Dag 201 Ajoen Gastel - King Talal Dam 22 km

Jordanië, Borma Sub-District

Het was een zware koude lange nacht.
De oostenwind deed zijn best om ons te plagen.
We hebben meer kleren an moeten doen om het lichaam warm te houden.
Dan op tijd zo rond vijf van alle kanten uit het dal de zingende gebeden vanuit minaretten bij verschillende moskeeën om ons heen.
En toen kwamen de hanen en honden opgang.
Daarna nog een beetje indutten en rond half acht gaan we uit onze villa Hilleberg op de berg.

We pakken in en ik maak de tent droog met doeken. Veel condens hier.
As ontbijt een paar kleine koekjes en we gaan afzakken op t pad.

Gelukkig vinden we in de plaats in het dal een bakker en daarna een soort van winkeltje annex koffie en thee bar.

De bakker maakt gigantische grote pita brood en we kopen er vier.
Dan kunnen we zitten in het winkeltje en de jonge man heeft een klein rond kacheltje waar we mooi bij kunnen zitten.

Heerlijk een bak thee en koffie en we warmen weer wat op..
As we het brood eten vraagt de jonge man of dat we er niks bij eten. En eem later komt er een dienblad vol Jordaanse ontbijt beleg bij.
Er zijn meer jonge mannen en ze zijn nieuwsgierig maar ook aardig.
De jonge man word weer FB vriend.
Ik bestel nog een bak koffie en we gaan weer verder na dank voor het beleg.

We moeten gelijk weer stijl de berg op .. en dat is hier verschillende keren echt stijl.
De auto’s hebben soms grote moeite om er op te komen.
Dan weer paden door de natuur en vaak geeft de toer op de slimme telefoon een stippellijn te zien en dan moeten we zelf een weg vinden.
Soms vind je het rood wit teken op een steen.
Halverwege een berg komen we langs een klein winkeltje en we kopen er wat snoep en chocolade.
Een vriendelijk paar met klein kind zitten er mooi bij as eigenaar.
Je ziet hier meer mensen zo met elkaar as gezin an t werk .

Dan krijgen we weer berg na berg en de kuiten hebben het zwaar te verduren.
We pauzeren vaker even kort op een dikke steen of muur onderweg.

As we weer langs een boertje lopen horen we paarde gehinnik … er zit een soort grot onder het huis .. er lopen ook kleine puppy’s naar onderen. Ik ga kijken en zie tot mijn verbazing een paardje dieper in de grot. Gips moet er natuurlijk heen en een paar kleine jochies komen erbij en de ene voed hem wat. Wat een wereld.

De weg vervolgt door een mooi gebied en ze picknicken hier ook regelmatig of tenten , er is een gebouwtje bij maar die is afgesloten. Tis ons ook nog te vroeg dus we lopen verder over straten met akkers op verschillende niveaus.
Ze stapelen hier de grote natuursteen brokken droog op elkaar as kadermuren of afscheiding van hun gebied.
Het ziet er mooi uit.

Soms zo op een ruig pad een skelet of overblijfsels van een schaap of geit.

In een kloof waar we door gaan zien we hele hopen gesprokkeld hout in een soort tentvorm welk worden verbrand en geblust voor houtskool. En een stuk verderop treffen we een familie an die er druk mee is. Ze rapen de kool in zakken.

Dan weer flink klimmen en we krijgen weer mooi uitzicht met prachtige oude bomen en daarna weer stijl afdalen.
Halverwege het stadtje Borum stopt een grote Toyota jeep en een man in pak vraagt of we hulp moeten.
Hij is advocaat en geeft wat tips en voor as we hulp moeten zijn kaartje.
Hij woont zelf een stuk hoger op.

In het plaatsje eerst maar opzoek naar een market om wat te drinken.
As we afzakken roept een man vanuit venster you are welkom en we mogen in zijn huis wat drinken maar er lopen allent mannen hier en gips vind dat minder dus verder richting market.
Een stel jochies lopen met ons op en vragen om geld en hebben smerige taal geleerd in t Engels.
As we op de hoofdstraat aankomen zwermen er wel tien van dat soort om ons heen en Gipsy duikt de market in.
Met een paar colaatjes in de hand lijken we wel een attractie op straat .. maar ze worden steeds brutaler en vervelend en as eentje Gips wat an der tasse zit word ik ff goed boos.
Het helpt niet echt wat en gips vraagt an voorbij gangers as ze Engels kunnen en de rotjongs kunnen laten stopen.

Dan stopt er een jonge man in pick-up en hij vraag of hij ons kan helpen.
We vragen naar een eettentje en voor hulp an een plekje.
Hij kan helpen en we kunnen wel instappen zodat we hier weg komen.
Hij lijkt betrouwbaar dus we gooien de tassen in de laadruimte en kruipen voorin. Hij rijd eerst weer wat hogerop naar een huis waar vrienden zijn en eentje spreekt wat beter Engels.
De anderen hebben wat lol om ons.
We geven an wat eenvoudigs te willen eten en een rustige veilige plek voor de nacht. Ibrahem snapt het nu goed en we kunnen weer mee.
Eerst langs een Shoarma cq kebab tent en dan brengt hij ons naar een mooie natuurlijke omgeving bij de kingsdam.
Het s een afgezet terrein vd overheid en het hek is al dicht.
De man bij het hek laat ons nu niet meer binnen op dit tijdstip.
Ibrahem probeert het nog via een verbogen hek maar de man is er al snel bij.
Dan terug een klein stukje hoger op .. Op een bergje wat op een soort van landtong ligt van de rivier.. en er is een redelijk vlak terrein onder bomen.

Hier kunnen we wel de tent plaatsen.
Het is redelijk op route … een stuk zijwaarts maar dat geeft niet.
Ik sprei eerst ons kleed en we gaan eten voordat het echt koud word.

Ibrahem eet een paar stukjes maar wil dan weer verder.. hij zegt de auto weg te moeten brengen .. die is niet van hem.
We danken hem en vragen hem na de eventuele kosten voor benzine.
Dan noemt hij een absurt hoog bedrag .. dit hadden we niet verwacht.
Het was dus niet allemaal uit goeiigheid.
We geven hem 1/4 ervan ..wat nog zat is en dan vraagt hij nog om een klein geschenk … nee een klompje verdiend hij niet en we hadden hem al FB vriend gemaakt dus sturen wel een foto zeggen we …en dat het onderhand wel goed is zo.
Dan gaat hij weer weg.

We eten gauw ons eten op wat al koud word en vinden het jammer dat het zo liep.
Ik kijk eerst nog ff goed rond en vind een geschikte plek bij een bouwsel verderop.
Hier is wat grasachtig vlak terrein dus mooi voor villa Hillenberg.

Wanneer alles staat en onze bedden weer zijn opgepompt zijn we er ook klaar mee voor vandaag en kruipen er lekker in.
Morgen het park in met de Dam.

Niet zo leuk met vervelende kinders😔

Trijntje Valke 2023-01-16 06:43:19

Krijg steeds meer respect voor jullie. Nu weer van die vervelende etterbakkies, die het jullie lastig maken. Dat je dan boos word kan ik me heel goed voor stellen. Temeer, dat ze dan ook nog aan Monique haar rugzak beginnen te trekken. Dan is het de kunst om rustig te blijven Voordat het escaleert. Voor iedereen die jullie ziet sjouwen met volle bepakking zijn jullie vreemden Je bent afhankelijk van de de goede wil van de bewoners. Dat gaat de hééle reis redelijk goed Maar er zijn momenten dat het toch wat anders aanvoelt, en begint het zevende zintuig alarm te slaan Maar die man die jullie met de auto verder bracht, probeerde er toch een slaatje uit te slaan ! Jammer. Maar jullie hebben hem getrotseerd en daarna toch villa Hillenberg weer opgetuigd, om in de buitenlucht de nacht door te brengen ! Knap hoor👍 🍀🍀SJAPOO🌿🌿 Maar het einde van de reis komt naderbij ! Jeruzalem lonkt 🍀🍀

N. Ahoj 2023-01-16 10:58:11

Gelukkig is zo'n dag met vervelende lui een uitzondering en geen regel. Op naar Jeruzalem! Morgen een betere dag!

Evelien de Ruijter 2023-01-16 11:21:47

Dit was wel even niet zo veilig daar, en zijn jullie er nog goed voor weg gekomen. Behalve een paar vervelende jongens in voormalig Joegoslavie hebben jullie dit nog niet zo meegemaakt.

Hans Jorna 2023-01-16 12:59:37

Nou ja zeg das ff wat minder van die kinderen en dan met die scheldwoorden in het Engels, dan wordt je ook nog bij de neus genomen door die man die veels te veel wil hebben maar goed dat jullie standvastig bleven, hopelijk vannacht niet te koud in jullie villa tent