Dag 38 Falkenberg - Wilchenreuth 32 km

Duitsland, Wilchenreuth

Wakker rond 6:30 en om 7:00 zie ik de kleine oudere buurvrouw v/d kerk de deur al open doen. Ik ga er heen om de kerk van binnen te zien.
De lieve vrouw heeft al Frühstück voor mij klaar gezet in haar tuin.
Om 8:00 is er een viering en ik kan zo aansluiten. De pastoor is Indische en hij doet het mooi met de kracht v/d eenvoud.

Ik bedank iedereen en ga op pad de bossen in en gelijk langs een mooie beek die hier door het landschap slingerd.
Overal weer van die enorme felsen wat is het hier mooi.

Bij een bankje neem ik rust en ik maak een praatje met een visser die boven op een mega kei staat. Hij verteld over de vissen/forellen en maakt zich zorgen om de lage water stand.

Ik passeer na de bossen een plaats met een grote fabriek.
Verderop eet ik mijn broodje met voeten in het water van weer zo’n een kleine bekken.

Ik ga weer klimmen en dalen over verschillende paden. Dan weer wortels met zand dan weer gesteente en grof graffel pad.

Ik zie dat het alweer twee uur is en heb weer geen bereik op de slimme telefoon dan klim ik omhoog en puffend neem ik de telefoon op als Judith belt van RTV Drenthe.

Leuk om weer met haar te kletsen
Een stuk verderop neem ik pauze bij een waterbekken vol vis, je ziet ze gewoon zwemmen.
Dan ga ik richting Neustad waar ik in alle drukte een bak koffie pak bij een slager. Dat kan hier dus ook.
Tis hier best touristisch en knap warm dus ik ga verder weer mooi de natuur in.

Ik zag al op de kaart een volgend klein dorpje met twee kerkjes dus denk dat komt vast goed.

Onderweg pluk ik al enkele appels die al rijp zijn. Nog een beste klimmer en ik bereik het dorpje. Ze zijn druk doende met de straat dus ik loop door het gegraven deel.
Bij de grotere kerk tref ik een oude man aan van 88 die het graf verzorgt op de rk begraafplaats.
Hij verteld dat er niemand v/d kerk is.
Wel verteld hij in Bayers dialect dat er iemand van de kleinere evangelische kerk in het dorpje moet zijn.
Ik zoek in het dorpje naar fam Frank en als ik naar het kleine kerkje loop achter een poort tref ik een vrouw die me weer bij een oudere vrouw brengt die druk is met het besproeien van de bloemrijke graven.

Het bent hier net mooie mini bloementuuntjes. Als ik mijn verhaal doe zegt ze je kunt altijd hier slapen op het kleine kerkhof lachend..
Ze haalt haar man erbij en zij blijken de fam Frank te zijn en voormalige kosters v/d kerk.
Ze bellen met de verantwoordelijke en die vragen om mijn gegevens voor de zekerheid.

Ze vinden dit zelf een beetje gênant maar ik mag nu slapen in het oude kleine kerkje welk is gesticht in de 12 e eeuw.
Heel bijzonder is het van binnen ook met oude fresco’s. Dit word de eerste keer slapen midden in de kerk.

De man komt terug en verteld dat ik op hun kosten eten kan krijgen bij een wirtschaft verderop.
Hij belt en hij gaat met me mee. Normaal zijn ze vandaag gesloten maar ik mag buiten zitten en krijg een broodmaaltijd met vele soorten worst. We drinken een paar biertjes samen en hebben leuke gesprekken.
Hij is vroeger brandweercommandant geweest en koster en vindt het leuk dat ik er ben en weet van zijn opa die ook al koster was dat er wel eens eerder pelgrims onderdak kregen in de kerk.

Voor hem ben ik de eerste. Het kerkje was eerst gemeenzaam in 1600 van zowel protestantse als RK. Bijzonder.
Als we weer terug komen tref ik ook nog de dochter die ook weer koster is in de 4e generatie.
Dan maak ik mijn bedje klaar in het gangpad.

Ik ga snel slapen want tegen 6 uur gaan de klokken luiden morgenvroeg.

Monique

Vandaag naar de pijnpoli geweest in Delden en daar de CT-scan doorgenomen van het ziekenhuis en ik durf het bijna niet uit te spreken maar de hernia was best groot maar was niet diegene waardoor mijn zenuw werd geïrriteerd dit komt door een ontsteking aan de zenuw zelf!

En nu komt het dit is met een spuit op de plaats van de ontsteking te verhelpen en hij zegt er is maar 1 advies wat ik je daarna ga geven om de hernia kwijt te geraken dat is lopen ๐Ÿฅฐ๐Ÿฅฐ

Ik kan ook gewoon met een rugzak de reis verder lopen ik durf het bijna niet te bevatten en blijf ook een beetje gematigd blij.

Volgende week maandag word ik om 8 uur geholpen en zou dan binnen 4 dagen ervan af moeten zijn maar wel afgesproken nog niet direct af te reizen, zodat indien het niet de eerste keer lukt nog een keer te kunnen gaan.

Hoe fantastisch is dit nieuws.

Elke dag zodra ik melding krijg lees ik jullie verslag. En leef zo met jullie mee, vinden ze een plekje, kunnen ze nog eten halen, maar vooral de hernia perikelen. Oh monique, kon wel huilen toen ik las dat het met een spuit opgelost kan worden. ( we duimen natuurlijk)

Agnes mulder 2022-08-03 17:28:37

Barry, Monique..... Ook met tegenwind kun je zeilen, dit gezegde past wel bij jullie. Niet bij de pakken neer gaan zitten! Barry, goede wandeldagen met mooie ontmoetingen gewenst. Monique.....dat de spuit mag helpen en je t.z.t weer samen verder kunt.

Els Hindriks 2022-08-03 17:30:15

Mooi om jullie zo te volgen Ik ben blij dat de rugklachten waarschijnlijk snel weer voorbij zijn en jullie samen weer op pad kunnen Sterkte

Gert Hogenberg 2022-08-03 17:39:53

๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช๐Ÿ‡พ๐Ÿ‡ช Wat fijn Monique, met een injectie zou het te verhelpen zijn. Ik ga voor je duimen. Even geduld en je kunt je weer aansluiten bij je liefje ๐Ÿฅฐ Wat zijn het weer mooie fotoโ€™s en je doet het goed en zorgt goed voor je zelf๐Ÿ‘ Groetjes uit het zonnig Groningen.

Berta Smilda 2022-08-03 17:41:35

Zoooo, Monique wat een goed bericht. Super blij voor je, of eigenlijk voor jullie. Nog even en jullie kunnen weer samen aan de wandelen.

Anneke Pieters 2022-08-03 17:42:10

โค๏ธ

Maryjanda 2022-08-03 17:44:20

Wat een fantastisch nieuws, Monique! Ik snap dat je voorzichtig blij bent. Als alles goed verloopt hoef je geen weken te wachten om je weer bij je zielsmaatje te voegen. Barry wat zal jij blij zijn! Alleen is zรณ alleen! Ik hoop met jullie mee dat alles goed gaat verlopen. ๐Ÿฅฐ๐Ÿ™๐Ÿฝ๐Ÿ™๐Ÿฝ๐Ÿฅฐ

Marja L 2022-08-03 18:39:58

Monique, Een wonder !! geweldig wij hopen dat jullie gauw weer samen de pelgrimstocht voort kunnen zetten.

Hans en Margaret Jorna Leeuwarden 2022-08-03 19:08:46

Monique , best wel goed nieuws en om je daaraan vast te houden.hopen dat je snel weer samen met Barry kunt lopen, alleen is ook maar alleen, heel veel sterkte en hopen dat het snel goed komt. we blijven jullie volgen.

roelof en willy lunshof, Anreep 2022-08-03 19:38:47

Het zou toch zo mooi zijn om samen de tocht te hervatten. Ik duim.

Trea 2022-08-03 20:14:20

Wat goed nieuws Monique!!@@ nu hopen dat ie m meteen goed pakt dan kun je je weer bij je zielmasyjrs voegen!@

Marjon Estiรฉ 2022-08-03 20:30:34

wat weer een belevenissen Barry slapen in een kerk en hopelijk gaat het echt zo crescendo met jou Monique, fingers crost.

Akkie 2022-08-03 20:30:46

Dit is toch super nieuws Monique kan wel huilen van blijdschap. En wat goed nieuws voor Barry dat hij er vanuit mag gaan dat je weer eerder samen bent en weer vast kunt houden en knuffelen. Barry wat weer een mooie tocht vandaag. Engoede mensen die je van alles geven dat is erg fijn. Voor morgen een fijne tocht en vroet van mij.

Annie Knol Kolthof 2022-08-03 20:54:08

Super mooi nieuws voor jou Monique. En hopelijk is 1 behandeling genoegen kunnen jullie snel weer samen verder op pelgrimstocht

Albert 2022-08-03 21:17:28

Geweldig nieuws Monique veel succes maandag

Lida 2022-08-03 21:45:50

Fingers crossed voor Monique! ๐Ÿ™๐Ÿป

Carla 2022-08-03 22:44:54

Dit is toch geweldig nieuws Hopen dat de injectie snel helpt en je weer snel bij Barry kunt aansluiten Lopend met zijn 2en is toch veel mooier Dingen met elkaar delen Niet alleen het vogeltje wat je ziet maar ook gevoelens naaar elkaar toe bespreken We wachten af ๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹

Albert en Margareet 2022-08-03 23:17:19

Lieve b&m , wat een mooie berichten en verhalen. Wat zou het mooi zijn dat jullie met zโ€™n 3 weer verder kunnen.โค๏ธ

Linda Rutgers 2022-08-04 00:14:03

Mooi dat jullie allebei een verslag maken. We leven met jullie mee. Goed nieuws, heen veel succes en hopen dat รฉรฉn behandeling genoeg is. Zou toch geweldig zijn, Groetjes, Wim en Margreet

Margreet 2022-08-04 00:19:49

Geweldig nieuws. Hopelijk is het in 1 keer raak. En dan weer samen verder op pad. Wat is het goed te horen dat er nog zoveel hartelijke mensen zijn. Zouden we in dit land nog wel iets van kunnen leren. Toi, toi, toi.

Henny 2022-08-04 11:24:37

Mooi als het gaat helpen Monique. Ik duim voor je!

Evelien de Ruijter 2022-08-04 11:28:08

Dat is mooi nieuws Monique. Je wordt nu wel heen en weer geslingerd tussen al die updates en wat je kunt, wilt en durft. Spannend en hopelijk helpen de injecties. dat is in elk geval een positief puntje aan de horizon. Wat zou het geweldig zijn als je daarna weer kunt lopen... En Barry het is wel wennen om je zo alleen te zien lopen. Ik duim dat alles 'goedkomt' liefs geke

Geke 2022-08-04 14:03:42

Als dat in 1x mag lukken zo n injectie en het werkt zoals ze denken, dan is het wel haast een wonder Ik hoop voor jullie beiden das es klapt Zoveel opkikkers vandaag, dan gaat het goedkomen Groetjes Ben en Willy

Willy 2022-08-04 22:14:55

Wauw Monique, dat is zeker goed nieuws! Dan kun je gewoon weer je reis hervatten samen met je hubby Barry! Heerlijk ๐Ÿฅฐ Succes maandag.