Dag 70 logatec - Postonje 20,5 km

Slovenië, Postonje

Ik word wakker zo voor zeven uur mien mede pelgrim slaapt nog lekker dus ik doe mooi zachtjes.

Ik was me wat en pak de spullen wat in.
Dan word hij wakker zo een uurtje later en ik ga naar de pastorie waar we koffie konden krijgen. De pastoor roept Rosie de huisvrouw die druk boven is.
Ze komt even later naar ons verblijf met koffie.
Super aardig mens ook.

Er komt nog een oudere man Jacob. Hij heeft de grote pelgrimspaden gemaakt. Rome. Jeruzalem en Santiago Compostella en ook nog een grote in Noorwegen. Hij heeft zo’n tien jaar terug het onderkomen voor pelgrims op Jacobs pad vertimmerd op zolder. Pracht van een kerel.
We krijgen ook nog een ontbijt.

Roel en ik moeten mee komen en krijgen van Jacob een vlagje van Sloveens Jacobs pad. Heel bijzonder.
We nemen afscheid van Jacob en de kerk mensen. De pastoors doen ook een gebed voor Gipsy die nu echt onder het mes gaat.

We gaan nog langs de winkel vlakbij. Dan is Roel zijn zakmes kwijt en hij blijkt nog op zolder te liggen. Belangrijk is een mes. Ik heb nog altijd mijn Frederik herders mes op zak. Het Nedersaksisch volksmes.

Dan nemen Roel en ik ook afscheid met een traan en knuffel. We wensen elkaar het beste op beide paden naar heilig oord.

Ik volg langs de weg eerst een deel van het Jacobs pad welk aangegeven word met stickers en natuurlijk de schelp.

Ik ga zitten bij een bankje waar foto’s staan van overstroming in dit gebied.
Als ik wat wil weggooien prikt een wesp me in de arm. Gek dat zo’n klein beest zo n pijn kan doen. Ff zuigen en tis al een stuk minder

Dan heb ik ook contact met gipsy en ze is al weer op zaal. De operatie is goed verlopen. Een pak van mijn hart.
Ze slaapt wat uit en klink wat slecht door die slangen in haar keel.. maar voelt zich goed.

Ik loop langs een steengroeve van de kei harde stenen hier die ik herken van vakanties in Kroatie.
Ik loop deels weer langs de weg en over bospaden. Tis weer goed warm 28 graad.

Een stuk moet ik over weg met snel verkeer en veel motors Ik kom in de buurt bij stad Postonje. Bekend van de grotten.

Ik zie opeens een groot bord met de plaatsnaam en ik krijg een bijzonder gevoel Ik kwam hier vroeger ook al langs met mijn ouders. Ik ben vaak dankbaar dat ik hier zomaar weer lopend ben.

Bij de eerste koffie bar bestel ik een bier en daarna bak koffie. Proost op gipsy.

Dan zoek ik de hoofdkerk op met de zupnik cq de pastoor. Het is een mooie kerk met twee torens. Ik vind de pastorie en een v’d pastoors doet open .
Ik vraag om stempel en plek. Stempel is oké. Maar plek is moeilijk en dan laat ik het document de begeleidings brief zien van de onze pastoor en hij zegt toch plek te hebben. Ik krijg zelfs een kamer apart met ook nog douche. Wat een luxe.

Hij heeft het druk en ik kan over twee uur weer komen.
Ik kijk rond en zie dat de Poolse paus hier ook is geweest. Er staat een groot hoofdbeeld buiten bij de kerk.

Ik ga mooi de stad in en eet een dikke hamburger. Dan ga ik na de heilige mis om zeven uur en dank voor dat het goed ging met mijn meisje.
Dan zoek ik mijn kamer op en dokter wat uit waar ik verder over moet morgen

Als goed is begint hier de groene route van de via Dinarica.
Het is wat onduidelijk en ik zie morgen wel weer.

Eerst douchen en dan lekker plat.

Wat een goed bericht, en alweer een mooi verhaal. Veel succes met de volgende dagen, groetjes aan Monique, Wim en Margreet

Margreet 2022-09-04 18:10:25

Wat een fijne berichten, daar kun je mee verder 🍀👌👍👋 succes de komende dagen

Akkie 2022-09-04 18:42:57

Goed nieuws van Monique. Nu hopen dat ze snel kan herstellen. Monique zet hem op. Ik brandt kaars voor jou bij Maria op haar voorspraak dat het met jou weer goed komt. Groetjes, Will.Uit Emmen.

Will 2022-09-04 18:48:36

Monique, ik wens je een snel herstel!

Evelien de Ruijter 2022-09-04 20:08:17

Elke dag weer een verhaal Elke dag weer foto’s Geweldig Mooi om te lezen en te kijken hoe de reis verloopt en door de foto’s toch een indruk van hoe alles alles er daar uitziet

Albert Margareet 2022-09-04 20:18:32

Top nieuws, dat geeft moed om verder te gaan. Veel succes de komende dagen en hopelijk wat koeler, maar dat zal wel niet zo zijn.

Gerard Meijers 2022-09-04 20:20:01

Goed om te lezen dat de operatie goed gelukt is. En nu rustig herstellen om na verloop van tijd het wandelen weer op te kunnen pakken. 🍀 Van harte beterschap 🍀

N. Ahoj 2022-09-04 20:29:08

Wat er goed nieuws, Monique! Nu werken aan je herstel. Ik wens je daarbij heel veel succes! E

Marja L 2022-09-04 20:36:03

Voor jou Barry een last minder te dragen. Wat een opluchting voor je!

Marja 2022-09-04 20:37:28

Goed nieuws Monique, voorspoedig herstel gewenst!

Els Hindriks 2022-09-04 21:20:32

Dag Barry en Monique fijn te lezen dat de operatie geslaagd is. Ik zie op de eerst foto de zolen van je loopschoenen, deze zijn alweer aardig afgesleten…. Hoelang ga je daar nog op lopen?

Hans Jorna 2022-09-04 23:00:50

Fijn dat de operatie van Monique goed is verlopen. Hopelijk volgt een spoedig herstel. Het is elke morgen weer genieten van jouw verhaal Barry. Het is net of je zelf meeloopt. Binnenkort weer met zijn drietjes op pad.

Henny 2022-09-05 10:29:12

Mooi verhaal weer en mooie foto,s

Trijntje 2022-09-05 11:15:25

Wat weer een verhalen. Fijn dat het weer wat beter gaat met Gipsy. Hopen dat jullie gauw weer snel zijn om de tocht voort te zetten. Vanmorgen verslag gehoord bij Judith van rtv Drenthe. Zet hem op en wij blijven genieten van je verhalen.