker om mee te lezen. Veel plezier wens ik jullie op de Hermansweg, prachtige route is dat. Het traject vanaf Bad Iburg tot net voorbij "Der Herman" zelf heb ik ooit gelopen, is heel erg mooi. In mijn herinnering bleef je vaak op de heuvelrug lopen, vielen de stijgingen en dalingen mee. Stoer ook dat Maurice het zo goed volhoudt.

Conny 2018-06-23 15:20:23

Mooi verhaal jullie maken wel wat mee toppie. Veel succes verder.

Marieke Schaafsma 2018-06-23 16:11:55

Van een onbekende! Maar ik geniet van jullie reis en vind jullie bikkels met je 3tjes. Wij zijn ook reizigers maar dan met een camper door Europa. Italië is ook ons vakantieland . Geniet vooral samen en ik blijf jullie volgen. Hartelijke groet Berta Smilda Groningen.

Berta Smilda 2018-06-23 18:42:13

Samen met onze kinderen jullie aan het volgen zeg onze ee papa is in 2016 overleden mijn maatje elke dag leuk om jullie advoturen mee te maken van mijn vader en opa hebben we de verhalen groetjes Agnes en de rest

Agnes muter 2018-06-23 19:14:38

Mooie verhalen, veel belevenissen. Julie doen het heel goed .......stelen gelijk de harten van mensen,die jullie uitnodigen....... Geweldig .......✍️💒

Ina Buter 2018-06-23 20:32:45

Mooie verhalen. Succes met jullie reis

Gretha 2018-06-23 23:15:10

Mooi en jullie bunt toppers

Hansiebeton 2018-06-24 08:42:08

Alweer zo’n mooi verhaal, zelfs Raijmond is aan het lezen geslagen, en dat wil wat zeggen x