Jeruzalem dag 2

Israël, Jeruzalem

Vanmorgen doen we er wat langer over om uit bed te stappen .. langzamerhand komen we wat tot rust

Onze vriend Dr anders E vertrekt vandaag weer.

We eten wat bij de kleine winkeltjes cq koffie bars en gaan buiten de oude stadsmuren richting de graftuin welk ook de plaats kan zijn geweest van het graf van ons Jesus.
Het is een soort van mooi klein park welk valt onder een stichting.
Bij de ingang vangen ons een paar Amerikanen op die hier in lijkt wel soort van ranger pak de weg wijzen.
Ze zijn heel enthousiast en helemaal as ze horen dat we hier te voet zijn gekomen.
We krijgen een folder in zelfs Nederlands.

Ik leg ook uit dat ik mijn mini hunebed ergens graag een plek wil geven en ze vinden dat hier wel een heeel mooi idee.

Bij de graftombe in de Basiliek word het niet echt wat om de strenge regels.
Bovendien zal hij hier mooi kunnen blijven.

De Amerikanen willen graag met ons op de foto en we maken een ronde door het parkje welk is ontstaan toen men het graf vond tijdens opgravingen in 1867.
Hier was van vroeger uit een schedelplaats en een tot de dood veroordelings plek. Eerst van de joden door steniging .. later van de Romeinen door kruisiging.

Na onderzoek en vanuit de gegevens uit de bijbel zou dit ook best de plek kunnen zijn geweest.
Het is allemaal heel mooi aangelegd en met de folder in de hand krijg je goed een indruk hoe het mogelijk was zo n 2 duizend jaar terug.

De graftombe is in de berg gehouwen. Hij is jammer genoeg wel wat beschadigd tijdens de opgraving bij de ingang.
Ook hier doen we een gebed ondanks dat er geen kerk overheen is gebouwd. De ruimte is wat groter as t graf in de basiliek.

Buiten zoek ik een plekje voor het Drentse grafje en vind na overleg met de manager een geschikte plek in de rotswand naast het graf.

Ik bouw het hunebedtje v d stenen welk ik op deze reis mee heb sjouwt uut ons oale Drentse land.
Ooit kwamen ze uit Scandinavië en werden de reuze zwerfkeien gebruikt as grafstenen.

Zo staan ze nu mooi bijelkaar as grafstenen bij elkaar.
In Rome bracht ik ook zo n setje naar Petrus zien graf.
Ik hou van zulkse dingen.

We gaan weer terug en kunnen zo naar de tempelberg qua tijd.
We moeten nog een klein uur wachten en Erik en ik halen voor ons een paar broodtjes warm vlees.
We treffen een vader en zoon uit Nederland bij Gipsy in de rij.

Dan kunnen we toe treden tot het grote plein op de tempelberg.
De moskee en rotskoepel mogen we van binnen helaas niet bezoeken.
Het een indrukwekkend plein….en is groot as bij de Sint Pieter te Rome.

Nu hebben we wel mooi de drie heiligste plekken per religie bezocht.

We gaan terug richting Christelijk deel bij de Jaffa poort waar ik naar binnen ga bij het Christian information centrum.
Hier hoorde ik moet ik zijn voor info voor mogelijk een te krijgen testimonium.

De man bij de balie weet van niks en ik vraag naar het hoofd.
Na een tijdtje komt er een dame en ze weet wel de weg.
Ze heeft zelf ook nog een leuke stempel en verwijst me naar het Franciscaanse hoofdkantoor verderop bij de nieuwe poort.
Ik krijg een kaartje mee en een briefje met Diana en Alberto erop van de Currio Office .
Ik ga er heen en Erik wil wel ff met.
Bij de poortwachter krijg ik hiermee toegang.
Het lijkt wat op toen we de documenten kregen in Rome.

Dianne vind ik op een mooi kantoor ..ze is vrij klein en heel aardig.
Ze verwelkomt me as echte pelgrim en ik kan onze stempelboeken achterlaten en een paar gegevens invullen.
Morgenvroeg is het testimonium ondertekend door de hoofd van de Franciscaner om af te halen.

We gaan terug naar ons pelgrims onderkomen en Erik pakt zijn spullen voor vertrek.
Hij pakt een taxi en we nemen afscheid…voor hem waren de dagen ook heel speciaal.
Binnenkort zien we elkaar weer Tuus.

Gips en ik hebben savonds nog een afspraak bij de Basiliek met Angel de Mexicaanse jonge man van Maria Vision die ik een paar dag geleden gek genoeg ook weer trof hier in de stad.
Hij maakte in Medjugorje een mooie reportage van me toen ik daar alleen was..
En dat wil hij opnieuw hier doen in de oude stad bij de Basiliek.
Deze is jammergenoeg al dicht dus we doen het op de straat ervoor.
Eerst is Gipsy an de beurt die er niet altijd raad mee weet … ze zit liever an andere zijde vd lens.
Dan ben ik an de beurt en t zal een mooie afsluiting zijn.. dat ist ook al op papier in de krante. Alles vastlegt ….ook mooi veur later.

We nemen hem nog even mee om een blikkie bier te gaan drinken net buiten de stadsmuren in een parkje.
Misschien wanneer we de kleine pelgrimage naar de Maria verschijningsplaats in Heede Dld bij ons over de grens hebben opgezet komt hij bij ons an.
Het lijkt ons allen een mooi vooruitzicht.

We gaan weer mooi te bed.
Morgen moeten we nog opzoek naar een ander onderkomen.
Hier komen weer grote groepen. Het word nu al steeds drukker met jeugd .. studenten en vrijwiligers groepen uit Europese landen.

Oh wat gaaf van de Drentse hunebed! 🦋

Thyti 2023-01-30 08:12:47

Bijzonder allemaal. Jullie hebben volgens mij je bucketlist aardig afgewerkt. Ik had nog beetje verwacht dat je nog iets van Maurice in het drentse hunnebedje had bijgezet😊 Nu jullie avontuur mooi afsluiten en de herinneringen in je hart sluiten❤

Marjon Estié 2023-01-30 08:32:19

Wat bijzonder om op deze manier jullie pelgrimsreis te kunnen afsluiten met de dagen daar 🥰❤️