Dag 205 Adassiyah - Mount Nebo 19,2 Km

Jordanië, Faisaliah Sub-District

Ik ben om vijf al wakker en ga maar ff een blog tikken.
We doen kalm an tot zeven en pakken de boel in.
Rond 8 kloppen we an de andere deur en komt de man des huizes er an.
We moeten even later weer plaats nemen in de kamer op de grond.
De neef had gisteren avond gebeld en wil ons graag ontmoeten en neemt wat mee voor het ontbijt.
Het is weer een uitgebreid ontbijt op z n Jordaans en we kunnen met stukjes pita brood van alles nemen.
Zoet en zout. Ook geroerde eier.
Ik had gisteren laten zien hoe ik koffie maakte met mijn filter en nu maakt ze me ook eentje klaar.
De vrouwen zijn hier nog erg dienstbaar. Maar zo ist nu eenmaal nog hier.
Hij waardeert haar wel veel.
Ze worden hier ook nog min of meer uitgehuwelijkt. Het verhaal hoorden we gisteren …. Das wat anders dan tinder..
Het is inmiddels wel 10 uur dat we starten met lopen. We nemen afscheid met natuurlijk de klompjes.

We gaan de grote weg over en pakken natuurpaden stijl omhoog. Soms moeten we weer een eigen pad zoeken en gaat het over omgeploegd terrein wat extra zwaar loopt.
Op de top van een berg met stukken kalksteen groeien oude naaldbomen en ertussen rusten we mooi ff uit.

Ik heb wat last vd maag doordat verschillende eten en dat slaat me op de darmen.
De stijle bergen op lijkt de tasse ook steeds zwaarder te worden .. en dat is ook wel een beetje zo … weer zo n boek erbij.

We gaan over bergen met losse steentjes waar je goed moet oppassen dat je niet afglijd. De paden zijn smal en denk meer voor een geit.
Dan komen we in een gebied met grote blokken losse stenen en verderop een prachtige steenformatie welk lijkt op de Externsteine in Dld.
Wat een bijzonder gebied..er zijn hier ook weer kleine grotjes.
We lopen langs een dorpje en zien van boven kinderen spelen met een bal op het dak van een groot huis.
Boven hier weer een prachtig uitzicht.
Over de berg zakken we af tot de Mozes spring .. er staan nog enkele mooie eucalyptus bomen.
Hier is de bron die Mozes moet hebben gemaakt met zijn stok om zijn volk te voorzien van water.

Vanuit hier slingert het pad omhoog . De Mozes berg cq Mount Nebo is knap hoog en we moeten richting eindpunt het Franciscaner klooster.

Eerst gaan er mooie aangegeven paden slingerend omhoog .. dan moeten we weer zelf ons pad zoeken.
We rusten diverse keren ff kort op een steen.
Het is een gigantische klim.. de hoofden lopen weer rood an.
Het leste stuk is stijl op en er lig allemaal troep en glas welk komt van de weg erboven .

As we de vangrail overklimmen staan er wat jonge mannen vol verbazing te kijken waar we weg komen.
As ze horen dat we helemaal uit Nederland komen zijn ze helemaal onder de indruk.

Dan blijkt dat we zo n 1,5 uur te laat zijn .. het klooster complex is al lang dicht.
Ook het restaurant een stukje verder is al dicht.

Ik ga kijken bij het grote toegangshek maar er is geen bel. Dan klim ik op een platdak en roep richting het klooster.

Een van de jonge mannen vind an de andere zijde een deur waar bewakers toezicht houden.
We praten met hun en laten de documenten zien en zo krijgen we pater Bernard an de lijn. Hij geeft akkoord dat we het terrein op mogen … God zij dank .

We treffen de aardige pater die ons al tegemoet loopt met een paraplu.. gezien het wat begint te regenen.

Hij gaat voor ons an richting het klooster met er voor een kleine kapel.
Daarvoor bevind zich een terras met balustrade en hier krijgen we een top uitzicht.
Pater Bernard verteld dat vanuit hier Mozes voor het eerst het heilige land zag waar hij zijn volk naar toe moest brengen.

Ik loop met tranen in de ogen achter de pater an … wat bijzonder om hier zo te staan.
En vanuit hier is de dodenzee en de heilige stad ook goed te zien.
Wat zijn we gezegend dat we hier mogen verblijven.
Hij brengt ons naar een speciaal ervoor ingericht pelgrims onderkomen met bedden en douche.

We kunnen de tassen af doen en eerst met hem mee lopen voor koffie en thee met chocolaatjes en vruit en een zak chips voor de eerste honger.
Hij maakt later nog een warme maaltijd.
Het is een heel aardig en zachtmoedige pater en verwend ons echt even.
Wat voelt dat goed.

We gaan ons eerst lekker warm douchen … die net weer gemaakt is . Heerlijk.

Een uurtje later gaan we eten.
Hij heeft een groente soep gemaakt en daarna krijgen we rijst met eiplant in saus het smaakt allemaal prima.
Ik krijg r ook wijn bij…Gips liever water.
Zijn mede broeder die nog jong is en uit Nazareth komt loopt ook nog ff binnen en we praten wat over onze reis.
Hij gaat sporten. Pater Bernard gaat ook naar zijn verblijf.

We mogen ook nog koffie en thee zetten en kunnen hier nog mooi ff op t internet.
Dus mooi contact met thuisfront vanaf de heilige Mozesberg.
Morgenvroeg is er een kort ochtendgebed in de kapel met de paters.
Daarna ontbijt en wil onze gastpater ons nog rondleiden.

We gaan ook te bed in ons fijne pelgrimsonderkomen.

Goedemorgen toppers ! Dat mag ook wel gezegd na al het zwoegen van gisteren . Een boeiend verhaal ,en wat een afwisseling ! Uiteindelijk is het bed elke avond weer gespreid ! Wandel ze met groet !

Annie Wolken . 2023-01-20 07:20:26

Wow!!! Als ik de foto’s zie en door welk gebied jullie lopen dan zie ik in mijn gedachten achter jullie Mozes en de Israëlieten lopen. Wat een zware tocht moet dat zijn geweest!! Dus ook voor jullie! Wat een belevenis moet dat zijn om op dezelfde plek als Mozes te hebben gestaan! Mozes die naar het Beloofde Land mocht kijken, maar er niet in mocht. Maar…….jullie wel!

Marja L 2023-01-20 08:23:37

Wat weer een avontuur. Ja het wordt steeds zwaarder en zwaarder. Veel succes nog

Marieke Schaafsma 2023-01-20 10:20:51

Wauw het gaat niet makkelijk aan de foto's te zien en jou verhaal te lezen. Wat mij dan ontroerd die bloem in de woeste grond 🥀🫶 succes met de laatste loodjes

Akkie 2023-01-20 12:05:30

Wat wordt je stok al mooi Barry 🦋.

Thyti 2023-01-20 15:28:30

In een bus rijden door dit landschap is toch wel heeeel anders dan wat jullie doen. Dank voor het elke dag delen. Dacht aan dit heel oude gedicht. Op Nebo’s stille bergtop Daar ligt een eenzaam graf Dat aan de zoon van Amram Een laatste rustplaats gaf ’t Is door geen mens gedolven En door geen mens aanschouwd Gods eng’len groeven het plekje Waaraan Mozes werd toevertrouwd Daar was de schoonste rouwstoet Die ooit deze aard betrad Toch heef geen menselijk wezen Er kennis van gehad Want niemand hoord’ een voetstap En niemand zag geween Stil droegen daar Gods eng’len Zijn lichaam grafwaarts heen En God heeft in die groeve Met eigen hand gelegd Het lichaam van zijn trouwe Zo toegewijde knecht Daar ligt het nu verborgen Op Nebo’s stille kruin Totdat de jongste morgen ‘t Geluid klinkt der bazuin Dan zal het weer herleven En op die bergtop staan Om met de ziel verenigd Gods heilrijk in te gaan

Klalien 2023-01-20 18:20:08

koningsdag 2014 stonden wij op de Mount Nebo, goede dagen voor jullie naar en in Jerusalem !!