Dag 68 Korpa - Poljane nad Skofjo loko 31.1 km

Slovenië, Poljane nad Škofjo Loko

Om zeven sta ik op en ik zie Jan ook uit zien slaapzak komen. De pastoor loopt nog lekker in zien pyjama rond in de keuken we gaan eerst water warm maken voor koffie.
Jan hef een poeder zakje ik maak wat met mijn filter op de beker met eigen koffie. Mooi uut blikje die ik gevonden had op de weg naar Rome en volgens mij van oude wandelaar of misschien wel pelgrim is west.

Van Jan krijg ik nog pakje thee uit Madagascar. Mooi voor gips as ze weer komt.

De pastoor vraagt nog veel aan Jan over mijn reis en ook naar de route. Hij weet er ook veel routes maar ik ga richting Postonje waar ik de via Dinacia trail wil nemen die gips en ik hebben uitgezocht.

Jan heeft besloten niet verder te gaan… hij heeft nog last en omdat ik vandaag ook veel ga klimmen. Hij loopt een andere richting terug naar huus.
We nemen afscheid v d pastoor en gaan gezamenlijk nog naar het winkeltje voor bollegies.
Dan nemen wij ook afscheid en splitsen onze wegen. Ik ga omhoog naar het 2e kerkje in het dorp met bijzonder verhaal over dat ze deze kerk af wilden breken en toen iemand een houten Maria schilderij wou verbranden lukt dit niet. Ze hebben de kerk weer opgeknapt.

Ik moet even de weg zoeken en vind dan weer zo n kleine witte stip met rode cirkel. Het is gelijk steil op klimmen door pad vol oud blad en ik moet me deels op trekken.

Dan word het beter. Op een gravel pad schrik ik van een zwart met vel gele dikke hagedis. Later zijn er nog meer Ze zijn niet gevaarlijk maar zien er niet aaibaar uut.

Ik loop naar kerkje op uitstekende bergkam bij plaats Kamnik welk een van de bekendste is van Slovenië door zijn bijzondere ligging en vele maken er foto’s.

Ik loop er heen maar zie hem op t laatst pas door dat het zo mistig is. Jammer maar ik loop maar terug over de kam en pak de route weer op.

Gips is onderweg naar België met nicht Maryanda ..morgen komt ze onder het mes.
Vandaag gaan ze al voorbereidingen treffen.

Ik kom langs barretje en neem een bak koffie. Dan weer bospaden en over gewone wegen. Ik praat met een man die op fiets met een bosje bloemen naar het kerkhof gaat. Zien vrouw is te vrog overleden.

Dan kom ik bij een boerderij een bordercollie
tegen en hij lek ook nog wel wat op ons Maurice. Man wat mis ik die hond ook.
Hopen dat gips snel maar zeker goed hersteld en dat ze samen weer bij me zijn over een maand.

Ik loop weer over diverse wegen en dan komt er uit het bos een jonge herdershond op mij af. Het baasje een jonge meid komt er achter aan. Ze vraagt of ik wat wil drinken. Bij haar huis aangekomen geeft moeder me ook nog een tosti. Ik vraag naar een kerk met pastoor en dat is een paar dorpen verderop.

Ze kent de pastoor en belt hem voor mij op. Ik kan er terrecht Super
Na afscheid en afgegeven blog weer verder over de normale glooiende wegen.
Onderweg eet ik veel vruit in deze regio. Peren, appels , pruimen en zelfs al hazelnootjes.
Ik kom het grote dorp binnenlopen en zoek het gebouw waar ik bel met de pastoor. Hij komt er zo aan dus wacht ik op de stoep.
Dan is hij er al en tis een hele vlotte man. Hij neemt me mee naar binnen waar ik een hele lege appartement krijg voor de nacht. De vm pastoor is net weg en het gebouw word gesloopt.

Hij vraagt ook nog of ik wat wil eten. Dan gaan we naar de buren een klein bar/restaurantje. Hij besteld een hot dog en biertje en hij wil betalen maar de eigenaar bied het aan. Ik krijg later zelfs nog 1.

De pastoor is alweer vertrokken want hij heeft gasten. Morgen vroeg spreken we af.

Ik ga lekker douchen en spreid mijn matrasje op de lege parket vloer.

Wel fijn dat nicht Maryjanda mee kon met Monique. Hopelijk morgen naar huis. Nog een lange rit voor de boeg. Hoop dat ze gauw weer met Maurice bij je is en jullie weer fijn met zijn 3en kunnen lopen.

Annie Knol Kolthof 2022-09-03 22:24:23

Prachtig verhaal met in mij achterhoofd Monique.. net als jij duim ik ook voor haar. Ik hoop dat jullie met z’n drieën weer verder gaan als dat lukt. Liefs uut Erica

Linda 2022-09-03 22:35:11

Wat weer een klimmerij en dan in gedachten bij Monique en bij Maurice gelukkig weer een lekker bed sterkte 🍀👌❤️

Akkie 2022-09-03 23:27:32

Volgens mij een vuursalamander Geel zwart in de natuur zegt Pas op!!! Waarschuwing Geldt niet voor vuursalamander Gaat nog steeds lekker door met de reis Top