Dag 67 Zasip - Korpa 28,5 km

Slovenië, Korpa

Op tied spring ik eerst nog onder de douche om 7.00 uur is alles nog steeds in rust. Dan tref ik Lidia die naar haar werk /school moet en even later de big man Albert die me koffie zet en daarna nog lekker eieren bakt in spekvet. Das zo mooi hier ze hebben nog veel van het goede van vroeger en het nu.

Buurjongen Jan meldt zich ook al op de slimme telefoon en na afscheid van onze vrienden die we ongetwijfeld weer zien en na afgegeven klompjes ga ik met de buurjongen op pad.

Ik heb de route toch nog wat aangepast vanwege een leuke tip van Monique Mestemaker die hier in de buurt vaak een aangename stop maakt bij een Maria bedevaart plaats Brezje. Monique en haar man Erik jan ken ik al vanuit mijn jeugd vakantie’s in Yugoslavia en ze waren ook in Rome toen we daar aankwamen in 2018.

Jan heeft ook een deel van de camino de Santiago gelopen en ook zijn moeder dus hij weet wel wat lopen is.

Hij wil kijken hoever hij het volhoudt en heeft alles ingepakt ook zijn tent en slaap spullen.
We zien wel hoe het loopt en zo lang het mooi en goed gaat spreken we af lopen we samen.

We dalen af en volgen paden via Google en Komoot en hij komt langs wegen die hij niet kent. Altijd mooi als je nieuwe wegen ondekt en andere kijk op de wereld krijgt zo dicht bij huus.
Jan is een rustige jongeman van 27 die nog wat op zoek is van wat hij precies wil doen in de wereld. Hij is momenteel druk bezig met paragliden. Mooi man zo met rugzak omhoog klimmen en dan bij juiste omstandigheden van de berg rennen en daar ga je dan. Vliegen als een vogel lijkt mij ook wel wat.

We lopen door dorpjes en ik heb wel zin in een bak koffie maar der is niets te krijgen Dan komen we verderop bij een wat toeristischer plekje en daar bestellen we een kop koffie.
We gaan verder richting Maria dorp Brezje het is behoorlijk bekend en der gingen heel wat pelgrims heen. Duizenden tegelijk hoorden we later.
De paus uit onze jeugd pavle is er vroeger ook geweest.

We komen aan bij de mooie kerk en ik wil hier ook wel graag een stempel.
Dat lukt bij een soort souvenir shop waar ook infobalie is. We gaan ook nog even weer zitten want Jan voelt zijn lichaam al goed.
Lekker nog een bak koffie en we raken aan de praat met een aardige vrouw die ons ook wijst op nog een Maria kerk met een bijzonder wonder verhaal een dorp verderop welk minder toeristisch is.
Dat lokt me, het is wel wat om lopen maar daar gaat het ja bij ons niet om.

We moeten af en toe vandaag de regenjas ook aan, maar de temperatuur is heerlijk zo in de twintig graden.

We moeten nog flink klimmen voor we aankomen in Ljubno en gaan naar de kerk waar we de priester aan treffen hij neemt om mee naar het Maria beeld van het wonderverhaal. Er was een timmerman die het beeld heeft beschadig met zijn hamer en daarna bloede het beeld. Ook kan de beschadiging niet worden gerepareerd.

De pastoor vind het mooi wat ik doe en zegt ons dat we in het dorp Kropa waar we heen willen moeten zeggen tegen de pastoor dat hij akkoord geeft dat we daar kunnen slapen gezien het onder zijn district valt.
Jan kan mooi me dingen vertellen als eennsoort tolk.

Hij is wel moe aan het worden we lopen deels langs de weg en gaan nog even pauzeren bij een treinstation. Verder spreekt een boer ons aan en hij geeft wat info kaarten. Dan komen we uiteindelijk het dorp Kropa binnen met veel gesmeed ijzerwerk wat hier vaak werd en word gedaan.

Op naar de kerk en pastorie op de bult. In de pastorie horen we een hond blaffen maar niemand verder in huis. Dan vinden we de pastoor bij de kerk. Hij heeft plek voor ons maar eerst heeft hij nog een dienst.
We kunnen ook eten koken dus ik haal nog gauw even wat pasta vlees groente.
Dan net op tijd voor de misse. Mijn eerste in slovenisch Ik herken in grote lijnen wel de dienst. Wel mooi vind ik dat op het laatst de pastoor bij de kerkgangers gaat zitten en ze samen wat bidden.

Jan is niet zo van de kerke en blef buiten. Na de dienst vind ik hem al slapend op een bankje.

We gaan mee en krijgen een plekje in de Godsdienst lokaal. We mogen ons ook douchen en we kunnen mooi een potje eten koken.

De aardige oudere pastoor komt kijken in zijn pyjama en wenst ons goede nacht.
Zijn hond is ook mooi rustig nu.

Na de lekkere pot pasta en een soepje van Jan douchen en daarna gaan we vrij snel vlak op de matjes.

Succes morgen met het lopen. Wens je voor morgen heel veel sterkte.na de middag zal je wel gauw weten hoe het met monique is.

Annie Knol Kolthof 2022-09-01 22:11:10

Weer een mooi verslag. Ik ben een trouwe volger/lezer uit Drenthe. Zoek ook vaak op Google Maps naar de plaats waar je bent/jullie zijn. Vandaag zocht ik op Korpa in Slovenië en vond niks...vreemd🤔...totdat ik de foto zag en Kropa las 😉

Diete 2022-09-01 22:52:18

Wat bezoek je toch prachtige kerken en onvoorstelbaar dat ze eeuwen geleden zulke prachtige kerken konden bouwen. Fijn dat Jan samen met jou een stuk mee loopt. Daaruit blijkt maar weer dat jij een oude rot in het vak bent. Zo’n jonge man haalt het niet bij jou en is sneller moe. Ook ik ben erg benieuwd hoe het met Monique gaat.

Marja L 2022-09-02 08:11:19

Een tijdje niet meer alleen wandelen is ook wel fijn succes en sterkte voor vandaag met wachten op het telefoontje dat alles achter de rug is voor Monique 👌🍀❤️

Akkie 2022-09-02 09:36:36

Kropa, dat dorpje ken ik...toen wij in Lesce, camping Sobec, waren, gibgen wij saar regelmatig naartoe, om een heerlijke schnitzel of gepaneerde kipfilet!!!! Nog steeds goed op de rit lees ik wel. Zet 'm op!👍