Dag 159 Patmos -Skala -Chora 8 km

Griekenland, Skala

Ik word al voor de wekker an wakker om half twee s nachts. De boot heeft wat vertraging maar een dik half uur later stap in in t donker op het regenachtige religieuze eiland Patmos.
Er staan diverse mensen op de kade iemand op te wachten maar niemand op mij dus ik zoek me maar een plaatsje op midden in de nacht.
Ik zie een verlichte kapel boven op een bergje en ga daar heen.
Tis dicht maar ik neem wel even buiten een beetje uit de wind plaats om wat te eten.
Een broodtje met Banaan bereid ik me en dat smaakt best zo in de nacht.
Er komt nog een groot schip aan en ik bewonder me over hoe vlot ze het grote schip met de kont naar de kade werken dm v anker en motorenkracht en natuurlijk stuurmanskunst.

Ik ga maar weer naar beneden in het dopje Skala waar ik onder een luifel van een hotel wat schuil. Een man wijst me op een kleine bakker verderop die zo open gaat rond drie.

Daar neem ik mooi plaats op een barkruk naast Santa Claus en bestel me koffie Americano en een chocokoek en ga maar mooi de tijd benutten voor dagboek en blog s.
Een tweede bak gaat er ook nog wel in.Het regent nog steeds wanneer er wat meer beweging komt bij de bakker.
Een man in zijn werkkloffie zit er een beste tijd te roken en koffie te drinken. Dan komt er nog een man aan die me groet en ik groet uit nog wat slaperigheid hem in Nederlands terug zo van ook goeiemorgen. Hij herkent het en doet me na. Zijn vrouw komt van oorsprong uit een dorp nabij Dokkum vandaan. Hij geeft me zijn nummer wanneer ik problemen krijg.
Ik stuur hem mijn gegevens en blog.

Dan word het wat lichter buiten en ik besluit gezien de regen ook wat afneemt omhoog te gaan richting dorp Chora op de berg met het indrukwekkende klooster en halverwege het belangrijkste van het eiland de grot en kerk van Sint John of terwel
De evangelist Johannes.
Omhoog neem ik een oud met natuursteen geplaveid pad.
Het word goed aangegeven en hier ist zomers ook goed druk hoorde ik.

Ik tref het er is om 8 uur een dienst in de kleine an de grot gebouwde kerk.
Er zijn wat lokale mensen… vooral vrouwen en enkele nonnen.
De pastoor is dichtbij en het zo wat intiemer dan in grote kerk.
Iedereen knielt en kust de plek waar Johannes in de grot was en de markante driezijdige scheur in de muur Wat word uitgelegd as de drie eenheid.
Tis een bijzonder gevoel om hier te zijn waar het bijbelstuk de openbaringen zijn geschreven aan de hand van visioenen van Jesus an Johannes.

Ik maak de dienst niet helemaal af want ik zat al te knikkebollen op een stoel.
De moeheid slaat wat toe. Ik ga de berg verder op richting klooster waar ik een plekje hoop te krijgen.
Het is een groot vestingachtig klooster boven op de berg welk prachtige plaatjes oplevert. Ik loop omhoog via een theologieschool.
Waneer ik boven aankom bij de het klooster heb ik weer een prachtig uitzicht en Ast zo moet wezen krijg ik een schitterende regenboog te zien en komt er er een zonnestraal om mijn nieuwe kruisje van Jeruzalem op mijn stok.
Ik ben weer dankbaar voor dit speciale moment.

In het klooster tref ik een man die er werkt gezien zijn oude kleren.
In de mooie binnenplaats cq het artrium tref ik een nette mijnheer waar ik mijn verhaal doe. Hij heet ook Johannes en hij zorgt dat ik in de kloosterkerk mag die geopend word met een reuzesleutel.
Ik moet ff wachten op wat priesters of monniken voor hulp an mogelijk onderdak en hij verzorgt me mooie stempels voor in t paspoort.
Even later brengt Johannes me ook nog een kop thee. Dan komt hij met een minder bericht dat ik niet kan blijven in t klooster maar hij wil nog meer overleg plegen.
As verassing komt hij er een later aan met een briefje waarop een adres staat van een klein hotelletje waar ik in mag op hun kosten en ik moet het beslist nemen.
Het is onderin het havendorp Kavala maar dat geeft niks. Ik krijg ook nog een armbandje bij vertrek.

Ik ga weer terug over zelfde oude pad en vind het leuke onderkomen snel.
Het word kamer nr 7 … ook nog met klein balkon.
Ik kan niet wachten om eerst wat bij te slapen op het heerlijke bed.
Ik zet wel de wekker want anders ben ik bang dat ik niet snel wakker word .. en ik wil de dag niet verslapen. Een paar uur later lekker onder de douche en in de zon op t kleine balkon heerlijk..
Ik doe mijn Meindels weer aan en ga opnieuw omhoog nu door het leuke oude dorp achter het klooster en richting de drie fraai gerestaureerde windmolens Er is nog 1 stomp over die mogelijk in de toekomst word gecompleteerd. De molens zijn ook in eigendom van het klooster hoorde ik al.
Weer terug door het leuke Chora welk uitgestorven lijkt … zo rustig ist hier.

In Skala zoek ik me een restaurantje op en trakteer mezelf op een mixed grill. Tis een prachtige dag.
Voor de tweede keer vandaag zoek ik het bed op welk heerlijk lig.
Mooi even wat dagboek en blog s bijwerken en dan ben ik wel weer toe an het sluiten v d ogen.

Tis wat dat zoeken naar een slaapplaats maar het lukt jou toch steeds prachtige foto's

Akkie 2022-12-08 09:19:08

Allerlei gedachten gaan door mij heen als ik jouw stukje lees. * Bij de regenboog het lied: Ga met God en Hij zal met jou zijn. * Als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

Marja L 2022-12-08 09:43:34

Die foto van die drie molens, wow! een winnersfoto!!!

Jakub Willemstein 2022-12-08 10:01:57

Ook daar staat de wereld niet stil Midden in de nacht van de boot stappen De bakker om drie uur al open Griekenland bruist. En dan mensen treffen waarvan de vrouw oorspronkelijk uit Dokkum komt Héél frappant allemaal 👍 En dan ook nog een slaapplaats aangeboden krijgen in een hotel door de vriendelijke mensen, wat een gastvrijheid 🌿👍🎄👍🌿. Zijn wij in Nederland 🇳🇱 ook zo gastvrij🤔 of kunnen we daar een voorbeeld aan nemen. Voor de tweede keer een een tukkie 🥱😴🥱 op de dag lijkt me wel verdiend Het vreet energie om elke dag maar weer paraat te staan in de vroege morgen om het einddoel te bereiken Knap hoor 🏆 Waar gaat de boot van Patmos naar toe? Ben benieuwd naar de volgende blog Goede reis verder

N. Ahoj 2022-12-08 11:10:54

Wat een mooie belevenissen weer!

Evelien de Ruijter 2022-12-08 15:31:20

Wow dat is een geweldig belevenis om op het eiland van de Heilige Johannes te mogen zijn.

Lida 2022-12-08 15:35:48

als protestant vind ik dat jij zo ontzettend veel vd bijbel weet : - het is een bijzonder gevoel om te zijn op de plek waar Johannes het bijbelboek Openbaring schreef !!- een goede en voorspoedige reis, in de Adventstijd, op weg naar het Beloofde land ...... !!