Dag 97 San Pietro in Vigneto - Assisi 37,5 km

Italië, Assisi

Rond 6 word ik wakker en tik eerst een blog daarna kruimelt de rest tegen 7 der uut en zetten we koffie en ontbijten we samen de gastheren komen er ook 1 voor 1 an. De kapitein as laatste die als ontbijt een bult pillen inneemt. We vertrekken als eerste want we willen vandaag Assisi halen. We komen al snel weer in het zweet door beste klimmers en dalers. We rusten in klein dorpje bij een B&B waar niemand is maar mooi eigen zwembad heeft. Verder weer de bergen in. Prachtige vergezichten. We rusten op een soort trap op het pad. We ontmoeten 5 Braziliaanse vrouwen die een stuk vd cammino doen 1 is helemaal wild van Maurice. Bij een klein kapel loopt ook een katje die snuffelt aan Maurice. Dan breken alle Braziliaanse harten. Bij de grote plaats valfabbrica gaan we langs de Maria kerk maar er is niemand en ook geen stempel. Er tegenover ontmoeten we bij een bar een stel die uit Oostenrijk zijn op een tandem. Bij de bar pak ik een grote birra en gips een grote cola gezien we heel veel dorst hebben en best al stuk zijn. Toch gaan we verder eerst langs een supermarkt voor eten we gaan de bergen weer in dit deel is wel ruiger. Een rivier loopt onder ons door door het dal. We halen de jeugdgroepen weer in die uitrusten. Ze zijn ook heel moe. Daarna treffen we nog 2 vrouwen uit Rusland die enkele dagen hier lopen. In de verte doemt Assisi op en de grote Franciscus basiliek. Het is best emotioneel hier te eindigen het is de laatste grote plek voor Rome voor ons. We beseffen dat het einde over enkele weken nabij is. We slingeren achterlangs via een mooi parkje de stadsberg op. We moeten der nog eem flink an trekken om bij zonsondergang de basiliek te bereiken maar het lukt ons. Wat een geweldig moment we maken prachtige foto’s. We treffen een stel Nederlanders uit het zuiden. Hij spreekt ook goed Italiaans en we zoeken contact bij rondlopende paters voor onderkomen. Zo komen we bij Angela Maria die hier heel veel op poten heeft gezet voor wandelaars cq pelgrims. Ze verteld dat ze een onderkomen had maar door de politiek en broeders enorme tegenwerking kreeg. Ze verwijst ons richting een goedkope kamer op de berg in de stad. Het zuidelijk koppel helpt ons zoeken. Uiteindelijk vinden we de vrouw in een steeg. Ze doet moeilijk over de hond maar uiteindelijk lukt het voor 45,- As het echtpaar vertrekt doet ze opnieuw raar in het Italiaans en we denken dat ze ons richting kamer stuurt. Het blijkt niet zo te zijn. Als gipsy bij een barman verhaal haalt heeft ze de kamer reeds verhuurt Raar we gaan even bij de bar op terras zitten en via Duitsers vinden we een soort jeugdherberg voor 50,-euro We zijn wel wat teleurgesteld dat juist in de geboorte en sterfstad van Franciscus geen onderdak is voor pelgrims. We willen eerst nog wat eten maar halverwege de trappen keren we helemaal kapot weer om en pakken een broodje en sluiten de ogen. Morgen willen we eerst de basiliek en stad bezoeken.

Elke dag blijf ik jullie volgen en verheug me iedere keer opnieuw over de email. Afgelopen week kwam ik nog even naar NL bij Zwartemeer de grens over en moest aan jullie denken. Het moet wel heel emotioneel zijn als je zo dicht bij bij je doel bent aangekomen,maar toch iedere dag weer opnieuw een belevenis. Fantastisch mooie foto's hebben jullie hier gemaakt. Ik blijf genieten. Groeten uit Duitsland Harry

Harry 2018-09-28 12:07:11

Wat een mooie foto's ik kijk alle dagen weer uit naar jullie avontuur en foto's,en nu bijna de missie volbracht een diepe buiging voor jullie alle 3.En geniet nog van de reis 👍👍👍

Yvonne 2018-09-28 13:21:43

Wat geweldige foto'set die ondergaande? zon! Slaapplaatsen?? Soms tref je het niet, maar ik lees het wel; zoek en je zult vinden! Hou de moed erin! Nog veel wandelgenot.

Els 2018-09-28 13:44:45

Wat een schitterende plaatjes! Die mooie zonsondergang, een zonneharp, Maurice heel aandoenlijk met het katje, geweldig! Flink wat kilometers gemaakt deze dag, jammer dat je dan nog zo'n gedoe hebt voor je kunt rusten. Ze zullen daar wel vaker gasten krijgen, zijn er misschien niet altijd blij mee... Ben benieuwd wanneer jullie in Rome aankomen, zou graag gelijk oplopen met jullie (digitaal dan) maar jullie hebben het er maar druk mee volgens mij. Lopen, eten & drinken, slaapplek vinden en dan ook nog foto's en aantekeningen maken! Heel veel succes met de laatste kilometers, heb het goed!

Annelies 2018-09-28 15:03:44

Wat een mooie foto's! Vooral van die zonsondergang met basiliek! Geweldig! En wat een eind weer gelopen! Chapeau!

Evelien de Ruijter 2018-09-28 15:04:56

Barry en Monique, hoe herkenbaar allemaal. Als we jullie verslag lezen voelen we de emotie. Prachtig hoe Assisie steeds dichterbij komt, voor ons was het een mijlpaal. We zijn ook een dag gebleven, het was toen Palmzondag. Samen naar de kerk van Chiara. Het was een mooie dienst. We hebben er mooie herinneringen aan. Geniet nog van jullie tocht, we denken steeds aan jullie 😘

Ellis pepels-thewissen. 2018-09-28 21:50:55

Oh wat prachtige foto's van het mooie Italië, en dan Maurice wat een geweldige mooie en trouwe hond! Het eind komt nu echt in zicht en de vermoeidheid zal nu ook wel toeslaan. Gelukkig toch nog een plek gevonden om te slapen. Geniet van deze laatste wandeltochten voor jullie Rome bereiken. Heel veel wandelplezier.

Mariët 2018-09-28 22:30:08

Het duurt niet lang meer voordat jullie het eindpunt bereiken.....super gedaan tot nu!