Dag 161 Skala op Patmos - Rhodos op Rhodos 10 km

Griekenland, Rhodos

Om acht wakker op het heerlijke bed. Van al de verschillende ondergronden is deze wel het fijnste tot nu toe.
Ik doe lekker kalm an want vanmiddag rond een uur of 1 vertrekt de boot richting Rhodos.
Om tien heb ik afgesproken om nog een bak koffie met Constantina te drinken.

Nu blog bijwerken en de was en dan lekker naar buiten. Ik ben gek op zo n havenplaats. Altijd levendig op bijzondere manier. Der komt van alles zo binnen uut de vreumde.

Ze zit al bij de bar zie ik en ik schuif an en onder het koffie drinken hebben weer goede en inspirerende gesprekken over de tijd waarin we leven en de Bijbelse verhalen en geschiedenis en bijzondere plaatsen.
Ze geeft me ook nog verschillende tip s om heen te gaan op de reis.
Ik moet straks maar weer wat keuzes maken en … hoe te gaan. Op Rhodos hoop ik daar weer meer antwoord op te krijgen.
Het blijft een groot pelgrim s avontuur tot op leste.

We nemen afscheid en houden contact met elkaar en vooral hoe onze reizen verlopen.
Dan op naar het hotelletje Zuchero om mijn spullen te pakken en weer klaar maken voor de overtocht.
Nog even langs het bakkertje en ik kan an boord.
Mooi op tijd ..dit keer en tis een kleinere boot in catamaran model.
An boord hoor ik dat er een andere boot stuk is en dat deze langs meer eilanden vaart nu zodat de reis verdubbelt qua tijd.

Nou ja zie ik nog mooi wat meer .. vind het niet slim.
De boot hef een beste gang en ik geniet buiten an dek.
Buiten het lopen om mag ik graag varen en het liefste op een zeilboot. Ik heb mijn hele leven al veel boten gehad.
Wie wet wat het nog zal brengen in de toekomst…

Ik praat wat met George een bootmedewerker en vraag hem ook over de mogelijkheden richting Cyprus en t beloofde land.
Hij vraagt ook wat an zijn collega’s
maar het word knap lastig in deze wintertijd en ook door de onderlinge spanningen tussen de landen cq regeringen allemaal.
Eerst maar op Rhodos en dan zien we weer verder…

We stoppen bij diverse eilanden.. de ene is klein en ander groter maar het ziet er allemaal leuk uit.
Ook knap hoe ze vlot an de kade zijn .. klep naar beneden .. in en uitstappen en klep weer omhoog en verder.
Via George krijg ik in vogelvlucht uitleg over de eilanden.
Hij woont zelf op Rhodos wat hem goed bevalt.
As ik een koffie bij hem bestel geeft hij hem.

Tis al heel wat uurtjes donker wanneer de boot zo rond 8 aankomt op Rhodos met Rhodos stad.
Wanner ik aan wal stap lopen er gelijk een paar mensen met me op die vragen wat ik doe en as ik hulp zoek.
Ze blijken een tel nr te hebben van de Rk pastoor wat wel weer ff leuk is voor mij. Der zitten Roomse hier op t eiland.
Ik bel het nr en de pastoor Lucas neemt op maar die zit zelf in Madrid voor bezoek.
Hij verwijst me naar de mis in de Fransiscus kerk morgenvroeg om 10:00.
Nu word het moeilijk wat te organiseren.

Jammer maar dan eerst de mooie stad maar verkennen. Direct vanaf de boot zie je de lange stadsmuren en poorten.
Erboven steekt het kasteel eruit welk goed in t licht is gezet. Tis echt een plaatje en ik kan me voorstellen dat vele hier graag heen gaan.
Ik loop toch eerst maar s richting de Rk kerk en onderweg hangen een bult jongeren om een kebab tent. Door heb ik ook wel weer zin in dus ik sluit me an.

Voor de kerk staat een groot beeld van de heilige Fransiscus die we zo goed kennen vd pelgrimage naar Jeruzalem.
Er is niemand om of in de kerk en ik zwerf weer wat rond door de stad die best groot is.
Bij een bar zitten wat ouderen binnen en buiten ik moet eerst nodig naar de wc en daarna vraag ik de aardige barman of hij wat weet voor mij. Hij verwijst naar een oudere man buiten die op een barkruk zit met meerderen
Hij Johannes komt uit Nederland /Breukelen en heeft hier een klein hotel die hij nu renoveert. Hij geeft ook veel gereisd en geeft me een biertje.

Hij denkt na en weet wel een redelijk rustige plek voor de tent.
Tussen de dikke stadsmuren zit een soort gracht waar niemand s avonds komt. Overdag wandelen er wel eens mensen.
Ik moet via een trap bij een poort van de heilige Johannes naar beneden en gezien het vertrouwd klinkt en ik op het Johannes spoor zit pak ik mijn tas weer op en ga daar op af.
Ik moet de hoofdlamp op hebben en tis net een spannende jeugdfilm waar ik langs ga maar ik vind de plek en uiteindelijk een redelijk vlak en zekers bijzonder plekje.
Naast de kijk en schietgaten zet ik de tent op en as alles gereed is ben ik er ook wel weer klaar voor en mee.
Morgen overdag Rhodos maar s beter verkennen. De ogen kunnen eerst weer dicht.

Allereerst veel sterkte jullie allebei met het verlies van Maurice. Geniet ervan in Rhodos stad, het is prachtig daar

Joop Suelmann 2022-12-09 19:11:03

Monique, Barry allereerst wil ik jullie sterkte wensen nu jullie Maurice moeten missen. Het zal " stil/leeg" zijn zonder het 3e maatje. Monique zal het dagelijks merken, Barry bij thuiskomst, maar.........ga verder met hét doel! Goede reis verder!

Els Hindriks 2022-12-09 23:37:25

Barry heel veel sterkte en moed op je verdere reis vooral nu het moment er is van het definitieve afscheid van je 3de zielsmaatje. Zet hem op en we reizen door je blog met je mee.lieve groeten van ons.

Roelof en willylunshof 2022-12-10 10:35:20

Sterkte met alles het verlies van jullie maatje 😢❤️

Akkie 2022-12-10 11:09:27

Veel sterkte, Barry en Monique, met het verlies van Maurice. Zo'n maatje vind je niet zo snel weer. Jullie hebben gedaan wat je kon en jullie hebben hem tot het laatst toe met veel liefde omarmd. Ik ben benieuwd waar je langs gaat naar Jeruzalem, Barry. Veel succes met het vinden van een goede en niet al te gevaarlijke route. Ik geniet elke dag weer van je verhaal. Goede tocht verder.

Henny 2022-12-10 11:09:46

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van Maurice; jullie hebben veel meegemaakt samen met z'n drieën en dat maakt het nog erger. Ook dat je er zelf niet bij was Barry. Zet hem op!

Gerard Meijers 2022-12-11 16:57:01

Heel veel sterkte met het verlies van Maurice en nog een goede en gezonde reis verder😘