Dag 200 kufrabeel - Ajoen Gastle 20 km

Jordanië, Ajloun Sub-District

Om zes wakker maar tis hier al zeven uur dus we gaan eruut.
In Nederland ist nog maar 5 uur.

We hoorden de buitendeur ook al een paar keer dus onze gastheer is ook al in de benen.
Hij is al druk in de keuken bezig en heeft een dikke jas en muts erbij op.
Het huisje is echt koud binnenin door de dikke stenen muren en ook stenen vloeren.
We hebben de jassen er ook weer bij an.

We koken wat water voor koffie en thee.
Qusem maakt er een bult werk van en dan komt hij met de lage tafel weer an zetten en kunnen we erom gehurkt gaan zitten.
Hij dekt de tafel en we mogen niks doen …dan afwachten.
Hij komt met een grote pan an gevuld met tomaten.. paprika’s en pepers welk we eten met stukjes pita brood.
Ook heeft hij falaval gehaald en een bord met een soort yoghurt cq zachte kaas… met olijfolie.
Tevens een eiplant gevuld met nootjes.
Het is echt uitgebreid en bijzonder.

Hij wil ons daarna weer op de trail zetten maar geeft ons eerst een grote ronde door het gebied.
Hij maakt overal korte filmpjes van en is ook dol op foto’s van ons die we gemaakt hebben van hem erbij.
We rijden langs de olijfboom akkers van zijn voorouders en stoppen ff bij zijn neef die een kippenboer is .

Dan zet hij ons af en we geven hem een knuffel en klompjes paar.
Tevens hebben we onze contacten uitgewisseld.

We gaan te voet over de straat welk gaat over de ene na de andere berg.
T blijft constant klimmen en afdalen hier.

Verder gaan we later over natuurpaden en langs een boerderij in dal die behalve geiten een ezel ook een paard heeft.
Ik zie een mooie zelfgemaakte houten ploeg liggen die achter het paardje gaat.
We krijgen van de boer een paar glazen water en gaan weer verder.

We komen over ruiger terrein en tis zwaar lopen over vers omgeploegd land.
Dit doen ze ook tussen de vele olijfbomen om het regenwater in de bodem te laten dringen.

We rusten bij een ruïne van de kerk van Elias tussen de 4een 6e na Christus. Weer een stuk over de straat en dan weer omhoog door de natuur.
Hier is de trail weer niet goed te vinden.

De boertjes met hun vee leven wat in tenten en het lijkt erg armoedig.
Later horen we dat het tijdelijk is voor as ze hier bij hun dieren zijn… ze hebben wel een gewoon huis.

We klimmen omhoog langs en onder bossen door en moeten over een natuurstenen muur.
Dan komen we weer uit op een weg en langs een mooi huis waar een man ons water wil geven en handvol rozijnen.
Hij is druk met zijn grote huis an t verbouwen en heeft geen vrouw zegt hij maar wil wel graag mijn Gipsy.
Hij knuffelt haar as we verder gaan en zoent haar snel op de wang.
Het is me wat en we moeten erom lachen.

We gaan nog verder omhoog en komen langs borden met de Jordantrail en op top van de berg staan de resten van een oud kasteel uit de Romeinse tijd.

We gaan eerst naar wat verkoopstalletjes maar er is geen koffie of thee .

We treffen eerst een paar vrouwen uit Jemen en willen graag met ons op de foto. Dan een paar Israëlieten die hier met een voor hun verplichte gids zijn.
Ze zijn ook zeer geïnteresseerd in onze reis en de ene geeft ons geld voor een koffie.

We gaan rond het kasteel en zakken af op mooie paden.
Het word ook alweer wat kouder en de zon zakt.

Het pad is voor een deel weggespoeld en niet begaanbaar voor auto’s.
Dat komt mooi uit .. we zoeken een geschikte plek voor de tent.
Een bocht door hebben we een goede vlakke plek … mooi met een ondergaande zon.

Ik zet de tent op en sprokkel daarna hout voor een klein kampvuur.
We grillen mooi de gekregen broodtjes met schnitzel van Hadassah.
Ze smaken nog heerlijk en daarna maken we nog wat water heet voor kopje thee en koffie.
Tis weer pelgrim puur genieten.
Omdat het snel goed afkoelt gaan we weer optijd in onze reisvilla.

Ik tik nog een blogje en gips leest wat en … ja de ogen kunnen weer dicht.

Goedemorgen wandelmaatjes ! Dit was een mooie reportage ,puur natuur met het nodige kluun werk De foto's spreken voor zich . Wandel ze met moed !! Groet !

Annie Wolken . 2023-01-15 08:50:13

Toch weer een heel ander land met een andere sfeer. Prachtig landschap ook al lijkt het mij moeilijk lopen. Leuk al die verschillende mensen die jullie ontmoeten. Veel succes met het vervolg van de tocht. Hartelijke groet.

Henny 2023-01-15 11:17:08

Prachtige foto’s weer! Ik moest lachen toen ik er aan dacht dat ik aan zo’n lage tafel zou moeten eten! Ik kwam dan niet meer in de benen. Maar het heeft wel wat!

Marja L 2023-01-15 11:21:19

zo laag zitten dan moet je wel smeu zijn in de rug en de benen, weer een bijzondere dag