Dag 74 Bakar - Celce /novi vinodolski 27 kM

Kroatië, Celce

Lekker liggen tot acht uur m en dan krijg ik ontbijt bij de picknick bank van moeders. Met veel pannenkoeken. Er zit gedonder in de lucht en ik ga naar binnen als het regent. De dochter kan Engels en ik praat met haar. Ik krijg een briefje mee met familie namen om mee te nemen in gedachtenis naar Jeruzalem
Dat doen we vaker en is mooi om te doen.

Vandaag is voor mij zeker een dag vol gedachtenis. Het is mijn moeders sterfdag die het leven veel te vroeg liet in dit mooie land.

Daarom is het extra mooi om hier nu te lopen.
Ik ga omhoog uit het dorp en richting de gewone auto weg . Een stuk verder langs de grote baai zie ik in de verte de grote brug naar eiland KRK.
Veel gedachten van vroeger gaan door mijn hoofd. Mijn reisdoel van vandaag is dorp selce waar ik vroeger al kwam als kind. Mooie tijd was dat, ook later kwam ik er vaker en zelfs vorig jaar nog.

Ik ga de berg wat op en even stil bij een koffie bar. Dan krijg ik een regenbui op de kop en doe snel de jas aan die nog niet goed waterdicht is.

Gipsy stuurt me een foto van onze kat Mali die ze in heeft moeten laten slapen hij was al tijd lang heel ziek de katte aids. Op dat moment zie ik ook het bord met eiland Mali Losj waar we veel waren en de poes naar hebben genoemd. Vreemde dag maar Gelukkig ook met een sterretje want Helena Gipsy haar Kleindochter is vandaag 1 jaar geworden.

Weer veel langs de weg met nog veel toeristen. Dan weer de weg parallel aan een grote weg en bij een baai hoor ik muziek op een partyboot. Hier is een schiereilandje waar je zwemmen op de blote kont. Fkk. Door staat het land ook bekend om.

Verder langs de kustweg op Crikvenica aan het grote dorp voor Selce
Hier pak ik eerst eens zo’n fijne grote hamburger en een koude radler. Echt even genieten.
Dan zie ik het dorp naderen uit mijn kind tijd en de kerk waar we vroeger ook kwamen.
Wat mooi was vroeger na de tijd koffie drinken met volk bij ons uit de buurt op een terras. In de kerk is de kosteres en ze zegt dat er over een half uur een dienst is. Door ga ik dan mooi hen.

Mooi moment om deze dag te gedenken.
Na de dienst spreek ik de pastoor aan die helaas de gastpastoor is. Hij kan weinig voor me doen. Buiten tref ik meerdere behulpzame mensen. Er is een jonge man bij uit het dorp Leon heeft telefoonnummer van de pastoor en we bellen hem.

Ik spreek hem eerst en dan Leon. Hij moet me brengen naar een hotel bij kennissen op zijn kosten. Das te gek zeg ik en ik wil eigenlijk niet verder gebracht worden. We staan met elkaar een tijdje hoe en wat en dan denk ik misschien ist wel een cadeautje van boven. Ik ben ook al een keer een dorp terug gebracht op deze reis en ik ga met Leon mee

Hij verteld over een slechte periode in zijn jonge leven en dat hij daarom naar de kerk gaat. Tis een beste jonge en ik biedt hem een biertje an onder een mooi gesprek. Ik mag dat wel zulke jongs ik heb er zelf ook twee een beetje ouder dan hem Bas en Nick. Mooie leeftijd maar niet altijd makelijk in deze consumptie tijdperk.

We zoeken een hele tijd naar het juiste hotel en Leon is de naam vergeten. Uiteindelijk vinden we hem. Een vrouw komt af op een telefoonnummer an de deur. Het is gelukkig de juiste. Niet normaal hoe luxe.
Ik krijg een kamer super mooi. Ik voel me gewoon wat opgelaten.
Morgenvroeg kan ik an t ontbijt om 8

Ik bel nog met vrienden en Gipsy over de bewogen dag en Tik de blog met biertje op terras. De blog krijg ik niet elke dag de deure uut. De dag is soms te kort.
Dan spring ik onder de douche en plof neer op het grote luxe bed.

Wat een mooie intense dag vol herinneringen. Dat heeft je moeder toch maar weer mooi geregeld:)

Tante Lenie en lydia 2022-09-08 19:01:09

Een hele mooie bewogen dag met een lach en een traan en een goed einde! Groetjes!

Evelien de Ruijter 2022-09-08 19:10:48

Wat een emotionele dag en inderdaad een dag met een lach en een traan. Hoe bijzonder dat je het bericht krijgt van het overlijden van Mali en je ziet het eiland waar hij naar vernoemd is. Wel verdrietig, want het is toch je huisgenootje. Monique, gefeliciteerd met de eerste verjaardag van je kleindochter. Maar ook sterkte met het missen van Mali.

Marja L 2022-09-08 20:00:45

Dikke bofkont ben je met je lekkere bedje weer🥰 Jullie Mali was op en houden van is ook loslaten zei ik tegen Monique. Het blijft verdrietig natuurlijk 😿

Janine 2022-09-08 20:12:36

Het moest dan ook zo zijn dat Monique op dit moment thuis is, om afscheid van de poes te kunnen nemen...sneu hoor!

Marjon Estié 2022-09-08 21:28:07

dit soort dagen blijven bijzonder met een gouden randje maar ook met een traan, fijn zo'n bedje mag ook wel eens toch,

Akkie 2022-09-08 23:03:51

Ontroerend mooi. 🦋

Thyti 2022-09-08 23:15:27

Wat fijn om op deze bijzondere gedenkdag dan daar te zijn waar jullie zoveel mooie herinneringen hebben gemaakt Barry! ❤️