Dag 172 Paphos - Akhelia 20,2 km

Cyprus, Paphos Municipality

Het weer veranderde goed in de nacht.. harde wind en regen dus was ik regelmatig ff wakker. Helemaal toen me druppels op gezicht drupten vanuit het plaatselijk lekke dak.
Met hoofdlamp opzoek naar de meest droge plekjes onder het prieelvormige dak voor mijn bed en spullen kon ik weer wat inslapen tot uur of zes.
Een haan ging ook steeds veel te vroeg te keer. Volgens mij reageert hij al op een lichtpuntje op zee want tis verder nog pikduuster ..

Gezien de ouwe Ricco mij noemde dat de eerste gasten al rond zeven komen .. pak ik mijn spul maar bijelkaar en ga richting de koffiebar in t half duuster.
De oude tref ik aan maar hij heeft last van een ochtend humeur en ik kan er nog niet terecht.
Bijna een uur later as aangekondigd komen er wat lijkt me toe vaste gasten bij Ricco,s bar
Dan kan ik ook eindelijk plaats nemen en bestel een fijne bak koffie.
Even later komen zijn hulpen eraan die van oorsprong uit Sri lanka komen.
Een jonge jonge doet het opruimwerk en zij staat meer in de keuken.

Ik bestel me ook een uitgebreid meer Engels ontbijt want het regent nog volop en gips komt pas tegen drie uur an op vliegveld.
Ik hoop dat het van te voren dan wat beter weer is .. tis een dik uur lopen vanaf hier.

Ik kan mooi nu even weer mijn dagboek en wat blog s bijwerken.
Ze vragen me wel of ik blijf zitten en dat vind ik vreemd … op de andere eilanden of Griekenland maakten ze zich daar niet zo druk om.. na nog een keer vragen leg ik nog eens goed mijn situatie uit.
Een Engelse familie krijgt het mee en is vol bewondering.
T maakt nog eens duidelijk dat mensen afstompen die alleen maar commercieel gasten ontvangen.
Ik vraag toch of ik mijn rugzak hier ff mag laten staan zodat ik hem niet 6 hen en 6km terug hoef mee te sjouwen.
Nou dat mag gelukkig wel … maar verantwoording nemen ze er niet voor.
Omdat ik hier wel heb geslapen en je aardig moet zijn tegen mensen die niet altijd aardig doen ( zoals Lohues zingt) geef ik de ouwe een paar klompjes.
Hij veranderd in eens en is as een kind zo blij er mee en laat het zijn gasten zien.
Het werkt dus ..en ik bestel nog 1 kop koffie voor ik ga.
Het weer lijkt ook wat op te klaren .. dat moet ook wel want het is word vandaag een mooie dag. Mien gipsy komt er weer an .. ditmaal door de lucht.

Ik doe de regenjas an en ga mooi op tijd die kante weer op. De weg is bekend alleen kijk je er wat somberder tegenaan as gisteren in de zunne. Vandaag zwemmen er ook niet veel. Alleen enkele die hards.

Ik loop een deel bovenlangs an het hek langs want dat loopt beter dan over de dikke kiezels. Opeens denk ik wat lig daar nu .. het lijkt wel een mensenschedeltje … maar tis van een dier.. lijkt wel grote vogelkop .. maar kan ook van een zeehond zijn.
Ik leg het mooi in de zon.
Straks mooi Gips laten zien.

Ze heeft wat vertraging dus ik doe mooi kalm an.
Ik begin wat mooie bloemen te plukken. Er bloeit hier nog veel op Cyprus.
Bij een taxi wachtlokaal haal ik me een koud blikje cola uit een automaat en ga dan verder richting Arrival vleugel vliegveld.
Het is nog een uurtje zie ik op t scherm ..dus nog lekker naar buiten waar het weer is opgeknapt.
Ik zie een mooi bankje met zeezicht waar ik plaatsneem.
Het boeketje bloemen voor mijn vriendin werk ik mooi af en stop in het cola blikje.

Weer terug in aankomsthal koop ik een nieuwe koude cola voor gips en biertje voor mij.
De klapdeuren gaan steeds open en de mede reizigers van haar zie ik al .. het duurt even en ja hoor daar is ze met een mooi felrood jasje aan.
Direct dikke smokken en knuffels ondanks het hek wat tussen ons zit. De zielsmaatjes zijn weer verenigd.

Ik neem haar gelijk mee naar het bankje met zeezicht achter het hokje met kleine kapel erin waar ik al een kaarsje had gebrand.
We proosten en kussen op de hereniging en het voelt gelijk weer vertrouwd.
Gips heeft een dikke boodschappentas vol lekkers bij zich met zelfs zakken vol oliebollen en helemaal lachen …zakjes poedersuiker die ze niet hebben onderschept as drugs.

Dan gaan we langs het vliegveld hekwerk weer op het eerste stuk E4 richting Ricco s bar en Paphos oudstad an. Ik til haar rugzak en zij de boodschappentas.

Ik laat haar de bijzondere schedel vondst zien en zij ziet er meer een schildpad kop in. Ja id dat is het. Wat heb ik toch de laatste jaren met een schildpad.
Het weegt haast niks dus ik neem hem ook mee op reis.
Zo heeft gips ook 3 zakjes van Maurice zijn as mee om uit te strooien in het heilige land.
Symbolisch reist hij ook het leste stuk zo met.
We maken nog een grote Jesus tour van zo’n 500 km in het beloofde land voor de eindbestemming Jeruzalem.

Bij Ricco s is de boel voor de gasten alweer dicht. Hij heeft zijn bed op wielen alweer klaar staan voor de nacht.
Hij verwelkomt ons nog wel en de rugzak is nog mooi op zien plek.
Wanneer we verder willen roept hij ons hard na en ik denk wat nu weer. Maar hij maakt zich nu druk dat we niet blijven in de rook tent. Ik bedank hem nog eens hartelijk en zeg dat we richting de oude stad gaan.

Een stille weldoener van ons heeft gips onderdak beloofd zodra we samen zijn en we zoeken een niet te duur onderkomen. Eerst komen we langs een hele rij dikke hotel complexen. Het ziet er allemaal wel heel mooi en luxe uit.

Dan komen we in de oude stad met veel oude bezienswaardigheden.
Daar nemen we morgen mooi eerst de tijd voor.
Een leuk klein betaalbaar appartementen complexje met zelfs een klein zwembad gevonden via de slimme telefoon pakken we dan voor de nacht.
Wat heerlijk.
We gaan nog even uiteten .. vrij eenvoudig maar lekker.
Ik kipsstokjes en gips worstjes met patat en dan nemen we een paar blikjes drinken mee voor op de kamer.
En zo eindigen we na lange tijd weer samen op bed. Morgen mogen we hier ook nog blijven.. in deze tijd van t jaar heb je twee voor de prijs van 1. Het geluk kan even niet op.

Wat ontzettend fijn dat jullie weer samen zijn, al is het zonder die lieve Maurice toch heel anders voor jullie. En nu op naar de eindstreep. Succes parochianen. Gr.

Will van Leeuwen 2022-12-20 16:49:17

Heerlijk, weer samen 🥰

Janine 2022-12-20 16:49:26

Mooi dat jullie nu weer samen zijn. En hopelijk kunnen jullie de eindbestemming samen bereiken. Go for it!

Riena 2022-12-20 16:52:57

Ha wandelmaatjes weer samen uit en thuis !! Geniet er van ! Groetjes !

Annie Wolken 2022-12-20 16:53:43

Och wat fijn om jullie stralende gezichten te zien , op naar de laatste 500 km, dit kunnen jullie 🫶🎄👌❤️

Akkie 2022-12-20 16:58:36

Wat geweldig dat jullie samen verder kunnen. Geniet van alle mooie momenten en koester die. Zorg goed voor elkaar. Maurice reist met jullie mee, wat ik je hart zit raak je niet kwijt Buen Camino zoals wij pelgrims zeggen 🚶‍♀️🚶

Frea 2022-12-20 16:59:59

Wat fijn weer samen en wat lief van die stille weldoener. Een lekker bed voor jullie tweeën en zonder lekkage!! Te gek, weer samen op pad. Toch veel gezelliger!! Geniet van elkaar!

Marja L, 2022-12-20 17:05:00

Goed weer samen te zijn Maak er verder met z’n tweeën een mooie wandelreis van!!!!!!! Je zult elkaar na zo lange tijd heel wat te vertellen hebben

Albert Margareet 2022-12-20 17:06:47

Fijn dat jullie weer samen zijn! Goede reis verder met Maurice in jullie hart!

Evelien de Ruijter 2022-12-20 17:28:30

Wat mooi zo samen weer......met zn 3en🐶

Trijntje valke 2022-12-20 17:51:39

Wat fijn om jullie weer samen te zien! Verder hoef ik niets te zeggen. Het geluk straalt er vanaf. Heel veel plezier verder en zet hem op, de laatste 500 km. Het beloofde land. 🍀🙏

Berta Smilda 2022-12-20 17:58:42

Wat geweldig dat jullie mu weer samen verder gaan. En Maurice ook een beetje.. Geniet van elkaar. Dikke knuf

Geke 2022-12-20 18:02:50

Heel mooi en gezellig dat jullie de reis samen kunnen voortzetten. Nu op weg naar de laatste etappe. Geniet ervan en de oliebollen zien er heerlijk uit :)

Tante Lenie en Lydia 2022-12-20 19:25:29

Love this ❣🦋

Thyti 2022-12-20 19:29:31

Ich denke an Maria und Josef; deren Leben war voller Überraschungen; Ihr seid auf dem Weg bereit, euch überraschen zu lassen. Es sollen für euch noch ganz gute Erfahrungen werden. Gottes Segen begleite euch !

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2022-12-20 21:26:39

Fijn.....samen verder. Barry, je verslagen lopen wat achter, op de maandagmorgen hoor ik je actuele verblijfplaats. De kerstdagen in het beloofde land?? Wens jullie een goed vervolg samen!!

Els Hindriks 2022-12-20 22:53:35

Geniet er van weer fijn samen. Welis waar met Maurice maar op een andere manier. Lekker weer samen op pad. Groet van mij🍀👍🙋‍♀️

Annie Knol Kolthof 2022-12-20 23:09:51

veel goede reisdagen, nu samen! groet Lenie