Dag 87 Oklaj- Kljake 33,3 km

Kroatië, Kljake

Kwart voor zeven sta ik op en tref Dado aan die koffie aan het klaar maken is. Hij moet naar het ziekenhuis in Split voor het uithalen van hechtingen aan zien hand.

Hij vertrekt en dan komt Sonja uit bed en ik praat nog weer met haar voordat ik vertrek. Gisteravond had ik ze al een paar bedank klompjes gedaan.

Tis mooi weer vandaag dus ik kan een mooi stuk lopen. Een leuke plaatst is Sinj volgens horen en zeggen en ik doe er dik twee dagen over.
Het is wel weer veel langs de straat. Als ik Komoot laat plannen komen er vele omwegen bij waar ik nu gien zin in heb gezien ik ook graag Gipsy wil treffen over een dikke week in het bedevaartsoord

Het gebied is wel mooi lopend tussen de wijngaarden door waar ik af een toe een trosje van pluk welke op handbereik vanaf mien pad lukt. Een pelgrim moet ik toch ook ff proeven denk ik dan.

Ik ga over op grotere weg met wel leuke vergezichten

Af en toe toetert een voorbijganger als groet.
Ik loop de stad Drnis binnen waar ik bij een koffie bar onder genot van een kop koffie mijn dagboek weer bijwerk.
Hier ook gebouwtjes soms met natuursteen gemetseld dak wat echt mooi en oud is.

Uit de stad stop daar in eens een auto voor me en het blijkt Dado te zijn op terugreis naar huis. We geven elkaar een hand en ik ga verder.

De weg ligt in een mooie vallei en in de verte zie ik de bergen ik pauzeer bij een kerkje uit 1990 welk direct werd getroffen door het oorlogsgeweld. De toren is opnieuw hersteld in een andere vorm.

Af en toe tref ik ook oorlogsmonumenten.
Dan kom ik bij het plaatsje aan waar ik op zoek wil naar een plekje. Eerst bij een winkeltje wat drinken en dan het bergje op waar een leuk kerkje boven op staat. Der loopt iemand rond die ik vraag naar de priester maar helaas die woont hier niet.

Dan verder het kleine dorpje door en ik probeer een oudere man die woont met stukje vlak gras te vragen of de tent in zijn tuun mag maar hij snapt er gien bal van dus maar verder.
Bij het laatste huis zit een man uit te rusten van grof tuinwerk. De vrouw spreekt wat Engels en ze snapt wat ik doe.

Ze heeft het over haar garage waar ze voor zitten op een emmer en een smal bed. Lol Ze gaan naar binnen en trekken een kleine zitbank voor de dag. Ik vind het best en zo kom ik mooi ook op een emmer te zitten
De man blijkt haar zwager te zijn en heeft er wel lol om. Er staat een krat bier naast de bank en die mag ik wel opdrinken. We drinken even later wel een paar en de vrouw des huizes komt aan met wat koude soep met vlees en brood.

De zwager zijn vrouw komt er ook erbij met hun kinderen.
We blijven mooi met elkaar kletsen en dat er twee goed Engels kunnen ist leuk. Ze hebben ook een leuke grote herdershond.

De jongste van de vier jongens Marco haalt ons steeds een biertje en ook een lamp voor mij en gastvrouw Ina komt met een paar dikke dekens an voor op de bank.

Dan ist mooi geweest en vertrekt het stel met kinders en gaan de andere naar boven het woonhuis in en ik zoek mijn slaapplekje op de bank op.

Weer een bijzondere slaapplek met wat biertjes op dat zal zeker wel weer goed slapen in de garage, gelukkig een droge dag met mooie vooruitzichten.

Akkie 2022-09-22 19:53:47

Om de zoveel tijd een stop, voor een bakkie leut☕️ En tussendoor links en rechts een trosje druiven🍇. En dan is er geen plaats in een herberg, Maar een garage volstaat ook prima, als er maar een bed in staat 👍 En op de koop toe een bord soep met brood en vlees🥩 , En wegspoelen met een Kroatisch pilsje Was weer goed voor elkaar👍👍

N. Ahoj 2022-09-22 20:25:13

Mooi verhaal van weer een goeie dag, wat fijn dat je dan toch weer zulke fijne mensen treft. Morgen weer verder, Wim en Margreet