Dag 56: Haag - Bad Ragaz. 29,8 km

Zwitserland, Bad ragaz

Om kwart voor zeven hebben we de wekker gezet omdat de jongeman naar zijn werk werd gebracht door zijn vader. Maar vader Ricardo komt terug en we drinken nog wat koffie gezamenlijk. Wat hebben we een klik met deze, eigenlijk nog voor ons vreemde, mensen.

Hij heeft ook dikke humor en we stellen voor dat de paus ook as fitnesleraar op zien balkon les gef an het volk met muziek en al. Dat zal mooi wezen. Wie wet??
De lieve Marie-Claire heeft onze kleding ook gewassen.
Tegen 10 uur gaan we richting winkel en dan weer zuidwaarts langs de Rijn. Marie-Claire wil ons graag vanavond weer thuis hebben en Ricardo wil ons wel halen, dus we stemmen in en omdat het fijne bed lokt stribbelen we niet tegen.

Het weer is warmer en we lopen de hele dag over een graffelpad langs de Rijn. Aan beide kanten de grote bergen van groen tot grijs an de toppen. Het blijft bijzonder en toch wordt het pad saai. Gek is dat eigenlijk. We hebben dus liever afwisseling met wat klimmers. We maken een stop onder een brug in de schaduw waar een toilet staat voor werkvolk. Gips maakt er mooi ff gebruik van aangezien hij nog niet was gebruikt. We gaan verder en zien een paar paragliders; wat liekt me dat toch heerlijk om te doen. We rusten bij een soort waterval c.q. vistrap. Daar kolkt een plastic flesje in met briefje en 10 frank. We proberen het eruit te vissen maar hij ontsnapt toch en hij gaat verder met de sterke stroom richting een ander mens.

We passeren verschillende bruggen van geklonken staal tot mooi overdekt van hout. Ook gaan er diverse fietsers langs ons boven op de dijk en we horen de auto’s richting tunnel SAN Barnadino. Er passeren twee meiden te paard. De Rijn neemt soms ook een fiets of winkelkarretje met die ergens onderweg strandt. We komen aan in stad Bad Ragaz; het is bekend van cultuur en kuurbad in de bergen verderop. We kregen de tip een paar dagen terug van Christoph aangezien het heel mooi moet wezen. Hier gaan we dan morgen heen. We lopen richting de winkel, maar helaas die is al dicht. Een minuut later is Ricardo er ook al met zien dikke Mercedes om ons weer op te halen. Het mooie an dizze man is, dat hij een geslaagd zakenman is maar absoluut gien snakkerd. Hij mag graag in zo'n auto rieden. We bent trouwens in Heidie land. Ja die van onze kinderfilms.

Weer terug heeft Marie-Claire het eten alweer op staan en kunnen we aanschuiven. Heerlijk eten en daarna een schnaps en koffie en heerlijke douchen voor het slapen gaan. Man wat knappen we hiervan op!

We mogen ook nog in de massagestoel welke een zeer bijzondere ervaring is. Daarna kunnen de ogen weer dicht.

Wat zijn jullie toch geliefd bij de mensen waar jullie overnachten. Zo erg dat ze jullie eigenlijk niet willen laten gaan. Wat lief dat Ricardo jullie weer kwam ophalen. Toen jullie Zwitserland inliepen dacht ik ook aan Heidi en haar opa. Wat keek ik die films graag! We horen wel weer hoe het was bij Ricardo en Marie-Claire. Geniet in ieder geval van het slapen in een heerlijk bed en de gesprekken die jullie voeren. Tot het volgende verslag

Marja 2018-08-15 11:19:29

Vanaf het begin volg ik jullie, onderweg naar Rome. Mijn eerste gedachte: waar begin je aan! En nu zijn jullie al meer dan 50 dagen onderweg en bijna in Zwitserland. Over bergen en dalen, letterlijk en figuurlijk. En iedere dag weer opnieuw met frisse moed verder. De mensen die jullie ontmoeten raken mij ook. Er zijn zo veel vreselijke berichten over macht, oorlog en noem maar op. Maar de puurheid die jullie ontmoeten, het ontroert mij. Het toont aan dat er nog veel goede mensen rondlopen die de deur en hun huis openen voor pelgrims zoals jullie. En jullie zijn hier onderdeel van en dragen jullie steentje bij aan deze mooie en spontane ontmoetingen. Dank dat jullie dit met ons delen. Het bewijst mij in ieder geval dat de wereld zo slecht nog niet is. Ik wens jullie nog veel mooie en gezellige nieuwe contacten en ik blijf jullie volgen. Tot het eindpunt. Veel succes de resterende kilometers en geniet van jullie avonturen.

Carin 2018-08-15 12:49:54

Ik sluit mij helemaal aan bij Carin haar verhaal! Wat ontmoeten jullie mooie, fijne, lieve en goede mensen tegen. GEWELDIG!! Ik blijf jullie natuurlijk volgen.

Berta Smilda 2018-08-15 13:26:27

Carin, je verwoordt precies wat ik denk. Ik sluit me aan bij je woorden. Ik geniet ook elke dag van deze verhalen. Echt heel bijzonder.

Diete Kits uit Bovensmilde 2018-08-15 14:06:49

En ook ik zeg: dank voor de verhalen, en de woorden van Carin. Het maakt mij nederig. En ook, blij. Blij met de goedheid van jullie pelgrims, en de mensen die jullie ontmoeten.

Thyti 2018-08-15 15:48:29

Wij zijn met vakantie in Suriname en kan ik hier gelukkig ook de verslagen blijven volgen. Wij ontmoeten hier ook alleen maar aardige en vriendelijke mensen. De wereld is zo slecht nog niet.

Carla 2018-08-15 16:52:23

Het word misschien wel een beetje eentonig maar mag ik mij ook even aansluiten bij de woorden vanCarla die het mooj verwoord heeft Bedankt