Dag 176 Stavros - Panopagnagia 19 km

Cyprus, Pano Panagia

Rond zeven staan we op … in het grote koloniale huis ist verder nog rustig.

Beneden treffen we op de veranda 2 van de 8 aardige mannen an.
Nico de hobby fotograaf maakt water heet voor koffie en thee.

We laten natuurlijk een paar klompjes achter en dan vertrekken we de bergen verder in.
Het eerste stuk gaat over de straat en dan eindelijk komen we op de E4.
We gaan nog even naar binnen in de kleine kapel die toch te openen is wat we hoorden via de mannen. We steken wat kaarsjes an voor die het nodig heeft en ik bewierook de kerk en ons.

Eenmaal op de E4 zijn het allemaal kleine paden en tis weer volop klimmen wat Gips blij maakt.
Bij een stuk graffel pad rusten we uit op een muurtje.

Dan volgt er weer een stuk over de gewone weg en aangezien het warm is en gips niet veel water heeft houd ze een stel auto s staande om te vragen of ze wat extra water voor ons hebben.

Ze krijgt een klein flesje bronwater van twee mannen en dan komt er een auto aan waar verrassend een deel van onze vrienden van gisteren in zitten .

Ze hebben nog genoeg bronwater van de bekende kykkosbron bij zich in de koffer en zo kunnen we goed even bijtanken.
Ook krijgen we nog een paar blikjes frisdrank van ze.
Ze gaan verder richting hun huis en we nemen nog eens afscheid.

We klimmen omhoog richting een brandwachttoren boven op de top van een berg op 1362 m hoogte.
Het is er prachtig met rondom fraai uitzicht.
Daar rusten we extra lang op een bankje gezien het zo n top plek is.
As het later was geweest hadden we hier vast gebleven maar we gaan toch verder gezien we morgenavond graag in het kykkos klooster willen aankomen.
Dus we moeten nog zo een tien km lopen.

Onderweg treffen we nog enkele mensen die de juiste paddestoelen verzamelen .
We durven het niet an om welke te proberen onderweg gezien ze zo verdacht veel op elkaar lijken.

We pauzeren zo langs het pad op het kleedje een paar keer.
Tis weer goed warm en we zijn blij met het extra water.
We komen terecht in het Cederboomwoud welk een heel mooi bijzonder effect geven. Het lijkt wel Afrika hier.
Over de verschillende bergtoppen krijgen we telkens prachtige uitzichten.

Het word snel wat schemerig dus tijd voor een plek voor de nacht.
Hier is alleen maar bos en stijle helingen en afdalingen langs het pad dus het word vannacht slapen op het pad.

Bij een leuk stukje verbreed pad gooien we de tassen af en bouw ik de reisvilla op.
Gips blaast de matrassen op met het luchtzaksysteem.

We hebben een prachtige zonsondergang en ik sprokkel in t half duuster nog wat takken voor een kampvuurtje in een cirkel van stenen.

Het roostertje komt ook weer voor de dag en zo kook ik nog wat water voor koffie en thee.
We genieten weer volop op ons kleedje van dit moment en het samenzijn op dizze mooie plek op aarde.
Boven ons schitteren verschillende sterren door de bomen.

De kou valt ons dik mee maar we maken het niet te laat en kruipen lekker in de tent om nog wat te lezen en het dagboek bij te werken.
Morgen op naar het mooiste klooster van Cyprus.

Wat heerlijk dat jullie weer met z'n tweeën verder kunnen trekken. En dan ook nog op het heerlijke eiland Cyprus. Freddy en ik hebben ooit eens 14 dagen in Paphos gezeten en het eiland verkend. Nog altijd zeer goede herinneringen aan. Ik vind het heel leuk om te lezen hoeveel verschillende mensen je tegenkomt. De ene keer zit het mee, de andere keer tegen maar de goeden hebben een flinke voorsprong. Geniet nog maar even van Cyprus en dan op naar Israël. Ik vermoed dat jullie daar al zijn aangezien de reisverslagen iets achterlopen... Goede reis verder en blijf gezond.

Henny 2022-12-25 09:03:47

Wat weer prachtige verhalen. Wat mij jaloers maakt zijn de blauwe luchten. Hier alles grijs en saai. Maar jullie genieten erg en zien weer elke dag hel vriendelijke mensen mee. Jullie einddoel komt elke dag dichterbij. Geweldig. Gr.Will.

Will van Leeuwen 2022-12-25 09:53:15

Verstandig om niet van de paddestoelen te eten. Je moet maar de verkeerde eten!! Ook nu weer mensen die klaar staan om jullie te voorzien van water. Ik wil even terugkomen op mijn opmerking van gisteren dat ik mij afvroeg hoe het hier in Nederland zou gaan met de goedheid van mensen. Je hebt ze hier ook. Gisteren ging ik met de hond uit en stopte er een auto naast mij en gaf mij een tas met lekkere kerstdingen met de opmerking: ‘Ik denk dat ik dit aan u moet geven en als dat niet zo is, mag u het doorgeven.’ Dus ook in Nederland gebeuren deze dingen. Wilde ik toch even delen.

Marja L 2022-12-25 11:48:26

Wat weer bijzonder zo in de buitenlucht te overnachten in het tentje samen 👌🎄🥰

Akkie 2022-12-25 12:01:35

Veel plezier samen met het vervolg en blijf nu maar lekker bij elkaar tot de finish. Er is nu genoeg tegenslag geweest, of wel: vernuuver jullie wat met mekaor.

Gerard Meijers 2022-12-25 18:55:32

Moi saamm Helemoale mit de veurige spréékert iens. Giet van de mooie ding um jullie hén Ut ende van de pelgrimage komp steeds dichter bij. Monique is al een paar um verveelnde reden noar huus west, mar ieje Barry nie! Wa zal oe da teegn valn aj weer in oen eigen nust kunt kroepm in Erica 🤔 En weer mut wenn an de beslommering van alle dag. Kuj een tippie van de sluier oplichtn waar as jullie now al bint ?? Groeten vanof hier

N.Ahoj 2022-12-25 21:39:40

Heel wat geluksmomentjes in dit verslag! Wat mooi man!