Dag 107 Gruda - Meljine 22 km

Montenegro, Meljine

Het was me het nachtje wel ..
Eerst worden we wakker van een soort knetterend geluid waarvan ik in eerste instantie dacht het regent .. maar het bleek mijn matras te zijn die los ging op de banen .. het kussendeel werd steeds groter en mijn lichaam lag op de grond. Dat hebben we al eerder mee gemaakt naar Rome en ik dacht nee hè. Het is nog een vrij nieuwe mat die gipsy gekocht heeft toen we nog niet zo ver weg waren aangezien deze lichter en handiger is dan die ik had..
Maar goed voorzichtig wat op blazen en we slapen toch weer wat in ondanks de extra bobbel onder mien hoofd.

En dan ineens een lawaai en zoals het lijkt een dikke regenbui op onze tent. ….tenminste dat dachten we maar het bleken tuinsprinklers te zijn bediend op een tijdklok. Het was twee uur in de nacht. Als de ene stopte ging de volgende .. wat een feest. We konden er wel om lachen en gelukkig hield het systeem weer op en konden we nog even intuffen.

Wakker rond zeven uur. De tent was nat van buiten en vooral van binnen door condens.
Ik heb met een doek nog wat getracht te drogen maar toen toch maar opgerold.

We gaan richting koffie bar stukje verderop waar RTV ook weer belt voor wekelijkse update. Dit keer geen Judith maar Victor die in eerste instantie dacht dat we in Rome zaten. Hij was niet echt goed op de hoogte en vroeg zich af waarom we dit deden inplaats van hoe de week was.
Gelukkig is Judith er volgende week weer die goed op de hoogte is.

Veel mensen vragen ons waarom we de tocht maken en bij vele maken we door ons verhaal wat los. Door .. kop leeg lopen .. weg uit het systeem… vrije geest en een worden met de natuur de elementen en ervaren van Gods nabijheid via vele van zijn hulpjes hier op aarde.
Ook zijn er altijd mensen die er gien bal van snappen en ik ben bang van veel dingen waar het echt over gaat in t leven nooit zullen doen.

We zeggen altijd dat door onze ervaring van het zo onderweg zijn dat 95% van de mensen goed zijn. Enkele hebben een rare bui of ze zijn echt slecht, slecht.

Jammer dat het vaker voorkomt dat de paar slechte aan de macht zitten.
De goede mensen zouden daar toch een oplossing voor moeten kunnen vinden.
Ik denk dat het ook snel zo is dat wanneer de goede aan de macht komen het ook verdomd lastig is om goed te blijven.

We lopen het dorp uit en treffen nog een bandenzaakje. Hij heeft 1 buitenband met een grover profiel. Dat zal al flink wat schelen met die kleine stiekels. André 2 dags pelgrim had ook nog een goede tip voor extra oude binnenband aan binnenzijde buitenband. Hij is een fietser.

Ik zat ook al te denken aan pur in binnenband en vol te laten in buitenband. Anders massieve banden kopen. Maar het zal maar voor paar weekjes zijn met de karre en we hadden dit niet verwacht. Daarom ook geen dure nieuwe maar 2e hansie waar Monique nog iets over verteld.

We gaan op naar de Grens. Wat een land is Kroatië. Dik een maand hier gelopen.
Een aantal keren der in en der uit door onderbrekingen Bosnië Herzegovina. Maar nu echt er uit.

Op naar onbekend land Montenegro.
Net voor de grens bellen we en mailen we nog wat nodig is want ons bereik word stuk minder gezien deze landen niet in ons pakket zitten. We kunnen mogelijk een internet kaartje kopen. Maar ff zien.

We passeren de Kroatische politie controle en op een tussen gelegen stuk pauzeren we bij een parkeerplaats waar allemaal fruit ligt. Tis net dat er een illegale fruitboer de benen heeft genomen. We eten de helft van 1 van de grote watermeloenen en gaan verder.
De grenspolitie van Montenegro’s kant is heel vriendelijk en we hebben weer een stempel in onze gewone paspoorten. Maurice krijgt ook geen controle aandacht.

En zo zitten we dan koffie en thee te drinken in ons 6e land. Een vrij vorse man die goed Engels spreekt geeft ons tips om heen te gaan.
Zo een oud klooster verderop in de bergen die denk ik wat te veel uit onze route ligt. Mensen denken vaak in auto afstand. Voor ons is het gauw dagen extra om.

We gaan over een nieuw deel fietspad welk naast de weg loopt wat super loopt met de karre. Maurice trekt behoorlijk aan Gipsy en we doen de lijn bij mij an de karre .. laat hem maar mooi mee helpen trekken.
We gaan richting de grote baai met meerdere dorpen.
Het lijkt hier wel wat rommeliger .. wat ook opvalt is dat ze langs de kust lijn (was ook al in Kroatië) te renoveren grote hotels laten verkommeren en eerder nieuwe bouwen. Dat lijkt direct zo armoedig en rommelig.

We passeren grote boot opslag plaatsen .. ook zo een onderzee kijk toeristen boot.
Ben gek op boten en mag ze dan ook graag zien op het land.
Het weer word wat ruiger .. ze melden ander weer. Er zijn hier golven en het water is troebel.
Weer zo’n prachtige oude solo plataan, waar ik mee op de foto moet. Wat ben ik toch gek op zulke levende joekels.

Opeens horen we van achteren .. hè Drente een man genaamd Jan Willem herkend mijn vlag .. hij komt bij ons uit Veenhuizen en is hier met zijn vriendin die hier vandaan komt en woont in het binnenland.
We kletsen een tijd met elkaar. Hij heeft een naar ongeluk gehad en zijn benen verbrijzeld met Sky Diving. Zij heeft landbouwkunde gestudeerd. We nemen afscheid na afgegeven van onze blog van het aardige stel en we gaan op zoek naar een kerk.
Er zit een stuk verderop een orthodox klooster.
We passeren een mooie oude burcht met groot standbeeld van Herzog Novi.
Gips haalt wat hondenvoer en er komt ook een zwerver hond bij die ook wat krijgt. Hij loopt een stukje mee en gaat dan weer zijn eigen gang.

Het klooster lig wat hoog en ik ga eerst alleen de trappen op
Tis een prachtig gelegen kerk met klooster.
Er is echter niemand alhoewel boven wel licht brand. Ik zoek aan de achterzijde en bij een wc gebouw zie ik een man bij de aangrenzende buren. Een vrouw komt erbij maar spreekt ook geen woord Duits of Engels. Ze maakt wat wegwuivende gebaren. Ik kijk nog eens bij de deuren en klop er wat op en dan komt ze net als zo’n waak hond achter me aan.
Ik maak een kruis teken en dank haar wat sarcastisch… Ik kan het soms niet laten. Vreemd mens.

We gaan verder en treffen een jonge dame die hier woont en voor ons gaat bellen.
Ze krijgt ook nul op rekest, de meeste Orhedoxe kerken hier bieden geen onderdak.

Het word donker dan maar kijken voor plekje vlakke terrein voor onze tent.
Her valt niet mee langs de drukkere weg.
Gipsy vraagt een man die zegt hier te wonen en we denken waar we staan is ook een stuk gras te zien. Wanneer er meer mannen bijkomen gaat hij in de benen … vreemde
Situatie.

Ik zeg we gaan richting baai en pakken anders eerst een bar waar ook wel eens hulp te vinden.
Een restaurant vragen we voor een plek en ze zijn behulpzaam. Ze hebben een mooi groot terrein ernaast waar we mogen staan.
Top. Ik zet de tent op naast op de kop liggende boten bij een boom. Ik zie ook ligbed kussens waar ik mooi op kan liggen.

We gaan er eten zodat ze ook nog wat aan ons verdienen. De aardige ober spreekt ook Duits. Hij heeft een tijd lang in Hamburg gewerkt.
De eigenaar een lange slanke man is 76 en kookt elke dag nog. Hij is ook een visserman.
Zijn vrouw is ook aardig en verteld waar water is en stroom.
Zo eindigt de eerste dag in Montenegro weer fijn met zelfs WiFi bereik in ons villa.

Monique.

We kunnen niet altijd reageren op de blog maar bij deze de uitleg van onze wandelkar🥲. We genieten ervan om de reacties van jullie te lezen

Na het zoeken op het internet vind ik radical design een bedrijf niet zover van ons huis die wandelkarren maakt. Daar al contact mee gehad en de kar met een rem systeem is op dit moment niet beschikbaar.

Ik zoek op marktplaats en na de eerst wandelkar te hebben misgelopen zie ik een andere
Hij ziet er op de plaatjes goed uit en ik informeer wat hij moet kosten 450 euro pfff best veel geld maar deze heeft een remsysteem!!

Na even wat app contact te hebben en elkaar gesproken aan de telefoon waarin hij aangeeft dat de kar 5 jaar oud is denk ik tja in die 5 jaar veranderd er waarschijnlijk niet zoveel maar wel een hoop extra geld. Bij radical de juiste tas erbij besteld voor onze spullen die ook op de 170 euro zat wat was ik blij met het afdingen naar 400,- euro. We bent zuinig maar moet ook wel met zo’n grote reis.
Dan in overleg de kar op laten sturen want ik had best wel het vertrouwen dat het goed zat.. en toen kreeg ik hem het was net of mijn wereld even instortte hoe kon ik zo dom zijn dit was geen kar van 5 jaar oud.

Toen radical gebeld wat ik al eerder wilde doen maar mijn vertrouwen was er gewoon.
Ze zegt de kar is geen 5 jaar maar 22 jaar oud jeetje zeg ik waarom liegen mensen erover.

Na contact te hebben gezocht ik heb zowel zijn telefoonnummer als zijn adres heb aangegeven dat hij me bedrogen heeft en niet eerlijk is geweest. Na echt niet zomaar even gesproken te hebben wilde hij 100 euro terugstorten en Barry de lieverd zei tegen mij nadat ik aangaf een nieuwe op te halen bij radical dat dat niet nodig was, omdat we toch maar eventjes ermee zouden lopen.
Wat heb ik nu een spijt want ik voel me natuurlijk schuldig dat het zoveel extra van Barry vergt.

Weken later en veel appjes nog geen geld terug en toen heb ik aangeven dat ik alle bewijzen had zowel van de leeftijd van de kar als dat hij op de whatsapp aangaf 100 euro terug te zullen storten en dat ik juridische stappen zou ondernemen ik was het zo zat. Hij zegt dat doe je maar en wilde niets betalen En toen dus nog een keer uitgelegd dat hij geen goed mens is en ons heeft benadeeld.

Yes eindelijk heeft hij het terug gestort mij gaat het erom dat mensen eerlijk zijn.

Alle goed bedoelde adviezen over de banden we hebben het hier nagevraagd het is niet te verkrijgen en opsturen is geen optie omdat het weken onderweg kan zijn.

Slaapmat idem dito moeilijk te doen en kijken wat we kunnen krijgen.

Jongens , wat een mooie - en minder mooie verhalen. Eens kommen ie an in Jeruzalem! ❤️

Linda 2022-10-11 15:53:35

Wat een enerverende nacht 🤔🤔en tocht en toch met een goede afloop en👍👍 hulpvaardige mensen. En wat een ellende met de wandelkar alledagen banden plakken word je ook niet vrolijker van. Maar blijf🤣🤣 We genieten van al jullie verhalen en mooie foto's. Groeten van ons.🍀🍀🙋‍♀️🙋‍♀️🐕🐕

anniekolthof@gmail.com 2022-10-11 16:03:13

Wat een verhalen over de kar. Vervelend, oneerlijke mensen. Wij genieten elke dag van jullie foto's en de verhalen. Groetnis ut Fryslan.

Hans Jorna Leeuwarden 2022-10-11 16:13:25

Prachtige foto's en wat een belevenis! Echt erg die oplichters overal! Zo gemeen dat ze zo met goed vertrouwen omgaan bah! Gelukkig hebben jullie na veel gedoe het geld terug gekregen. Een hele goede wandeling/ reis morgen, en kijk alweer uit naar jullie volgende avontuur morgen. Voor straks slaap lekker en een dikke knuffel voor Maurice🐾😘

Alie 2022-10-11 17:28:30

een sprinkelsysteem die je tent nat maakt, jullie beleven ook van alles zo op deze manier en dan minder vriendelijke mensen och zo sneu voor hun. Hopelijk met de tips en eerlijke mensen toch een goede verdere voettocht

Akkie 2022-10-11 17:36:50

Wat zijn jullie toch lieverds! Ik geniet zo van jullie 3 tjes! Loop ze. 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Berta Smilda 2022-10-11 17:50:18

Mooie terugkoppeling van het banden probleem, jammer dat het niet eenvoudig op te lossen is. Purschuim is creatief bedacht, weet. Niet of het werkt. Het is dus echt roeien (rijden) met de riemen (banden) die je hebt 😏. Hoop dat de banden het nog een tijd volhouden, aan jullie enthousiasme en doortastendheid niet liggen!! Sjapoo 👍👍

N.Ahoj 2022-10-11 19:58:59

Een vraag: hoe gaan jullie in Israël komen aangezien Syrië en Libanon niet echt een optie zijn, ik zie dat zo gauw niet ergens staan wat jullie plan is. In het Hebreeuws zeggen ze: Shana haba be Jerushalaïm, ''volgend jaar in Jeruzalem'', klopt ook, want het is vorige week nieuwjaar geweest daar.. Maar het lijkt me dat jullie er dit jaar al willen zijn, super verhaal elke dag, sterkte!!

Jakub Willemstein 2022-10-12 08:43:53

Wat weer een avonturen hebben jullie beleefd. Wat lijkt het me moeilijk, vreemd land vreemde taal en nooit weten waar je kunt slapen. We vinden het zo bijzonder wat jullie doen. Elke dag genieten we weer van jullie verhalen, heel veel succes, groetjes uit BargerOosterveld

Margreet 2022-10-12 10:57:27

Wat kan: je neemt een dikwandige , stugge rubberen slang die mooi in de velg past Je maakt hem precies op lengte en maakt de uiteinden aan elkaar vast door er een kort stukje buis of een stukje draadeind in te stoppen. Bij voorbeeldmet een slang van een benzinepomp. Bij een garage, tankstation of sloperij hebben ze vast wel wat.

Gerrit Schieving 2022-10-12 17:55:17

Een tochtje hindernissen, daar kun je geen oplichters bij hebben, die je over de kar voorliegen. Wat een ellende hebben jullie er van zeg! Hoop dat jullie ook hier straks om.kunnen lachen jongens!!😘