Dag 69 Poljane nad Skofjo loko - logatec 34,9 km

Slovenië, logatec

Half 7 is het ongeveer als ik wakker word en ik pak mijn spullen weer in en spring nog even lekker onder de douche gezien de boiler nog vol zit met heet water. Dan zet ik hem uit voor denk ik de laatste keer voor hem, best wel zunde dat het vrij mooie appartement tegen de vlakte gaat.

Ik ga naar de buurman voor een kop koffie. Er zijn weer werk lui die ook hier starten.
De vrouw achter de bar doet mij de Grtn v/d chef en hij betaald mijn koffie.
Ik ga op pad langs de ruïne van de oude kerk die hier stond en is afgebroken tijdens de communistisch bewind. Archeologen doen onderzoek hoorde ik. Er hebben twee voorgangers gestaan.

Ik loop naar de moderne kerk andere kant van de rivier die gebouwd is door het eigen volk in de jaren 50 vorige eeuw. Ik bel de pastoor en hij is onderweg met een stempel. Hij laat me de moderne kerk van binnen zien komen het dak moet de tent voorstellen van Mozes.
Ze hebben nog beelden stiekem bewaard uit de oude kerk.

Ik ga op pad achter de kerk langs verschillende paden. Ook vele bospaden en klimmers enkele zijn overgroeid en word door Google Maps aangegeven als goed, dat is flink met de stok werken.

Ik loop wat langs en door dorpjes maar geen koffie bar of bakker

Ik loop langs een huis waar vrouwen druk in de tuin bezig zijn. Ik denk wat is dat dan bloempotten met muffins in de grond. Ik vraag er na en het is een grap van vrienden gezien ze dertig is geworden. Ik vraag naar een koffie bar of een winkeltje en ze bieden me koffie aan. Ook krijg ik een paar plakken met marmelade van moeders. De zoon is druk in het huis aan het klussen en komt er ook bij zitten in een prieel.
Ze wijzen me op een mooie plek met uitzicht en er staat een groot hart.

Door maar op an. Tis wel wat om en klimmen maar goed dan heb je ook weer wat. Ik rust uit bij het prachtige uitzicht.
Ik heb ondertussen vandaag veel contact met Gipsy die smiddags onder het mes gaat. Maar het word wat uitgesteld. Dan laat haar nicht weten dat ze an de beurt is.

Ik ben in gedachten er veel erbij en dan opeens belt ze al. Het is niet doorgegaan ivm een spoedgeval. Mogelijk wordt het nog later

Er passeerd me ook een man op fiets en hij stapt af om te horen waar ik heen ga.
Hij wou ook altijd al op fiets naar Jeruzalem.
Hij heeft theologie gestudeerd en is nu getrouwd en werkzaam voor Bijbelse boeken clubs en op internet. We staan een tijd op straat te praten. Als we uit elkaar gaan geef ik mijn blog en hij wil nog even voor me bidden zo ter plekke wat hij leerde van de evangelische mensen. Bijzonder zo op straat al het goede en bescherming voor mijn reis en ook het beste voor mijn zielsmaatje Gipsy

Verder weer op pad ook veel op straat tegen het verkeer in.
Ik ga wat om voor eindelijk een winkeltje en verderop ga ik goulash eten met sla voor slecht 6 euro een best bord vol met stukken rund.

Ik kom weer door bossen en ik tref weer dop heide Erica aan en pluk weer wat voor aan de tasse en het geeft me een stukje thuisgevoel.

Gipsy zit nog steeds te wachten met nuchtere maag. Ben bang dat het vandaag niet meer word.

Ik loop op straat dat door een boeren hoeve loopt en opeens heb ik een blaffende hond voor me staan en hij komt steeds meer dreigend op me af ik loop door maar zijn tandvlees komt goed in zicht en ik werk hem wat van me af met de stok. Er is niemand in de buurt en ik word bijna gebeten. Dan hou ik me rustig en werk hem de andere kant op zodat ik mijn weg kan vervolgen.
Wat een vervelend beest.

Verderop een boerderij met een herdershond en twee leuke pups die met mee gaan. De oude is ook heel vriendelijk.
Ik denk ja net als de mensen de meeste bent oké

Ik vraag de juiste weg naar een grootte plaats Logatec waar een kerk is aan een vrouw.
Een afkorting gaat over een vluchtelingen kamp. Een dikke vrouw uit Oekraïne komt achter me aan en maakt me duidelijk voor haar gezin te bidden. Zeker neem ik het mee op mijn pad.

Dan kom ik eindelijk aan het is al weer laat geworden. Ik hoor van gipsy dat ze eten krijgt en morgenvroeg word geholpen.
Ik loop op de juiste kerk af in het centrum en de deuren gaan net open van de avond mis.
Er komen veel mensen uit en ze zijn heel aardig. Een vrouw geeft aan als ik niet bij de kerk terecht kan dan heeft zij wel plaats bij haar gezin.

Er komen meerdere pastoors uit 1 slovenisch en 1 van Poolse afkomst en twee in opleiding.
Ze hebben wel plek en ik kan eerst mee voor een hapje en drankje bij een kebab tent. Tis gezellig met meerdere v/d kerk.

Dan neemt de Poolse pastoor me mee naar de ruimte die voor pelgrims is gemaakt. Het lig hier op het Jacobs pad. Hij zegt dat er al een pelgrim aanwezig is. Das bijzonder

Boven op de slaapzolder steekt een man het hoofd door het gat en hij zegt in t Engels dat is de man met de mooie gedraaide stok. Hij zegt ik ben Hollander. Ja das mooi zeg ik…Ik ook en hij blijkt een tukker cq Twent te zijn dat klikt altijd goed met een Drenth.

We hebben mooie gesprekken in onze Nedersaksische moedertaal.
Heel mooi. Roel loopt al vanaf april en is in Istanboel begonnen zijn doel is Santiago Compostella. Ook maakt hij zo n 5000 km en hij loopt met grote rugzak van zo’n twintig kilo. Heel bijzonder dat we elkaar hier zo kruizen.
We praten door tot we de ogen dicht doen
Mooie kerel.

Ik lig mooi op een v/d beschikbare matrassen. Roel heeft zijn binnen tentje opgezet vanwege de muggen.

Morgen dus weer een dag voor jouw gipsy! Mooi dat je een tukker met t zelfde gevoel hebt gevonden

Linda 2022-09-03 23:14:54

Wat een spanning hebben jullie, wachten en onzekerheid. Wel weer mooie ontmoetingen en bijzondere avonturen. Je vertelt het zo dat we het bijna zien gebeuren. Wat bijzonder dat je nu een medepelgrim ontmoet. We horen weer van je hoe het verder gaat🍀🍀🍀🍀groetjes Wim en Margreet

Margreet 2022-09-03 23:20:14

Och das bijzonder zo'n ontmoeting met een pelgrim uut Twente, maar door de onzekerheid voor Monique een lastige dag zo sterkte voor jullie allemaal ❤️🍀🍀🍀

Akkie 2022-09-03 23:33:35

Wat weer een lange tocht en een valse hond niet leuk. Maar wel weer vrienlijke mensen op je pad waar je dan een praatje mee kunt maken. Als klap op de vuurpijl een pelgrim uit tukkerland als slaapmaat waar je even gezellig mee kunt babbelen. Nou de groeten voor jou en Monique en een knuffel voor Maurice.

Annie Knol Kolthof 2022-09-03 23:57:53

Thank you. I am so glad, that we meet you before our local church in Logatec on your way to Jerusalem. Thank you for this connection. We can follow you in your pilgrim. God bless you and keep you on your way and bring you love, peace and happiness in your heart. All i wish for you i wish to the all people and live on the earth.I wish you all the best. God bless also your wife. And all the people you meet in your way. With love and good wishes for you, Darja

Darja Bažec 2022-09-04 06:51:01

Weer een spannende dag! Hopelijk is Monique nu geopereerd! Als je geopereerd bent, sterkte en geduld met het herstel, Monique! Barry, jij ook sterkte, want ik denk dat je er liever bij was geweest.

Marja K 2022-09-04 07:55:53

Wat spannend allemaal, jij in gedachten over Monique die op de OK ligt, Monique met buikpijn wanneer het haar beurt eens is... Hoop dat de operatie inmiddels is verlopen Monique, met goed gevolg!! Leuk Barry, om een landgenoot daar te treffen, vast vele mooie ervaring gen uitgewisseld!

Marjon Estié 2022-09-04 09:05:19

Congratulation for reaching 2000 km ! We have spoken when you stop @ our log home in Ricice, Croatia yesterday , waiting for you in Israel , Haifa . Also i have a friend in Drnis , town after Gracac , and if you need help write me on lika@mayogreenfarm.com Josip