Dag 173 Paphos dag 11 km

Cyprus, Paphos Municipality

Zo tegen acht worden we wakker .. fijn zo samen en we starten de dag relaxed.

We hebben een waterkoker dus zetten eerst koffie en nu ook weer een bak thee.
Gips heeft weer genoeg sterremunt buideltjes bij zich.

In de straat zoeken we iets voor het ontbijt en t word een Engelse. Een aardige jonge serveerster uit Engeland is hier ook komen wonen … groot gelijk heeft ze.

Het is weer prachtig zonnig weer en we gaan eerst richting de Tombs of the kings. De konings graven bevinden zich an de kust en zijn gehouwen in zandsteen.
Het is een grote oppervlakte met indrukwekkende graftombes waarbij enkele echt een architectonisch hoogstand zijn.
Je kunt er in en op. We gaan ze allemaal bijlangs en gaan daarna langs de kust op een aansluitend archeologisch en oudkundig park af.
Ook hier tombes maar dan minder rijk qua vorm.

Er staat een prachtige witte vuurtoren met leuke bijgebouwen en verderop de bekende overdekte villa Ruïnes
De ene van Dionysus spant helemaal de kroon met z n prachtige mozaïekvloeren.
Er is ook net een studie klas. De taferelen spreken voor zich maar ik was wel benieuwd wat de lerares te vertellen had.

Het prachtige park uitgelopen komen we uit in een kleine haven met zeilboten.
Daar nemen we even plaats op een bankje en genieten van een blikje koude cola en bier van een kleine market.

Dan gaan we opzoek naar de zuil waar apostel Paulus aan gegeseld is .. na een vonnis van toenmalig machthebber Zergius in 45 n Chr.
Hij is later wel bekeerd tot het Christendom nadat Paulus die voorheen Saulus heette een magiër streng toesprak toen deze kwaadsprak over Jesus en hij in t donker terecht kwam cq blind werd.

Het waren hier op Cyprus de eerste zending reizen vanuit Israël.
Zo kwamen hier ook Lucas,Johannes , Andreas en Marcus.
Paulus reisde as eerste met Barnabas die hier vandaan kwam en ook wel een halve apostel genoemd.

We vinden de zuil bij een archeologisch gebied achter de mooie oude 13e eeuwse kerk.

Er lopen allemaal katten hier rond en een bijzondere vrouw die ernaast woont en een soort van ziener is verzorgt ze en we maken met haar een praatje.
Ze treurt ook over de tijd waar we nu in leven en dat de mensheid zo van God raakt.
Ze heeft ook hele boodschappen voor de toekomst..deels vanuit de bijbel.
Wat tref je toch een bult bijzonder volk an op zo n reis.
Soms denk ik wel eens hoe kan dat toch … of dat ze soms zo uut de lucht komen vallen. Ik luister graag even na ze en neem het weer in me op.

We willen eten halen van de winkel om klaar te maken in t appartement en komen in een groot commercieel winkelcentrum terecht die geheel is gekleed in kerstsfeer.

Bij een koffiebar drinken we wat en ze hebben allerlei soorten koffie welk ze kunnen bereiden op verschillende manieren.
Ik krijg een fijne filter koffie op verzoek. Mooi gezet met de hand met heet water uit leuk koperen kannetje met een tuitje.

We gaan terug naar het appartement en ik spring nog ff in het zwembad. Wel kold maar ik moest er toch wel eem in.

Gips maakt eten klaar. Lekkere karbonades met een bak gemengde rouwe groentes.. man wat lekker.

Dan is er ook nog tied veur lichamelijke verzorging as baard wat bijknippen en de nagels.
Ook hebben we wat was kunnen doen. Morgen kunnen we weer fris op pad.
We willen de bergen in waar ook de E4 loopt en het heel mooi moet zijn en richting een van de het eilands hoogte punten letterlijk en figuurlijk het Kykkos klooster.

We gaan dus niet te laat naar bed en dat vinden we ook niet erg na zo lang allent te zijn geweest..

Heel indruk wekkend waar jullie nu zijn Prachtige foto's Zie dat jullie genieten Lekker doorzetten Het einde is in zicht Hier word het niet een witte kerst Bij jullie zomerse temperaturen Geniet er maar lekker van Het is jullie gegund

Pa Gepken 2022-12-21 17:21:47

Dag wandelmaatjes . Mooi jullie samen te zien . Wat een omgeving vol met geschiedenis! Geniet er van Wandel ze ! Groetjes .

Annie Wolken . 2022-12-21 17:34:16

Wat mooi dat jullie weer samen verder kunnen, we genieten van de verhalen elke dag, einddoel komt steeds dichterbij. Je bent echt wel aan nieuwe schoenen toe. 😳 Groetjes en heel veel succes verder, Wim en Margreet

Wim en Margreet 2022-12-21 19:12:58

och dit is toch heel fijn en prachtig jullie weer samen geniet er maar van

Akkie 2022-12-21 19:26:22

Fijn dat samen op pat hè.en wat veel mooie foto's.

Annie Knol Kolthof 2022-12-21 19:45:49

Wat mooi die tombs of the kings , fijn dat jullie hier met z'n tweeën van kunnen genieten