Paphos en Kykkos

Cyprus, Paphos Municipality

Wandeldag 1 Cyprus

Gisteren hebben we eerst de oude stad Paphos bezocht en vooral de overblijfselen vanuit de tijd van de apostelen Paulus en Barnabas. De laatst genoemde niet te verwarren met de misdadiger maar deze beste man zende het goede verhaal van kamaraad Jezus uit en kwam oorspronkelijk ook uit Cyprus.

Het meest bijzondere overblijfsel is de pilaar bij een ruïne van een oude kerk waar Paulus meerdere malen aan is gegeseld
We bezochten het in de avond met volle maan wat het nog bijzonderder maakte.

Na een fijne overnachting in hotel met zwembad en gezien het al knap warm was voor de februari hier op t eiland ook maar een duik in het steenkoude water

Toen de tassen pakt en op avontuur het binnenland in.

We wilden eerst weer richting het mooie kykkos klooster in de hoge troödosbergen

Maar onderweg gingen we een dagtocht maken over de Ezousa Walking Trail
Deze tocht werd ons aan bevolen door een indische vrouw die we ontmoeten in het hotel.
Ze noemde dat je goede schoeisel moest aantrekken want je gaat door stromende beekjes en tis klimmen

Das voor ons juist het leukste we hebben dikke bergschoenen bij ons
Ik heb ook allent deze maar dus op blote voeten of dikke schoenen

We hebben dit keer de luxe van een kleine gehuurde auto die ons eerst brengt naar het mooie gebied.
Tis wel eem knap oppassen omdat je hier links rijdt … dat is nog een van de overblijfselen door het een vm Engels kolonie was

Na halfuurtje bij een bergdorpje Episkopi aangekomen waar een kerkje staat aan de rand van een stijle bergwand welk wat lijkt op een versteende waterval muur

Ook zijn er resten van een klein kerkje en liggen er een paar molenstenen langs de weg

We doen de rugzak op en volgen de route bordtjes

Der zitten wat Oale mannetjes aan een borrel op een terrasje die groeten
De E4 loopt hier ook langs das een grote Europese wandelroute dus ze zijn wel wat wandelaars gewend
Alhoewel het nu knap rustig is en wat wij juist fijn vinden.

De natuur is hier al volop in het voorjaar en we kijken ons ogen weer uit naar de bloeiende bossen en bomen
Wat is dit toch een mooi eiland.

We vervolgen deze route na beneden en komen langs een akkertje waar een oude man onder een boom wat zit te eten. Verderop is zijn kleine vrouw nog druk met de handseis heen en weer en nadat gips vraagt of ze op de foto wil, verteld ze ons in gebrekkig Engels van alles
Er staat ook een ruïne van een kleine kerk en een scheef bankje waar we op neerstrijken en wat gaan eten
We hadden nog bij de Lidl onderweg Duutse bollegies kocht en die doen het goed met stuk Drentse dreuge worst erin
Ook de thermobekkers met koffie en thee gaan altijd met.

Na nog een gekke foto van mij met de kleine vrouw die net doet of dat ze me de keel deur snijd met haar zeis gaan we verder door de prachtige natuur en bergen.

In de verte horen we schoten en zijn er wat jagers bezig.
Die schoten klinken hard tussen de bergen … as ze ons maar niet raken denken we … maar het get goed.

We krijgen te maken met een deel pad dat telkens de heldere stroom doorkruist
We ontlopen natte voeten door op hoge kanten en stenen te stappen. Soms liggen er oude banden en zelfs nog een oude autodeur as overbrugging
Ze gebruiken hier nog van alles.

Dat zie je ook wel terug aan de vrij simpele bouwwerken. Golfplaatjes op dak van huis en schuur en muren van hout of steen uit de natuur of deels van beton.
De welstandscommissie is hier niet echt bezig denk ik dan gelijk lachend. Tis wel dezelfde Europa hè maar goed der is veel verschil

Af en toe zien we wat geiten lopen en we maken een ronde terug naar het begin dorpje van onze dagtocht.

We zien in de verte de stijle bergwand al weer opdoemen en we gaan via slingerende wegen omhoog naar onze huurauto.

Nu nog dik 60 km rijden waar we wel 1,5 uur over doen gezien het allemaal slinger wegen zijn
Wel is het laatste deel heel mooi door het Ceder bos.

We bereiken het prachtige Kykkosklooster boven op de berg tegen de avond en zoeken de monnik Maximus die ons een jaar terug ook had geholpen aan onderdak

Dat is hier onvoorstelbaar
Je mag hier zo 1/2 dagen verblijven in een gastenverblijf die wel een hotel lijkt
Dat heeft ook vooral te maken aan de rijkdom die het klooster heeft gekregen doordat oud president Makarios hier eerst als monnik heeft gezeten. Zijn graftombe staat ook te bewonderen boven op de bergtop.

Na een tijd zoeken door het prachtige klooster en kerk kwamen we via de keukenhulp en een bewaker/ politieman terecht bij de betreffende monnik
Hij werd voor ons gebeld en ff later kregen we een kamer sleutel en werd ons een bord spaghetti met groentes aangeboden
We lieten nog foto’s zien van onze reis naar Jeruzalem en de overnachtingen hier van een dik jaar terug wat wel wat losmaakte.

Na een best wel vermoeide dag streken we neer in ons luxe kloosterverbljjf
Morgen gaan we vanaf hieruit een mooie dagtrip maken.

Weer genieten, jullie en wij! Hele fijne wandel reis. Veel plezier. Groeten uit Groningen, Pieter en Berta

Berta Smilda 2024-02-26 17:09:31

Hallo, wat gaaf dat jullie weer gestart zijn.Weer prachtige foto’s en verhalen. Veel plezier, geniet samen.

Will van leeuwen 2024-02-26 17:14:53

Prachtig! Heerlijk eiland. Mooie wandeltocht.

Henny 2024-02-26 17:15:12

Vriend en kerkgenoot

Henricus 2024-02-26 17:17:42

He wat leuk een berichtje in mijn mailbox,jullie zijn weer aan het wandelen. Veel plezier zo kan ik weer genieten van de verhalen en de foto's.

Mariët 2024-02-26 17:44:54

Een hele fijne reis toegewenst! Wat is jullie bestemming? Of zoeken jullie daar ter plekke mooie routes uit?

Marjon 2024-02-26 17:53:32

Een fijne reis toegewenst en voor ons wordt het weer meegenieten, van de foto's en verhalen

Akkie 2024-02-26 19:05:05

Barry en Monique is bord niet bo niet mee ? Een fijne vakantie nog buurman buurvrouw

Gerrit vos 2024-02-26 19:51:39

Mooi dat het weer verder gaat

Trijntje valke 2024-02-26 20:00:25

Dat ziet er heel mooi uit en jullie zijn weer op avontuur zien we. Prachtige omgeving en veel moois om te zien. Geniet ervan en fijne tijd samen.

Helmut en Lida 2024-02-26 21:22:50

Veel plezier

Kini 2024-02-26 21:42:52

Wat fijn, jullie weer op pad ..... goeie reis...... Lenie

Lenie van Middelkoop-Driehuis 2024-02-27 11:21:13

Leuk om weer 'mee te mogen wandelen en te ontdekken'.

Klalien 2024-02-28 09:16:37

Jullie zijn weer op pad en goed bezig! Heerlijk om jullie wandelverhalen te volgen. Veel succes en plezier gewenst!

Dorien 2024-02-28 16:51:35

Door alle drukte met Ronnie en de verhuizing nu even reageren. Goed om te lezen dat jullie weer een nieuwe avontuur zijn aangegaan. Heel véél plezier en succes!