Dag 146 km Gomati - ouranoupoli 22,5 km

Griekenland, Ouranoupoli

Kwart over zeven in de benen na goede nachtrust en ik bak eerst de overige eier nog op met natuurlijk ook een bak koffie.
Fijn as er een keuken soms is.
Ik pak in en ga de straat op en groet de mensen nog ff van de winkel.
Dan het dorp uit de bergen weer in en na een stuk lopen zie ik de egeïsche zee weer. Wat veel mooier hier is dan in Thessaloniki met prachtige uitzichten op de bergen erachter.
De weg gaat naar beneden en ik verheug me weer an zee te kunnen lopen.

Ik geniet van de uitzichten op de eilanden en tis vandaag ook mooi weer weer.

Een graffelpad gaat langs de zee met stranden van zand en kiezels.
De zee lokt me om er in te springen en as ik langs een paar mooi gelegen vakantie huisjes loop met eigen voortuin vraag ik aan een man die er voor in t zand zit te vissen of er soms een koffie bar in de buurt is.
Nee …dan moet ik nog vijf km verder.
Dan vraag ik of ik kan douchen ergens ..en dat kan wel bij hem in de tuin.
Ik mag mijn spullen bij hun douche laten en gooi alles af en de meeste kleren uit tot an mijn onderbroek toe en dan heerlijk een frisse duik.
Daarna een koude douche en ik voel me herboren as ik in de zunne naast de man ga zitten en ook nog eens een kop koffie krijg met koekjes van zijn vrouw.
Wat een geniet moment.
Ze wonen eigenlijk in de stad Thessaloniki maar zijn hier veel. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Hij vist wat vanaf het strand en geniet v d rust. Wat een perfecte oude dag plek.

Ik neem afscheid en ga verder. Het word wat luxer hier en ik loop langs een mooi hotel complex wat gesloten is.
As ik pauzeer op een stoep komt er een bewaker an die vraagt of alles oké is.
Ik vertel van mijn reis en dan neemt hij mee naar binnen in het luxe hotel.
Ze hebben alles afgeplakt en meubels ingepakt voor de winter.
Een man achter de balie komt er ook bij en ik krijg een bak koffie 1 fles water en een flesje sap.
Het zijn aardige mannen.
De bewaker is een fanatiek voetbal supporter en verteld over zijn club.

Ik ga verder richting de plaats Ouranoupoli waarvandaan de boten vertrekken naar Athos cq Agian Oros.
Langs de baai heb ik mooie uitzichten en ik zie de oude toren al van de plaats.

Eenmaal het dorpje binnengestapt ga je van restaurant naar restaurant en allemaal religie winkeltjes met vooral iconen en ook kleding voor monniken en pastoors.
Er lopen ook meer mannen met tassen en rugzakken.

Ik drink een biertje bij een man die veel wijn verkoopt en hij verteld dat de pastoor rond vijf uur bij de kerk is.
Verderop eet ik nog een kebab vlakbij de oude toren van 1344 en zoek dan de kerk op.

In de zon schrijf ik wat in mijn dagboek en dan gaan de kerkklokken.
De pastoor is al binnen en is al begonnen met zingend bidden. Ik ga in het voorportaal zitten.
Een vrouw komt langs en ik vraag of ze wil helpen straks na de dienst met de pastoor. Ze gaat de kerk in en ze stoppen ook zo de dienst.
De pastoor regelt direct een adres via zijn slimme telefoon en even later komt een oudere vrouw mij halen.
Ze verhuurt kamers en ik mag in eentje via de kerk.
Ik bedank de pastoor die Joris heet en geef hem nog een bidprentje van het klooster van Sint Joris een tijd terug.

De kamer is vlakbij en voor mij echt even luxe. Lekker douchen en een goed bed.

Ik kan ook zelf koffie zetten.
Bij een snackbar koop ik later nog een hamburger en dan fijn in bed.
Mooi morgen op naar de heilige berg met de boot.

Hé buurman met de boot dat geld niet hè 🥴

Gerrit 2022-11-24 18:39:10

wat weer een topdag en dan morgen naar het eiland ik wens je een topdag/en

Akkie 2022-11-24 19:32:07

Ben benieuwd wat je allemaal mag beleven op Athos cq Agian Oros Jij bent er inmiddels al geweest Dus moeten we nog even geduld hebben 😞😏

N.Ahoj 2022-11-24 20:40:38

Wat fijn een heerlijk bed om te slapen en morgen lekker uitgerust.😄😄🚶‍♂️🙋‍♀️

anniekolthof@gmail.com 2022-11-24 20:47:58

2x douchen op 1 dag. Wat een luxe! Hier is douchen momenteel ook een luxe. 5 minuten per dag! Fijn dat je weer een goede plek hebt om te slapen en dat het weer mee zit. Stuur maar een beetje warmte deze kant op.

Marja L 2022-11-24 21:33:43

Barry, we zien het optimisme op je gezicht. Je nadert de finish , al ligt die nog ver weg. Je mag het best weten: ook voor ons stijgt de spanning, maar….. hálen doe je het! Still going strong!

Herman en Minie 2022-11-24 22:37:01

Ik wacht op de dag dat je de ECHTE Heilige berg betreedt, de berg Zion! Mooi man wat je aan het doen bent!

Jakub Willemstein 2022-11-25 09:19:23

Wat is fijn om je reis te lezen,en er zijn toch nog wel veel goede mensen,daar slapen.douchen,koffie,enz En hoe de oude groet is,tot ziens in Jeruzalem!! Was het maar zo.