Dag 198 Gesher - Maoz Chaim 23,5 km

Israël, Emek HaMaayanot Regional Council

Rond zeven worden we wakker en een uurtje later zitten we met elkaar an t ontbijt

We drinken in de zon een kop thee en koffie en dan ga ik bij de pad. Gips doet nog even kalm an en Cor brengt haar later op de dag naar waar ik heen ga …vlakbij de grens met Jordanië.
We gaan nog een stuk de Jordan trail lopen gezien het daar mooi is.
In Israël loop je alleen over of langs de grote weg de 90 of je moet om het Palestina gebied heen.
Bovendien wil ik graag naar mount Nebo waar Mozes voor het eerst het beloofde land zag en een stuk verderop is het de plek aan de Jordaan waar Jezus is gedoopt door Johannes. Dus een by pass over Jordanië as toetje op de lange reis.
Daarna kunnen we de grens weer over naar Bethlehem en Jeruzalem.

Ik ga de kibboet uit langs oude stallen en steek de weg over richting overblijfselen van de oude dorp Gesher .
Ik stuit ik op een oud treinspoor van dik 100 jaar oud wat door de sultan vanuit Constantinopel is aangelegd als handelsroute.
Hier gaat ook grotendeels de trail langs.

Boven mij vliegen enkele roofvogels met me mee waar ik gek op ben.
Ik passeer een oude brug.
Ze zijn hier drukdoende met vrachtwagens met zand en gesteente Er word van alles afgegraven en ze zijn bezig met een infrastructuur.
Mannen in auto s vragen zich telkens af wat ik hier doe en andere zijn aardig en zwaaien.
Dan loop ik weer verder door de natuur en zie soms een oud deel vd treinrails.

Ik pauzeer op en leuke picknick plek en er staat ook een dikke pick up.
De man is druk an t bellen maar komt ff later na me toe.
Hij werkt in de kassen en landbouw wereld en verkoopt er chemicaliën.
Hij vind het bijzonder en inspirerend wat ik doe en wil zelf ook ooit s zo’n tocht maken. Alleen niet zo lang zegt hij lachend en brengt me een aantal tomaten.

Ik ga verder en kijk ff bij een mooi uitzichtpunt naar de Jordaan vallei en heuvels / bergen van Jordanië.

Er staan langs het pad ook weer hekken met borden met Danger..erop.
Er lopen dieren verderop in t groen en het lijken me hyenas .. wat later door mensen word bevestigd.
Dan gaat het pad over een heuvel landschap en er komt een jonge boer an in zo n off the road buggy.
Hij is opzoek naar een kalf. Verderop loopt de kudde. Ik had hem niet gezien zeg ik.

Een stuk verderop zie ik weer enkele hyena’s ..nu dichterbij .

Dan gaat het pad door een grapefruitteler gebied en ze zijn druk an het oogsten.
Ik raap enkele op die achter zijn gebleven.
Ze smaken goed .. lekker sappig en wat meer zoet en rood van kleur.

Het gebied gaat over op een basalt canyon.
Ik ga een hek door en kom in een resort dat heet Ganey Hugga
Er zitten drie werkmannen mooi bijelkaar te pauzeren op een picknick bank.

Ik kan er bij komen en ze bieden me wat brood an en zelf gemaakte falaval .
De ene man wil me ook wel meenemen maar ik bedank en leg de reis uit.

Ik loop het leuke park uit welk voor ontspanning is.
Er staan ook leuke tenten.

Dan wil ik er weer uit maar een grote ijzeren poort is gesloten.
Ik zoek een doorgang en na een tijd vind ik hem langs een meertje waar achter een gat in het gaas zit.

Er volgt nog een ruig stuk door de natuur met mooie bomen waaronder palmen en er is een kreek.
In eens schiet er er grote wilde kat wat een lynx bleek te zijn voor me de bossen uit. Prachtig zo’ n wild dier.
Ik vind een doorwaadbare plaats door de stroom en hoef vandaag de schoenen niet uit .. die inmiddels ook weer mooi zijn opgedroogd.
Gips heeft vanmorgen weer nieuwe medical tape op de neuzen gedaan .. dus zo houden ze het nog wel ff vol.

Ik moet opnieuw de weg zoeken… er zijn hier veel hekwerken.
Ik kom uit in een groot gebied met allemaal basins voor viskwekerij.
Het zwermt hier ook van de vogels.
Grote groepen zwart witte pelikanen en ook veel reigers wit en grijs allemaal opzoek naar een vis maaltijd.

Ik loop over dammen en soms tussen de basins in door tot ik bij de uitgang kom en vind nu wel een open hek.

Vanuit het hek kom ik op de grote straat uit die richting Jordanië gaat en waaraan een kibboet ligt.
Gipsy had me al een paar keer een sms gegeven en ook een dat ze al onderdak heeft geregeld.
Wanneer ik op straat loop komt ze er al aan in Electra kar van een man die Joshua heet. Zijn vrouw Hadassah had Monique getroffen bij de market en ze kwamen an de praat Ze is ook zuster en vervolgens mochten we in hun huis.
Ze hebben een mooi groot huis en we Joshua en ik drinken eerst een lekker koud biertje samen op die we nog hadden gehaald bij het kibboet winkeltje.
Gips natuurlijk en colaatje.

We hadden ook hamburgers gekocht en Hadassah bakt er eieren bij.
Joshua had nog een overleg.
We eten gezamenlijk met verse groentes.

We kunnen ons ook douchen en hebben later nog mooie gesprekken
Ze zijn beide al achter in de zeventig maar nog jong van geest.
We drinken nog wat en gaan dan lekker vlak beide op een enkel bed maar wel dicht naast elkaar.

Morgen op naar Jordanië.

Ha Wandelmaatjes ! Wat een indrukken ! Het is net of we meewandelen ! De kromme stok is mooi aan het worden ! De naam Gibsy waardig ! Geniet in Jordanië . Wandel ze met groet !