Dag 112 Przno - Buljarica 17 km

Montenegro, Sutomore

De nacht was niet zo best als de avond ervoor … het luchtbed viel tegen .. de rug zakt erdoor op de harde grond. Stijf worden we wakker. Gipsy werd elke keer wakker omdat ik in de schemering de tent heb opgezet en dacht dat de grond egaal was wat hier wel zoeken is, maar het bleek aan haar kant iets anders te zijn en ze lag elke keer onderin en dan moest ze weer omhoog klauteren en dan komt er ook nog erbij dat als ik me wilde omdraaien ik elke keer weer vast geplakt zat aan de luchtbed. Het gaf een zuigend geluid waardoor we wakker werden.

Ook haar lichaam moet nog wennen aan de mat en aan de spierpijnen die de eerste weken meer aanwezig zijn, de mat is die gelukkig nog oké.

We ruimen alles op wat altijd heel wat is na kamperen en grillen.
De pur band is niet echt geworden wat ik hoopte dus over op nieuw plan
Ik had ook al zitten denken aan een harder binnen band en de tip van dhr Schieving neem ik serieus en ik vind een stuk slang bij de bouwplaats die ik meeneem voor twee wielen. Zodra er een lek is test ik de dikke slang uit.

We lopen door parkachtig deel met zicht op kleine baai met oude villa. Dat zijn vast mensen welk bij ons notabelen zijn of te wel Rijk volk.

Dan langs het eilandje Svety Stefan met rif cq pier verbinding. Gipsy kan er wel mooie plaatjes van schieten. De gebouwen zijn oud maar mij te strak cq netjes opgeknapt.
Maar ja het is ook alleen maar op geldverdienen gericht eilandje nu.

We moeten weer omhoog richting de grote kustweg en eindelijk treffen we een bar bij hotel waar we neerstrijken voor kop koffie en heet water.

We kunnen ook de waterzakken vullen met ijsblokjes.

Op de grote weg bij een parkeerplaats een grote truck camper met Engelsen die 18 Mnd rondtrekken.
Een stuk verder weer prachtig uitzicht op de baai met eilandjes ervoor.

Onderweg roept een man vanuit huis ..God bles you and me too. Wel humor.

Tis weer prachtig weer hier en dus willen we graag weer lekker zwemmen. De zee water is best al kold maar tis zo prachtig helder. De baaien liggen hier vol kleine kiezels. Van verschillende kleuren grijs wit maar ook rood en blauw achting.
Ook soms fijner scherpzand.

We komen uit bij weer zo’n grote baai waar Maurice ook speelt met een andere jonge hond. We maken mooie foto’s.
Daarna pakken we een deel wandelpad parallel an de kust en drukke weg.

In een groot dorp treffen we bij een bakker een Belgisch sprekende gehandicapte man met een op hand gedreven fiets met grote bepakking. Hij reist hier een paar weken rond .. is gekomen met vliegtuig en gaat de kloosters bij langs. Hij weet er best het een en ander van en krijgt er onderdak en lekker eten. Hij onderzoekt op zijn manier ook de manier hoe ze vasten hier straks bij de moslims en de orthodox en denk dat dit de manier is om bij God te komen.
Hij geeft ook tips om binnen te komen bij zo’n Klooster.

We gaan richting plaats met er bovenin in de bergen een orthodox klooster en kerk.
In de kleine plaatst vragen we bij mensen waar we het beste langs kunnen en als er een priester woont.
Een aardige en Engels sprekende man verwijst ons en kent de priester papa pavlo

We moeten omhoog en ik ga eerst maar alleen met rugzak .. zonder kar.
Gipsy en Maurice blijven achter bij een tankstation.

Van te voren doe ik een lange broek aan op aanwijs en oefen een groet.

Tis best wel klimmen dus blij dat ik de kar nog niet trek. Gelijktijdig komt er ook een auto aan met een monnik en een man die gast is en Engels kan. Hij helpt me bij de groep priesters en monniken die buiten onder een pergola zitten. Een stempel hebben ze niet en de oude priester Pavlo vraagt ook waarom ik stempels verzamel. Ik geef de redenen aan.. voor een testimonium net als in Rome en ook voor ons zelf om te zien waar we waren.

Ze hebben het niet en een plek voor de nacht word hier ook niet. De vertaler zegt ook dat de orthodoxe kloosters daar niet geschikt voor zijn.
Wel krijg ik nog een boekje in t Engels over geschiedenis van het klooster.
Ik laat hun wel het document zien van de kerk en ook onze stempelboekjes met ook een stempel van orthodox klooster in Krupa (Kroatië) welk ze direct herkennen.

Ik vraag om een onderschrijving in het boekje aan de priester wat hij doet. Dan ga ik weer en wens hun een fijne avond.

Beneden wachten de andere zielsmaatjes trouw en een man bij de tankstation is voor ons aan het bellen. Hij vindt alleen een kamer voor geld.

We gaan het dorpje in richting de aardige man en gipsy zoekt hem op in de tuin.
We mogen hier wel de tent op zetten. Er naast is een kleine camping .. camper plaats en hij vraagt waarom we daar niet liever heen gaan. Dan leggen we ons verhaal uit en de manier zoals vroeger hoe we het willen doen. En dat het nog steeds kan.

Hij is aardig en we krijgen een mooi plekje onder een boom. Ook een tafeltje met stoeltjes. Ze verhuren ook appartementen.
Hij brengt even later fruit uit eigen tuin en een klein eigengemaakt borrelflesje.
Ze stoken hier ook nog veel hun eigen drank.

Ik zie ook een mooie grilplek waar we gebruik van mogen maken. Gipsy haalt wat worstjes en zo hebben we weer een mooie eigen gemaakte maaltijd.
Maurice vermaakt zich ook met het huis hondje Die steeds ff komt kijken.

We kruipen weer in onze reis villa. Hopen dat ik beter slaap op de wat harder opgepompte plastic matras.

Wat een ellende met die luchtmatras😩

Trijntje valke 2022-10-17 21:28:19

Wel een tegenslagen met het slapen! Het kan niet altijd meezitten. Ik hoop dat jullie nu wel goed hebben geslapen. Wat heeft Maurice het dan goed. Die kan slapen waar hij wil. Wel even heerlijk kunnen zwemmen en alle tegenslag van je af laten spoelen.

Marja L 2022-10-17 22:22:45

Wat naar dat juist iets wat jullie nodig rust en slapen niet goed gaat,stomme luchtbedden ook, sterkte daarmee. Hopelijk snappen de kloosters en kerken dat jullie graag binnen zouden slapen 👍👌😴🥱