Dag 72 Masun - Lipa (Kroatie) 33 km

Kroatië, Lipa

Ik kruip rond zeven uit mijn door condenswater natte tent. Die zet ik straks eerst maar even in de zunne .

Alles is mooi rustig en nog in dikke roes slaap.

Een paar jongens komen uit de luxe kamers en moeten naar het werk. Ze hebben niet veel rust had.

Ik zoek een plekje op waar een goede WiFi lijn is want Judith van RTV belt me zo weer Het is verplaatst naar de maandag morgen.

Ik heb nog genoeg water en een halve fles cola van het feestje dus ik kan wel weer op pad. De tent is inmiddels dreug en kan ook in de tas.

Ik ga weer over de grote bos graffel wegen
Op zand en steen padden zie ik afdrukken die ik herken uit het info centrum vd beer.

Later zie ik ook dikke keutels. Zal me toch wat wezen als ik eentje tegen kom. Je moet eenvoudig in de handen klappen en je groot maken hebben ze mij verteld.

Ik ga vandaag op weg richting de Kroatische grens. Moet nog precies zien waar dat kan. Ik hoor ook over vluchtelingen en dat je wel de juiste officiële overgang moet pakken. Anders heb je kans dat ze je oppakken.

Ik heb hier op veel plekken ook geen bereik meer. Maar kan wel mooi muziek luisteren.
Lekker op het ritme van Bruce ..Bökers.. en Carth Brooks vandaag.

Het is bij tijden ook nog flink klimmen op de gesteentes. Daarna een hele tijd afzakken tot ik eindelijk een dorpje bereik. Er zijn alleen wat huizen en ik vraag aan mannen die in hun tuin zitten als ze weten waar ik koffie kan kopen. Dat is nog ver of andere richting. Ik kan wel wat koud drinken krijgen en een oudere vrouw komt erbij en haalt ook nog speciaal koffie voor mij. Ze zijn onder de indruk wat ik doe. De jongere man haalt ook nog een pakket van Amerikaanse soldaten survival voedsel. Zijn broer is beroeps. Ik geef hun de blog en ze wijzen me de juiste richting… richting grens.

Een paar dorpjes verder loop ik wat te ver. Dan vraag ik bij een huis of ik hier de grens over kan maar ik moet juist een dorp verder gelukkig niet terug. Ik loop wel een dikke vijf km teveel maar geen gezeik. Dan omhoog de weg op en ik zie de borden al van Hrvaska/Kroatië.

Even later de grenscontrole waar twee aardige dames in uniform staan die het wel leuk vinden dat ik hier te voet ben. Ze hebben helaas geen stempel.
De ene weet ook te vertellen dat er niet direct een kerk is met pastoor. Ik zie wel ff.

En dan JA ik ben in Kroatië !!
O wat een bijzonder moment kippenvel op de rugge. 1 van mijn lievelings landen met veel persoonlijke emotionele momenten goed en minder goed.

Ik loop het land in waar ik veel vakanties heb door gebracht.

Het is mooi geweest denk ik voor vandaag en ik zoek direct het eerste de beste dorpje op Lipa. Er is een klein kerkje bij een kerkhof. Dan zie ik een meisje in kleine tuin en vraag of ze wil vragen na de ouders voor mogelijkheid tent opzetten. Ze komt terug en pa is er niet. Moeder verwijst naar enkele ruïnes Ze vindt het wel jammer.

Dan het leste huis hoor ik mensen via balkondeur. Een jongen spreekt ook Engels en de vader komt naar me toe bij het hek. Na uitleg neemt hij me gelijk mee. Het is oké in tuun denk ik maar dan komt zijn sympathieke vrouw er ook aan en ik mag in het onderste deel van het huis waar een wat ouder appartement in is super met een twee persoons bed. Ook mag ik me bij hun douchen. En vijf minuten later zit ik achter een bord pasta. Wat weer een geluk.

Zij Korina moet nog even met de oudste van de drie na de voetbal en hij drinkt met me een glaasje wijn.
Ik ga me lekker douchen en de blog tikken.
Soms kom ik er amper aan toe onder het lopen.

Dan nog ff bij de man des huizes zitten en hij maakt een plankje met vlees en kaas klaar. Hij met een hele moeilijke naam komt van het eiland Krk. Ze hebben hier vijf jaar terug dit huis gekocht. Dit dorp is bekend van de tragische geschiedenis tijdens 2e Wereldoorlog..De nazis hebben hier 95% uitgeroeid.

Dan komt Korina er ook weer aan en het is gezellig kletsen over veel dingen. Ze zijn heel open. Als de kinderen op bed liggen vragen ze of ik nog een biertje wil. Ze nemen me mee naar kleine bar met wat locals. De oudste zoon past wel op of heeft de telefoon.

Leuk dat dat zo kan

In de bar kun je ook zo je eigen muziek draaien via laptop. Korina heeft altijd op een Cruise schip gewerkt en draaid leuke nummers. Ze dansen ook nog even. Dan komt er nog wat volksmuziek en ik kan ook een nummer kiezen. Ik doe mooi op fietse van Lohuis. Onder de muziek valt een man om die al aan de bar in slaap viel. Das me ook wat. Onderste boven op Daniël zijn muziek.

We gaan daarna mooi terug.
Wat weer een dikke dag met een toetje.

Ik kruip weer lekker op het grote bed.
Morgen gaan ze vroeg op voor hun werk.
Ik ook want ik wil graag richting zee.

'Op fietse', laat die nu toevallig ook door mijn leven zijn gaan fietsen. Shine 🦋

Thyti 2022-09-06 19:16:21

Het was weer een mooie dag zoals je zelf zegt, wij noemen het altijd “een dag met een gouden randje”

Berta Smilda 2022-09-06 19:28:22

Ha Barry nu in het mooie Kroatië! Wij hebben ooit eilandjes gehopt met de camper waaronder Krk . Wat een geluk ook met al die aardige mensen ! Zelfs Daniel.tuft mee ! As ie maar geen.lekke band kreg 🤭🚴‍♂️😁Hoe is het met jou Monique ? Groetjes voor beiden wandel ze poot voor Maurice 🙋‍♀️

Annie Wolken . 2022-09-06 19:31:13

nou wat een 1e ontmoeting zo in Kroatie en dan klinkt op fietse van Daniel daar in een kroeg, en dan slapen in een lekker bed.

Akkie 2022-09-06 19:31:27

Goh Barry, en dan ben je "ineens" in Kroatië! Tis maar goed dat je een blog bijhoudt, kan me maar zo voorstellen dat je veel vergeet. Wat een prachtige reis maak je, elke dag reis ik een stukkie met. Hopelijk kan Monique snel weer aansluiten! Succes en heb veel mooie dagen!

Elsbeth 2022-09-06 19:55:56

Prachtig jouw verhalen en zo kunnen we mee beleven, ik zie het voor me. Ik vind het ontzettend knap en sterk al je kilometers die je maakt. Geweldig al die ontmoetingen met mensen die allemaal zo verschillend zijn. Goede tijd verder en Monique van harte beterschap en hopen je gauw weer mee kan lopen.

Lida 2022-09-06 21:51:57

Hallo Barry, ... Und plötzlich sind Sie in Kroatien... Was für eine Strecke. Es ist immer wieder beeindruckend, dass an Orten, wo die Menschen Schlimmes erfahren haben, doch so viel Freundlichkeit wohnt. Ich sehe Sie noch durch unseren ostwestfälischen Wald stapfen - am Anfang ihrer Reise- als Sie nicht so viel Glück mit den Übernachtungen hatten. Ich freue mich sehr, dass Sie Ihrem Ziel immer näher kommen. Bleiben Sie weiterhin gesund! Grüsse an Monique und den tapferen Maurice!

Elke und Minou 2022-09-07 07:52:37

Mooi man, in Kroatië. Ook ik heb daar veel herrineringen .. Geen beertegengekomen dus🐻 Je muziek staat zeker op alfabetische volgorde🤣 morgen is Creedence aan de beurt😉

Marjon Estié 2022-09-07 18:06:51

Haha, Wat een verhaal weer. Gefeliciteerd met het behalen van Kroatië!! En Monique.... Super dat het weer beter gaat. Succes voor allebei!! 🍀🍀 Heel veel groetjes