Dag 162 Rhodos op Rhodos klooster dag 7 km

Griekenland, Skala

Om half acht word ik wakker in vrede tussen de dikke vestingmuren. Ik heb best geslapen. De tent is nog wel wat vochtig van condens en de zon komt wat op an de verkeerde kante zo hij droogt niet goed af voor ik hem inpak. Beetje extra afdrogen en later uit laten waaien weer.
Dat hou ik goed in de gaten. Ik ben wies met mien huus .
Wat hebben we en ik al mooie plekjes had met hem onze villa Hillenberg.

De boel weer ingepakt eerst maar weer s op zoek naar ochtend koffie. Das in de stad niet zo n probleem … ook op zondag is de bakker wel los hier in Griekenland.

Dan om tien de Rk Franciscuskerk in voor de heilige mis ..en het is gewoon wel ff weer fijn en voelt vertrouwd. Er worden ook stukken / lezingen voorgelezen in t Engels.

An t eind zoek ik de priester cq pater op en hij is heel vriendelijk. Zijn hulp is een kleine vrouw uit de Filipijnen.
Ik kan een kamer krijgen zegt hij voor 1 nacht in t klooster bij de kerk verderop en ik kan gelijk met hem mee.

Eerst in t klooster krijg ik een mooie grote stempel in mijn pelgrims paspoort en gips haars natuurlijk ook nog steeds. Zo reist ze toch steeds nog wat met.. ze hebben hier ook een paar honden en een papegaai vliegt rond in de werkkamer v d priester.

Int klooster krijg ik een eigen leuke kamer met douche en toilet.
Er zijn hier nog twee gasten.
Een jonge Syriër Cesar genaamd van 24 die in de zomer via Turkije hier is heen gevlucht.
Hij ging met een bootje waarin nog 20 mensen zaten. An de kust hier laten ze de boot zinken zodat ze niet meer terug kunnen … of worden gestuurd.

De andere gast is een jonge dame Luci genaamd van 20 uit Frankrijk die een tijd stage liep in Jeruzalem bij de Franciscaners en nu hier. Ze archiveert religieus erfgoed documenten.
We drinken samen koffie met eigengemaakte koekjes.
Na wat leuke gesprekken ga ik een mooie ronde doen door Rhodos stad en loop de kop rond langs de kust.
Van George op de boot hoorde ik al van een grot kapel en die zoek ik op. Hij is heel mooi …de patroonheilige is Sint Machael de aards engel.
Ik loop langs stompen van vm molens waarvan 1 is opgenomen in een hotel.
Op de kop verschillende pieren waarvan ik de ene herken waar ik an wal kwam.
En weer langs de mooie dubbele vestingmuren met diverse poorten met bovenop het kasteel welk nu vandaag niet bereikbaar is.
Weer terug in t klooster heeft Cesar een pan met een soort nasi gemaakt maar dan wat natter as wij gewend zijn. En het smaakt best.
We eten het in het gastenverblijf.
Dan pak ik me eerst een lange douche want dat kan nu hier.
Ze hebben genoeg warm water verwarmd door de zon in de boiler welk op dak staat zo as bij de meeste huizen hier.

Savonds is er nog een korte dienst die ik ook bijwoon.
Er zijn veel Filipijnse vrouwen en ze zingen ook nog een leuk lied uit hun moederland. Het gaat allemaal heel ontspannen hier en na dik een half uur krijgen we de zegen al.

Ik heb s avonds nog een mooi lang gesprek met Luci over de bijzondere plekken in het beloofde land.
En ook buurland Jordanië .. ook geeft ze aan waar je met de grenzen zit en dat met Palastina.
Ze schets het mooi voor me uit op een A4tje zodat het overzichtelijk voor me word.
Dit is weer mooi waardevol voor straks as de Jezustour in het beloofde land aan de beurt is.
O wat zal dat bijzonder zijn om daar te mogen lopen.
Eerst Rhodos nog beter bekijken en so wie so naar Lindos waar de apostel Paulus an wal is gekomen.
Ook moet ik goed nadenken welke keuzes ik nog ga maken. Hoe en wat met de boten en misschien wel een stukje vliegen.
Het moet misschien toch … ik denk maar ter land ..ter zee en misschien wel via de lucht.

Ha Barry Het komt dichterbij ! Weer prachtige foto's! Toy toy toy met groetjes!

Annie Wolken . 2022-12-11 15:00:55

wauw mooie foto's en ja al mooi vooruitdenken en mijmeren over het beloofde land geniet alvast vd voorbereidingen

Akkie 2022-12-11 15:22:08

Tjonge wat zie en beleef je veel Barry

Annie Többen-Heidotting 2022-12-11 15:57:29

Prachtig de oude stad Rhodos. geniet van deze mooie oudheid en zijn verhalen. Wel mooi om per boot te gaan net als de apostelen:-) je komt steeds dichterbij.... wat een reis

Geke 2022-12-11 17:30:08

Het schiet zeker op! Wat zal het een belevenis zijn om straks in Israël de oogappel van God te kunnen rondlopen. Zó jaloers op jou. Ik hoop dat die gelegenheid voor mij ook ooit komt. Waar ik heel erg benieuwd naar ben is of Monique zich nog bij jou gaat voegen zodat jullie samen dit kunnen gaan beleven.