Dag 42 Dautersdorf - Mappach 28.4 km

Duitsland, Mappach

Om 6 hoor ik de klokken van de kerk verderop en ik sta even later op.
Om zeven ga ik in gebed met de pastoor aan de keukentafel met een kaarsje an.
We bidden mooi samen om en om en ik doe nog een onze vader in t Hollands. Dan gaan we samen eten.

Onder het eten ook mooie open gesprekken over de verschillen binnen de christelijke geloven.
Hij verteld over een bekende pastoor uit oosten die zelf ook kinders heeft.
As ik vraag hoe hij daar in staat vind hij ook dat het celibaat eigenlijke een keuze moet zijn.
Mijnheer Pastoor gaat ook regelmatig naar Tsjechië en verteld over de slechte toestand van de kerken daar.

De Sudeten zijn voor de muur allemaal gevlucht naar dit deel. Zeer interessant om de verhalen te horen.

Dan word het weer tijd dat ik mijn spullen bij elkaar pak en vertrek. Ik krijg nog stempels. De pastoor heeft nog een moeilijke taak vandaag … een begrafenis van een jonge man van 34
Hij probeer de juiste woorden te vinden om de mensen te sterken.
Ik word ook weer terug gebracht naar dorpje waar ik gestopt ben.

We schudden elkaar de hand en ik bedank nogmaals voor het fijne onderkomen en gastvrijheid.
Op pad richting wallfahrt kapel heel mooi gelegen met ook banken en tafel voor buitendiensten. Ik steek weer een kaarsje aan voor de mensen in mijn gedachten die het hard nodig hebben.

De tocht gaat verder langs een rivier prachtig mooi hier en nu aangename temperaturen.
In een stadje Neunberg langs een winkel en bakker en gelijk pauze met bakje koffie en koude yoghurt.

Het stadje bijna uit loopt spontaan een jonge man mee die aan het joggen was. Hij vindt het zeer interessant en ik vertel hem over hoe wij het doen en waarom zo’n pelgrimage.
Het lijkt hem ook echt wat. Na een half uur gaat hij de bocht om en we contacten later nog even via slimme telefoon.

Langs glooiende landschappen en weer door het bos en weer een pauze maken bij een klein gehucht. Dan ga ik een groter bos in met lange uitgestrekte paden van totaal wel 10 km zonder een zitbank.

Dus maar door totdat ik weer bij een dorp kom waar ook een camping is.
Bij de receptie kan ik koffie krijgen. Ze geeft me ook nog het boekje van de Goldsteig.
Wanneer ik wil betalen zegt ze dat het oké is een vriendin zit wat te ouwehoeren dat ik maar voor haar wensen moet bidden en maakt een hartje naar mij dat ik liefde en vrede mee moet nemen.

Leuk volk ook hier weer.

Weer wat bospaden en ik kom uit in een dorpje Mappach waar ik naar een kleine kapel loop.
Deze is dicht en ik tref de buurjongen die wel een sleutel heeft. Ik ga binnen kijken en spreek af dat ik later weer kom als zijn ouders weer terug zijn van ziekenbezoek.

Er zit vlakbij een hotelletje /restaurant en ik bestel eerst maar eens een biertje.
Er komen vele mensen bij op motordriewielers.
Het blijkt een avond te zijn waar ze elkaar hier treffen, Ik besluit ook maar wat te eten en schuif wat op dat dat motorvolk mooi bij elkaar kan zitten.
Ik heb nog een leuk gesprek met een van de vrouwen die vaak achter op zitten en ga dan maar eens kijken of de beheerders van de kapel inmiddels thuis zijn.

Een vrouw komt gelijk al aan bij haar hek en verteld dat de stichting mensen het niet zo’n goed plan vinden dat ik een nacht verblijf in hun kapel maar ik mag met alle plezier bij hun in de tuun met de tent.
Ze verteld dat er wel jeugd zal zijn die avond rond het kampvuur maar dat vind ik juist leuk.

As ik mijn tent bouw komt Andrea er al aan met een koud biertje van eigen streek.

We praten direct over de belangrijkste zaken in het leven en ze verteld dat ze op ziekenbezoek waren bij een ernstige zieke kameraad.

Haar man David komt er even later ook even aan, Ik mag me ook douchen wat heerlijk is.
Savonds komt de jeugd en hebben plezier bij het kampvuur. Ik zit mooi bij de ouders onder een afdak.
We klikken met elkaar en tis knap gezellig.

Dan gaan we nog om het kampvuur en ik vertel ook van onze stichting de mammoet voor behoudt van het Paasvuur en muziek feestje om het kampvuur wat steeds lastiger is ivm de toenemende regels enz.
De dochter Lisa komt ook nog thuis en kletst ook leuk mee.
We luisteren nog naar goede muziek en dan uiteindelijk diep in de nacht zoeken we het bed op Ik mag niet in de tent maar moet op een slaapbank in de kamer.
O wat weer een geluk.

Ik denk niet dat ik morgenvroeg om 6 wakker wordt.

Wat heerlijk, lekker op de slaapbank..

Maryjanda 2022-08-07 22:37:54

Bofkont ben je weer

Janine 2022-08-07 22:38:53

Heerlijk slapen en daggie uit slapen is ook niet verkeerd! 🙋🏼‍♀️

Saskia 2022-08-07 22:49:47

weer fijn zo van die contacten, maar je hebt weer mooi een stuk gelopen, lekker ff uitslapen/

Akkie 2022-08-07 23:38:17

WOW!! Wat een heerlijk lang verhaal! Zo mooi om te lezen dat je weer zulke bijzonder fijne mensen hebt ontmoet. Zijn wij hier in Nederland ook zo gastvrij om zo maar een vreemdeling onderdak aan te bieden? Het lijkt wel of het er daar allemaal zo veel gemoedelijker aan toe gaat. Het is goed om te lezen dat je dan ook geniet van die bijzondere momenten als vandaag.

Marja L 2022-08-08 07:55:53

Barry, een mens krijgt wat hij geeft

Linda 2022-08-08 11:37:51

Wat heb je iedere keer ook een geluk met het slapen en vaak ook nog met het eten.