Dag 12 Oerlinghausen - berlebeck 25 km 500 hm

Duitsland, Berlebeck

Zo weer tegen 7 worden we wakker in de fitnessruimte van André.

Alles weer inpakken en dan horen we het aardige stel boven ook.
Ze hebben koffie en thee in de maak welk we lekker drinken in de serre met kleine bar.
We nemen nog een extra bakkie gemaakt op zien Italiaans omdat het regent.

Dan na uitgebreid afscheid met knuffel vertrekken we met de regenjassen an. We klauteren de berg weer op en het bos in waar we minder last hebben van het vieze weer.

Tis ook extra oppassen op de gladde boomwortels en gesteente bij klimmen en afdalen.

Vandaag is wel een vreemde dag want een jaar terug brande bij ons onze schuurhuis, kantoor genaamd Drents Californië af met een deel van het huis. We staan er onder het lopen wel vaak nog even bij stil.

We komen langs een mooie Quelle een bron in de bergen die een stroompje maakt naar beneden. André had ook mij nog verteld over de Eemsbron. De Eems waar we zo vaak mooi op vertoeven met de boot en wild camperen in de prachtige natuur vlak bij huus.
Maurice hef nog niet zo’n dorst omdat er genoeg vocht om hem heen is .

Verderop een gedenk teken van de oorlog waarbij een bronzen soldaat lijkt te zijn opgebaard.
Mooie teksten van dat ze zijn gesneuveld voor de vrijheid van het volk na hun.

Onderweg hier ook opvallend veel wilde frambozen. Het bent echt snoepjes onderweg.

We pauzeren bij een leuk helder meertje en gaan met de kont wat nat vanwege nat bankje verder op pad. Och die dreugt zo weer in de wind.

Dan op naar de hoge kam/berg waar het grote beeld van Herman op staat. As we hem zien in de verte treffen we ook een paar tukkers die wild enthousiast zijn over onze pelgrimage.Altijd weer eem leuk plat (Nedersaksisch) te praten ver van huus.

We stijgen en stijgen en vol bezweet komen we aan bij het informatie centrum met restaurant waar we eerst een bak koffie en cola bestellen en met z n tweeën een schaaltje pom friet mit mayo eten.

Dan Grtn we Herman. Het blijft indrukwekkend De grote über Germaan op sokkel van dik 50 meter hoog.
Hier bij Herman in het park hadden we overnacht toen we vier jaar terug naar Rome liepen.

We gaan de berg af richting plaats Berlebeck waar we een plek zoeken voor de nacht. We zien het kleine met leien bedekte kerkje al van ver in het leuke dorpje welk ook bekend staat om adelaar vogelpark.

Maar bij de kerk is niemand en de buurvrouw die er achter woont weet ook niemand te bereiken . Verderop bij een café komt een man naar ons toe en vraagt of we hulp zoeken. En hij neemt ons mee in het café ze snappen niet precies wat ons ding is maar de vrouw die bij de aardige man is zegt wel wat voor ons te hebben. Ze heeft het over een schaftwagen.

We lopen met haar mee en achter een oude boerderij hebben ze bij een fruithofje een leuke oude pipowagen staan ingericht as gezellige ruimte met kachel en al waar we in mogen voor de nacht.

Gips mag een bus kaartje gebruiken om een dorp verderop wat inkopen te doen en ik richt de boel al wat in. Ik mag ook bier nemen uit de koelkast zegt haar man die ons helpt uit te leggen waar stroom en zo is.

We kunnen ook weer grillen dus Gips neemt weer een fijn stuk vlees mee wat de pelgrimlichamen weer goed doet.

Ik stook het kacheltje later op de avond nog even op en zo droogt alles weer lekker op van de dag.
Door de aangename warmte duurt het niet lang of we zoeken ons reis bed ook weer op.

Wat weer een indrukwekkend verhaal.Fijn dat je de nacht kon doorbrengen in de pipowagen en nog wel met een kacheltje. Groet van mij👍🙋‍♀️🍀

Annie Knol Kolthof 2022-07-08 17:06:05

Het geluk loopt met jullie mee zie ik♥️

Janine 2022-07-08 17:10:30

Ik ken jullie niet maar een eer om jullie te volgen

Trea 2022-07-08 17:19:41

Gaat mij net zo, ken jullie niet maar ik vind het heerlijk om over jullie belevenissen onderweg te lezen. Net als de vorige reis, geniet met jullie mee van alle leuke interessante ontmoetingen.

Marijke 2022-07-08 17:29:11

Een jaar geleden dat bij jullie de brand was. Tijd vliegt Blijft altijd in je hoofd. Heeft impact. In 2016 heeft mijn zoon het meegemaakt in Klazienaveen (zalen centrum Hoff) nog regelmatig word ik hier aan herinnerd. Hopen dat het wandel weer wat beter wordt voor jullie

Arie 2022-07-08 17:38:14

Heerlijk jullie verhaal en zo fijn dat jullie steeds weer goeddoeners ontmoeten

Linda Rutgers 2022-07-08 18:33:06

Hoi Zielsmaatjes, We zijn helemaal bijgelezen. Dank nog voor het leuke telefoongesprek. Het lijkt erop dat jullie weer helemaal in de wandelmodus staan. Mooie ontmoetingen en geweldige hulp voor de overnachtingen. Mijn ervaring tijdens het pelgrimeren: de mens is goed. Ook wij stonden stil bij de brand en de impact die het op ons had. We we sen jullie een mooie en inspirerende tocht toe. Met vriendelijke groeten Ton en Rick

Ton en Rick 2022-07-08 21:34:52

Mooie omgeving waar jullie nu zijn ,zijn wij geweest in 2013 , het zwaard van Herman is 9 meter lang kun je nagaan hoe groot dat beeld is , veel succes met jullie reis Groet Harm en Lidy!👍

Harm Biemold 2022-07-08 22:53:07

Een jaar geleden...geen fijne herinneringen....hoop dat jullie met deze unieke trektocht weer mooie herinneringen mogen maken, waardoor de balans aan de goede kant blijft😉

Marjon Estié 2022-07-08 22:56:03

Wow guys alweer een jaar geleden die brand 😱 wat vliegt de tijd toch en nu weer aan zo’n schitterende reis bezig🎉🎉🎉💋

Silvia 2022-07-08 23:00:47

dat dit alweer een jaa geleden is dan ist god om er zeker bij stil te staan al wandelend, iedere keer die lieve en aardige mense die jullie als pelgrims treffen mooi zo slecht is de mensheid niet op een paar na natuurlijk.

Akkie 2022-07-08 23:11:36

Mooi verslag Wat een belefenis met al die mensen wie jullie tegen komen En ieder heeft zijn verhaal Mooi is dat Wens jullie een goede reis toe gr pap

Bertus Gepken 2022-07-08 23:13:33

Weer genoten van jullie verhaal, super

Trijntje Valke 2022-07-09 07:18:45

Goedemorgen ik loop achter ! Groetjes !