Dag 37) Munzesheim - Koningsbach Stein. 32 km

Duitsland, Koningsbach stein

Hoe vergaat het Maurice!!

Lieve mensen wat een fantastische hond, maar dit wisten wij natuurlijk al ,echter hij verwonderd ons ook nog elke keer met kleine gebaartjes zoals bij elk bankje waar we voorbij lopen kijkt hij achterom of we daar gaan zitten of dat we doorlopen. Als wij met iemand staan te praten ploft hij gewoon even neer om zijn rust te pakken.
Hij loopt netjes naast ons zodra er een auto aan komt en altijd aan de linkerkant zodat ze hem en ons goed kunnen zien.
Zelfs in de stad blijft hij onaangelijnd bij ons lopen.
De warmte is natuurlijk zwaarder voor Maurice om te lopen, maar we letten goed op, we pauzeren regelmatig en geven hem
veel water, ook maken we hem elke keer nat zodat hij kan afkoelen.
We hebben speciale schoentjes aangeschaft die hij draagt wanneer het asfalt te heet is en/of we de gehele tijd op scherpe steentjes moeten lopen.
Hij krijgt extra eten zodat hij voldoende energie overhoudt en voor ons is Maurice belangrijker dan ons einddoel!!!

Zeven uur gingen de ogen open in ons gasthuis waar de ontbijttafel al was gedekt. Tijdens het frustuck kregen we het over de gastheer en zijn werk binnen de gevangenis, waar hij ook sociaal zijn job uitvoerde. De dochter kwam ook nog ff langs voor een foto. Ze heeft ook een sociaal wandelbedrijf op poten gezet met als doel de kop leeglopen. Het is voor elk mens gezond. En aj niet kunt lopen, gebruuk dan maar een paar wielen erbij.

We vertrokken tegen 8:30 uur en liepen langs de bewuste kindergarten school waar we mensen tegenkwamen van de dag ervoor in het bos. Sjacky en Laury gingen met de auto voor ons aan al wat de boel verkennen. We liepen door een mooi glooiend landschap en werden ingehaald door een landbouwer in een grote trekker. Lachend ging hij in gesprek. Hij deed ons denken aan boer Piet bij ons uut Erica..... ja die van de kippen. De oogst had hier ook veel te lieden deur de dreugte vertelde hij. De boeren die verderop woonden hadden wel water uit de Rhein.

We kwamen in de middag het leuke stadje Bretten binnenwandelen waar onze begeleidingsdames al mooi zaten te wachten bij een fraai zandstenen stadshuus op een stoepie. Ik ging ff stempels scoren bij de VVV ernaast. We gingen weer verder de natuur in, waar we een leuk Prive plekkie vonden waar we ff gebruik van gingen maken. Dat kan ja hier zo as pelgrim as je de boel maar netjes achterlaat. We gingen mooi ff grillen op een vuurtje van geloofd hout, wat hier vaak in bulten gestapeld klaarligt veur de komende winters. Onze kleine gast Laury wilde wel een stukkie meelopen, dus de trimschoenties an en op pad. Het is een zeer limtich ding. Een schat van een meid; net als haar moeder trouwens. Gezellig zo ff. Ze moest natuurlijk ook een eigen wandelstok en voordat ze er op verdacht was had ze al zo een vijf km aflegt deur de bulten. Best wel knap!! Misschien ook wel een neje pelgrim. Moeders kwam ons het leste stukkie tegemoet. Het is vandaag zo dik 30 graden en er hangt ook nog een bult vocht in de lucht wat het wel zwaar maakt. Maar goed we willen graag vlot richting het Zwarte Woud omdat we dan weer fijn wat schaduw hebben.

We kwamen vrij laat aan in Koningsbach Stein bij de winkel. Eerst weer lekker een koude Radler en cola voor Gyps en Maurits natuurlijk een grote bak water. Hij zupp ook niet echt veul. We maken hem vaak ook even de kop nat om de warmte wat beter te kunnen verdragen.

We gingen verder richting evangelische oude kerk op de berg in het dorpje. We moesten nog wat grote trappen op en toen stonden we voor de deur van het Grote pfarrerhuus. Er melde zich niemand, maar de buurman zei dat ze achter in de tuin zaten. En ja; ze waren net druk doende met een leuk spel als gezin. De dochter bleek jarig te zijn, maar we werden zeer gastvrij direct opgenomen in het grote huis. We konden ons gelijk douchen en de aardige domineesvrouw ging gelijk het bed opmaken. Fantastisch; wat weer een vriendelijk volk. We konden daarna lekker opgefrist wat drinken met eigen gemaakte gebak erbij en werden door het gezin ondervraagd. Ze waren heel geïnteresseerd in ons en het echtpaar vertelde ons ook nog over hun reizen en hun huwelijk ter plekke.

Na nog een lekkere Radler en fris gingen de ogen weer toe.

Knap dat jullie het zo blijmoedig volhouden. Ook in de hitte. Tante Lenie maakte zich al zorgen om Barry's dikke hoar, maar aan de foto's te zien is daar een oplossing voor gevonden. We wensen jullie alle 3 morgen weer een mooie dag toe!

Tante Lenie en lydia 2018-07-24 23:35:59

Wat blijft het leuk om elke dag iets van jullie te lezen. Voor mij zijn jullie 3 dappere dodo's hoor! Op de foto's valt het me elke keer al op hoe Maurice zich keurig gedraagt en jullie zonder riem volgt, of (vaker haha) voorgaat. Daarom vind ik het leuk om vandaag iets uitgebreider over deze superhond te lezen.

Gea 2018-07-25 05:05:09

goeindag saamm. Goed um te heurn dat ut goed giet mit ut hontie Mooi Daj dur eempies uitvoerig bij stille stoan hept Julie verzorgt um goed' um de zoeveule tied, eempies een natte lappe um de kop (sorry, heufd) um of te koeln, op tiet zie'n nattie en zie'n dreugie (brokkie's). Zulfs speciale schoeggies veur patties mit scharrúppe stientie's onder zien pootie's. En zulluf mit bloarn loopm ha ha oeps Jullie hept oaveral an dacht Ök mooi um te heurn dat Maurice ut hontie, veur ut einddoel giet ! Da' s de goeie instelling van Twei diernliefhebbers, Klasse ! Neenghonderd kilomééters al sjouwt, en hoeveule kilometers muj nog ???, en mit dit drökkende weer, t'zwiet veur de kop (heufd) en mar deurgoan, dag in dag uut !! En elleke dag vrög uut de véérn Ppfffffuuuuut, wat een discipline hept jullie beide, kept al eerder neumt, mar PETTIE of heur 👍 Tot een vollungd krabbeltie mar weer

N.a.h.o.j. 2018-07-25 12:36:23

Heel mooj dat jullie even extra aandacht besteden aan Maurice Wat een geweldige hond Nou dat wil wat zeggen Je weet wat ik met een hond heb Maar dit is een kanjer en dat mag ook gezegt worden De eerste duizend km zit er op en daar hebben jullie op geproost Verdienten op naar de volgende 1000km succes

Bertus gepken 2018-07-25 14:00:38

IK blijf het prachtig vinden om zo met jullie mee te mogen lopen, ik geniet vd verhalen over jullie alle 3, sterkte met de warmte

Akkie 2018-07-25 23:14:25

fijn om te lezen,dat het zo goed gaat met Maurice en dat jullie goed voor hem zorgen.Wij hadden niet anders gedacht.Jullie zijn al aardig op weg.Ga zo door alle drie en wij lezen nog steeds met heel veel plezier het reisverslag.Kunnen haast niet wachten op de volgende.Ga zo door en heel veel wandelgeluk. groetjes.

roelof en willy lunshof 2018-07-26 10:10:47

Inmiddels wel in zwarte woud beland hoop ik ga verder lezen