Dag 64 Niederdorf - Dovje 36,8 km

Slovenië, Dovje

Eerst wakker rond 6 uur en ik dacht nog even de ogen dicht en zo opeens was het kwart voor acht.

Der uut koffie zetten tasse inpakken en kamer netjes achter laten.
Burgi zit in haar keuken en ik ga nog mooi bij haar zitten. Ik vraag aan haar om wat mee te nemen naar het heilige land een bedekaart of een foto en dan knipt ze een foto doormidden en krijg ik een foto van haar met een mooi verhaaltje er op. We delen contact en ik stuur haar de blog waarbij ze dan wel hulp zal krijgen om hem te openen.

Ik geef haar een stel klompies en ik mag altijd weer aan komen samen met mijn vrouw. Ik ben een beetje haar derde zoon zegt ze lachend. Ik vraag haar de eenvoudigste weg en dan loopt ze op stokken ook nog stukje mee. Dan dikke knuffel en ik ga verder langs de grote supermarkt voor wat bollegies en zo. Dan langs de drukke wegen en richting stad Villach en Faaker see. Onderweg veel fietsers en ik hoor af en toe Hollands. Ze vragen me ook nog de weg hier en ik weet waar ik vandaan kom dus geen probleem.

Bij Faaker am see maak ik een pauze en eet een fijne hamburger met pom Fritte
De ober noemt me weer Reynold Messner de bergsteiger die heel bekend is en waar ik kennelijk wat op lijk. Na het eten wil ik nog een duik nemen maar dat kost apart weer geld wat ik stom vindt en ga verder de drukte en toerisme weer achter me latend.

Ik heb contact met vrienden uit Solvenie bij het meer Bled. Daar wil ik na toe voor een pauze dag en ze geven me aan waar ik beste over de karawanken bergen kan lopen.

Ik klim weer op via bos graffel straten en ik pak slingerende paden sterk omhoog via stukken van de Alp adria trail waar Gipsy en ik samen in 2019 ook stukken van hebben gelopen.

Bij een huis met allerlei leuke borden met teksten en uitnodigende bankjes en een water bron wil ik rusten. De mensen zelf zitten naast huis en wenken me. Ik krijg een mixed biertje. Ze pilgern ook zelf graag kleine tours. De man is houtbewerker en hij heeft ook een mooi kruis gemaakt die ze sinds de grens weer open is met Slovenië over de berg brengen en deze brengen hem later weer terug naar hun.

Als ik vertrek krijg ik ook nog een zelfgemaakte borrel mee.
Ik steig verder de berg op en ik zoek weer verschillende paden. Dan ben ik op een punt het spoor wat bijster en ik kijk op een kaart op de slimme telefoon. Ik zie een zwarte streep en ik ben al in Slovenië.

Ik zie naast mij even verderop een wit paaltje wat de grens moet zijn. Ik sta te springen van vreugde en ga dan naar beneden weer over veel slingerwegen
Ik zie op de kaart een dorp en een grotere. Daar op aan maar, het word ook al weer laat. Ik had niet verwacht hier al te zijn.

Dan na veel slinger paden kom ik langs wildstromende beek. De paden zijn veel weg gespoeld. Ook verderop stukken straat en kades. Ik klim over steenlawines uit de bergen.

Zo kom ik in de bewoonde slovenische wereld uit. Het begint wat te regenen en het word al wat donker.
Ik vraag in het dorpje naar kerk en pastoor. Ik moet nog een paar km verder zegt een vrouw in half Duits. En daar woont ook een pastoor.

Tis weer wat omhoog en ik loop langs de kerk en begraafplaats waar volop de kaarsjes branden. Dan op zoek ik naar pastoors huis en na veel vragen kom ik er terecht. De deur gaat open en een kleine man staat daar als ik mijn verhaal doe zegt hij in het Engels dat hij al wist dat ik er aan kwam. De vrouw een dorp terug had al gebeld. Wat mooi! Ik kan binnen komen en krijg een plek op zolder. Hier is ook een douche.
Hij doet de boiler aan en wil me ook wel wat te eten geven maar heeft niet veel in huis. En dat hoeft ook niet ik heb nog wel wat.

Ik krijg wel een poeder energie ranja. Dan zoek ik een van de betere bedden op en ga eerst lekker me wassen. Na het in tikken van de blog ist het wel weer mooi geweest.

Maar ik ben in Solvenie .

Topper 🦋!

Thyti 2022-08-29 21:25:15

Yes, weer een grens over.....👍 Wens je ook in dit land vriendelijke, gastvrije ontmoetingen toe!

Els Hindriks 2022-08-29 21:33:13

Dag Barry ! Volgens mij loop jij sneller dan de tijd !! Alweer in Slovenië! Ander land andere gewoontes Zo te zien geniet je er van. Nu je maatje nog .Lieve Monique ,dat je maar snel geholpen mag worden een goede revalidatie en dan weer samen . Groetjes, poot voor Maurice.

Annie Wolken . 2022-08-29 21:39:44

Wat is Burgi een schatje! En al in Slovenië dat is toch onvoorstelbaar! Jammer nu dat Monique niet bij je is. Wat lief dat de pastoor al gewaarschuwd was dat je er aan kwam en een plekje voor je had. Het is zo fijn om je verhalen te lezen over al die bijzonder lieve mensen net nu ik het nieuws kijk en al die ellende zie die hier in Nederland gebeurt. Dus Barry geniet van deze periode in jouw leven.

Marja L 2022-08-29 21:47:26

Wow Barry, je bent weer eens grens over met de mooiste verhalen de laatste dagen. Slaap lekker jongen 😴

Linda 2022-08-29 22:56:57

Wauw een prachtige dag nu al in Slovenië, ik wens je daar ook weer fijne ontmoetingen toe en hopelijk snel weer met zijn drieën.

Akkie 2022-08-29 23:58:23

Veel loopplezier in Slovenië!

Evelien de Ruijter 2022-08-30 09:06:05

Schiet lekker op Barry. Hopelijk worden de paden weer wat beter want dit lijkt me toch niet gemakkelijk lopen. Voorzichtig aan maar en nu op weg naar Bled. Zijn daar ook de Plivice-meren? Hopelijk tref je in Slovenië ook weer veel gastvrije mensen. Ik geniet van jouw verhaal elke dag. Dank daarvoor.

Henny 2022-08-30 10:32:39

Goedendag Barry Je bent weer grens overschrijdend bezig geweest, voor je het zelf in de gaten had ? Eerst Nederland Duitsland Toen Duitsland Oostenrijk En nu Oostenrijk Slovenië Zag op één van de foto’s, een bord met een beer er op. Dus niet slapen in het bos 😏😋 In Nederland kennen we de sneck berehap 😋, maar daar bedoelen die beren daar wat anders mee !🤪 De mensen zijn daar vast ook vriendelijk en gemoedelijk voor wandelaars, dus dat komt vast goed met jou charisma alleen de taal kan een struikelblok zijn. Maar Google translate weet daar wel raad mee. Dan zou het toch weer fijn zijn om met Monique de reis te kunnen vervolgen, om weer samen de route en de de slaapplaatsen en andere noodzakelijke dagelijkse beslommeringen op te kunnen lossen en uit te stippelen. Er is ongeveer één derde van de reis gelopen?, maar de dagen worden korter, dus de dagelijkse afstanden kleiner, tjonge tjonge wat een onderneming, krijg er steeds meer respect voor SJAPOO !! Helemaal als ik de foto’s zie van de slechte paden waar je langs moet klauteren met volle bepakking elke dag maar weer. t’Zwiet veur de plaate” 🥵🥵 Maar meestal elke avond een slaapplek, aangeboden door vriendelijke en uitnodigende plaatselijke bewoners die erg betrokken zijn met de Pilger uit Drenthe 👍👍 Goed goan, en voorspoedige reis gewensd 👍👍

N. Ahoj 2022-08-30 11:24:18

Gefeliciteerd!! Wat een prestatie!! Ze hebben ook gelijk met het feit dat je op Reynold Messner lijkt. Wel de jongere versie. ☺ Heel veel succes weer!!! 🍀