Dag 177 Panopagnagia - Kykkos klooster 26 km

Cyprus, TSAKISTRA

Mooi op tijd zodra het wat licht word om 6:30 worden we wakker. Tis nog mooi rustig in t bos. De prachtige ochtend kleuren vrolijkt ons direct op.

We pakken alles weer in en kunnen zo weer verder op het pad. Het slingert het eerste deel van de ochtend weer naar beneden.
Het is een ruig pad die deels is weggeslagen door regen. Er liggen ook veel stenen groot en klein op het pad die van boven liggend los gebergte zijn gekomen.
Opvallend is wel dat we hier helemaal geen dieren tegenkomen. We genoeg vogels in de lucht. De moeflon moet hier wel zitten We zien wat sporen soms van de grotachtige geit maar hij zal wel nog veel hoger in de bergen zitten.
RTV Drenthe benaderd ons weer en we hebben gelukkig net hoger op wat bereik.
Judith is ook blij dat we weer samen zijn.
De weg blijft het zelfde bocht na bocht en ik ben het op gegeven moment wel zat. Ik hou van van afwisseling … maar goed we moeten nog een stuk richting het klooster in de bergen.

We rusten een paar keer wat uit op een steen en eten van allerlei restjes wat we nog hebben.
Hopen dat het klooster ook weer wat eten bied .. of dat we in de buurt wat kunnen kopen.

We komen langs een bronwaterplek maar die loopt niet meer.

Dan weer een bocht verder zien we in eens een leuke toten boven op een bergtop en gebouwen er een stuk onder. Dit moet het klooster zijn.
Tis nog wel een aantal km aan slingerwegen maar dan zijn we er eindelijk.
We komen op een gewone straat terecht en gips loopt voor me eerste op een bar restaurant an.

Hier bestellen we eerst een cola en grote fles bier.
O man wat smaakt dat heerlijk.
We bestellen ook gelijk wat eten ..Kipsspies en patat.

In het restaurant loopt ook een
Monnik rond die we vragen naar het klooster en hij geeft gelijk de naam Maxim van de monnik die over de gasten gaat.
Het lijkt erop dat ze wel plek hebben voor ons.

We gaan richting het grote mooie complex en passeren de poort waar gelijk de kerk is en een dienst an de gang is.
Ik ga er even naar binnen en kijk me de ogen uit aan wat een verguldwerk er is verwerkt rondom de heiligen an de priesterkoor wand .

As ik er weer uit ga komt de monnik van het restaurant weer naar ons toe en begeleid ons naar de kamer van Maxim.
Hij geeft ons mooie stempels en we krijgen sleutels voor onze kamer in een van de grote gebouwen voor het klooster.

We zoeken de kamer op en tis net een hotel zo mooi.
Zulks een luxe kamer hebben we nog niet vaak gehad met mooie opgemaakte bedden en een grote badkamer.
Zelfs is er een kastje met benodigdheden en brandertje om koffie en thee te zetten.

We douchen ons heerlijk en gips haalt nog wat blikjes drinken en een notenbar voor de avond.

Ik bel mijn jarige zus en daarna repareer ik eerst mijn schoenen weer s.
Gips had bisonkit lijm meegenomen.
Ze moeten het nog wel ff volhouden.

Savonds lekker op bed ligt gips lekker te lezen en ik tik weer wat blogjes zodat anderen ook fijn wat kunnen lezen.

Wat fijn dat je zo'n mooie ruimte aangeboden wordt op je tocht. Knijpen jullie m nooit dat je zonder water of proviand komt te zitten? Spannend al dat moois van de natuur tegen te kunnen komen. En de natuur zo ongeschonden aantreffen omdat er geen verkeer komt ( en illegale dumping van afval en alles wat daarmee gemoeid is...) succes nog even👊

Marjon Estié 2022-12-26 09:11:13

Weer z’n prachtige dag. Allemaal ooo’s en aaaa,s. Wij genieten helemaal met jullie mee en kunnen niet wachten tot de blog er is! Pieter en Berta uit Groningen.

Berta Smilda 2022-12-26 10:26:21

k’Zie ut zo veur mij Gien plekke um te sloapm d’hééle dag sjouwn in de alderbarstens mooie natuur Padtie woar aj loopt word wat brieder Doar zetten jullie de tente neer S’morrungs oogies lús tente of breekn En reis vervollung Dan wat ressies op smikkeln wat oaver bleem is de leste daagn Wat toch een vrij leemm hebt jullie Jeloers bink nie, k’zult nie kunn Guten fahrt 🍀🍀

N.Ahoj 2022-12-26 12:10:00

wat prachtig allemaal en dan die stomme schoenen hopelijk kun je ze goed plakken