Dag 209 Ma’ale Adoemim - Bethlehem 10 km

Palestina, Bethlehem

Om vijf al ff waker maar nog eem liggen en om 7:30 gaan we eruit.

Lekker kalm an beginnen we met kop koffie in de zunne op stoeltjes bij t lege zwembad.
De mannen hebben mooie gesprekken en de dames gaan eerst even naar de winkel voor met name t ontbijt.

De gastvrouw gaat uitgebreid tekeer achter het fornuis om ons een inlands ontbijt te serveren.
Zo zitten we gezellig an de keukenbar/tafel met voor ons een heerlijk ontbijt.
Een grote pan gevuld met gekookte tomaten .. pepers en siebels. Met daarover eieren. Ook diverse vleeswaren en zoetigheden met kleine stokbroodtjes.

Sjonny stelt vervolgens voor om ons terug te rijden zodat we weer op de weg naar Bethlehem komen.
Das heel aardig anders was t een heel gedoe geworden of met een dure taxi.
We nemen afscheid van zijn lieve en gastvrije vriendin en natuurlijk laten we een paar klompjes achter.

We rijden weer langs de voorgebieden van Jeruzalem … t duurt nu niet meer lang dan zijn we er ook echt te voet.
Eerst op naar de geboorte plaats van onze verlosser.

We stappen uit en bedanken Sjonny hartelijk.

Tis allemaal straatwerk vandaag en we gaan door rommelig bebouwd gebied.
We zitten al in Palestina want we kwamen door een controle poort.
Ze hebben verschillende klassen bij de grens en deze is niet zo streng.

In de verte zien we Bethlehem al liggen.
Het zijn allemaal weer kleine bergen.
Onderweg pakken we bij een winkeltje een paar blikjes cola en een sapje veur onze vriend dr anders E. Hij vind het ook maar wat bijzunder om in zulke gebieden te lopen.

We hoeven vandaag niet zo ver en we zien enkele witte kerktorens al opdoemen.

Op de straat is het weer een drukte van belang. Toeterend en met harde muziek erin gaan diverse voertuigen langs ons heen.
We gaan op de borden af van de Church of Nativity. De geboorte kerk.

Eerst krijgen we de mooie orthodoxe kerk en gaan zo door smalle straatjes en passeren de Duitse evangelische kerk.
Ook is alles hier nog volop in kerstsfeer en staan de bomen nog volop opgetuigd.
Misschien ist hier het hele jaar wel zo.

T zijn allemaal kleine winkeltjes en of straatverkopers en we lopen over mooie natuursteen straten welk op en neer gaan.
Ook moeten we over grote stenen trappen.

Dan naderen we het plein met de grote Basiliek.
Op het plein komt een jonge meid op me af en grijpt me vast. Het blijkt Luci te zijn die ik ontmoet heb in het klooster vd Franciscaner te Rhodos.
Wat leuk .. we knuffelen en ik laat haar kennis maken met Gipsy en dr anders E.

Ze is hier vandaag ff maar verblijft in Jeruzalem en bij de zusters waar wij ook hopen een plek te krijgen via adres pater Bernard van Mount Nebo.
Wat bijzunder … alles komt gewoon samen.

We gaan de Basiliek in met een 2e roomse kerk er gelijk an vast.
De geboorte plek is in een grot en met trappen bereikbaar maar tis erg druk en zo even niet toegang baar …we hopen er morgen te komen.

We gaan eerst maar s opzoek naar een plek.
We zien diverse uithangborden voor pelgrims maar tis allemaal commercieel.
We gaan diverse kerken en adressen bijlangs zonder resultaat.
Ik zoek de hoofd pater op in de aangebouwde kerk die valt onder de Fransicaner .. een pater is aardig en helpt me aan stempels … dan belt hij met de verantwoordelijke priester die even later aankomt lopen.
Hij spreekt geen Engels maar ik zie hem het hoofd al schudden. Helaas geen plek voor pelgrims te voet..

Dan eerst wat drinken bij Casa Nova voor pelgrims wat nu een restaurant is.
Gipsy en Erik hebben het er wel een beetje mee gehad maar na een bak koffie ga ik toch weer verder. Ik ga alle kerken en kloosters nog s belang s … maar zonder resultaat.

Waneer ik het plein weer op wil is deze afgesloten en een agent houd me tegen.
Ik denk ik vraag hem om hulp maar hij zegt dat het hier in Palestijns gebied extra moeilijk is en ik een hotel moet boeken.
Ik vertel nog eens over onze reis en hoe we het doen en hij schud wat maar dan zien we twee paters uit de Basiliek komen en hij zegt zo van vraag hun dan nog s maar.
Ik mag het plein weer op en de ene grote vlotte jonge pater is goed lachs en wanneer ik mijn verhaal doe zegt hij direct me te kunnen helpen.
Op dat moment belt ook net Erik dat hij een hotel wou boeken.. met ook voor ons erbij..ik zeg tegen hem kort …volgens mij ist niet neudig..

Een geluks gevoel van wederom bevestiging
Geloof en vertrouwen gaat door mij hen… het kon toch ook niet zo wezen dat het juist hier niet gaat lukken. Wel een plaats in een herberg vd kerk voor ons.

Hij pater Sandro met de andere rustige pater uit Malta roepen naar een paar jonge vrouwen die achter het hek vandaan komen. ..de ene jonge dame Carlotta is een paar maand terug uit Spanje komen lopen. Fantastisch een echte medepelgrim.
Ze is ook wild enthousiast as ze mij ziet met rugzak en even later Gipsy.
De andere dames zijn vriendinnen uit deze omgeving.
We kunnen gelijk mee lopen met de paters en we zitten weer vol energie met elkaar.

Een stukje verderop komen we bij een mooi oud gebouw van de Fransicaner wat een jongens onderkomen en opvang is voor kinders van gebroken huwelijken.
Gezien het weekend is zijn de bedden vrij en mogen wij er overnachten.

We gaan zitten in een centrale ruimte en tis super gezellig. Onze Spaanse dame barst ook van enthousiasme. We krijgen koffie en thee en chocolaatjes en Pater Sandro die uit Kroatië komt heeft de fles slibowitsch er ook al bij en we gaan met elkaar een borreltje er op drinken.
Blanca afkomstig uit Costa Rica is ook heel aardig en werkt bij een vier dimensionale voorstelling uit de bijbel.

Dan bestellen ze ook nog eten voor ons met elkaar en even later word er shoarma gebracht.
We eten in de eetzaal.
Na het opruimen gaan we nog even weer zitten in de loucheruimte.

As bijzonder gebruik komt Charlotte er aan met een teil vol warm water en dan gaat ze Gipsy haar voeten wassen.. ondertussen leest pater Sandro het evangelie verhaal voor van Jesus die dat bij zijn vrienden deed vooraf an zijn dood.
Het is een oud gebruik onder de pelgrims en heel mooi.
Vervolgens wast de pater de voeten nog van mij en ook dr anders E ondanks hij aangeeft maar enkele dagen mee loopt.
Mooi.

As de voeten weer zijn gedroogd en de contacten zijn uitgewisseld brengen de paters de dames weg en we kunnen ons douchen.

As ze terug komen vertellen ze ons dat we morgen de ochtend mis mogen meemaken in de kleine kapel en later gezamenlijk kunnen ontbijten.
Ook willen ze helpen dat we bij de geboorte grot kunnen komen zonder een lange wachtrij.
Wat hebben we het veurmekaar.
Tis opnieuw kerstmis.

We gaan na nog wat leuke gesprekken mooi te bed.
Gips en Erik onder en ik boven op een stapelbed.

Wat weer een bijzondere dag met een fijne afloop, geweldig mooi verhaal, wat een ervaringen voor jullie, mooi dat we dat zo kunnen volgen, groetjes Wim en Margreet

Margreet 2023-01-26 09:30:37

Weer een mooie, bijzondere dag!

Evelien de Ruijter 2023-01-26 09:39:36

Dag wandelmaatjes nog even blijf genieten van de mooie momenten toy toy toy ! Met groet !

Annie Wolken 2023-01-26 09:46:36

Wat een bijzonder mooi verhaal, Barry. Moet geweldig zijn om daar te kunnen zijn.

Will van Leeuwen 2023-01-26 09:51:51

Zó jaloers!!!

Marja L 2023-01-26 10:07:20

Bethlehem is bijzonder en mooi, zo geweldig om daar te zijn. wij zijn jammer genoeg niet bij de geboorte plek geweest omdat het toen erg druk was en hele lange rij. En als je met een reis gezelschap reist moet je weer verder. Heel fijn voor jullie dat het wel gaat lukken.

Lida 2023-01-26 11:10:43

Es stehen nicht alle Türen weit offen - jedoch findet ihr durch kleine Türen zum Schatz von liebenswerten Menschen. Wunderbar, wie ihr die Fußwaschung als Gäste erlebt. Möge der "Himmel" über eurem Weg besonders in diesen Tagen sich weit öffnen. - immer wieder im Zeichen der Gastfreundschaft !

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2023-01-26 11:22:17

Wat fijn dat jullie ook in Bethlehem zijn geweest. Is echt heel bijzonder en mooi om mee te maken. Hier ook niet zelf bij de geboorteplek geweest vanwege de lange rij en een reisgezelschap die verder moest. Super dat het jullie wel lukt. En ook nog overnachten bij de franciscanen en daar een Spaanse mede-voet-pelgrim ontmoet. Heel bijzonder en speciaal!

Margré 2023-01-26 14:04:33

wat een bijzondere momenten zo, zeker met die voetwassing, wij hebben dat ook wel eens gedaan in de stille week voor Pasen bij ons in de kerk, ik vind dat ontroerend mooi

Akkie 2023-01-26 15:07:11

Hallo ihr Lieben, es ist wunderbar euch zu folgen und die Erlebnisse die ihr beschreibt nachzuempfinden, die Bilder anzusehen, ich mache sie immer groß um alles zu sehen. Hoffe das der Rest der Reise euch nur Gutes bringt. Liebe Grüße Karla und Channi

Karla aus Breuna 2023-01-26 21:23:55

Uups , was immer ich schreiben wollte, das sollte nicht ,, sterben " heißen. :-(