Dag 175 Peristerona - Stavros 25 km

Griekenland, Λάερμα

Rond 7 worden we wakker tussen de heiligen en een uurtje later gaan we opzoek naar een kleine market cq bar in het kleine dorp.
Er zitten al een paar mannen die zo naar hun werk gaan.
Even later komt ook nog een gezellige pastoor an in zien pick up van het naast gelegen dorpje..die er ook bij komt zitten.

We kopen wat brood en koffie en krijgen ook heet water voor gips zodat ze haar thee kan maken.
Ze heeft weer een mooi voorraad an sterren munt van pickwick bij zich.

We gaan over straat de bergen in en komen onderweg Nikos en de vrouw van achter de bar tegen die met pick up de bossen in gaan op zoek naar paddestoelen.

In het volgend dorpje gaan we pauzeren bij een kleine gezellige bar waren wat oude mannetjes buiten zitten.
Een spreekt vrij goed Engels en hij verteld dat hij vroeger in Zuid Afrika heeft gewoond. Daar gingen meer van hier heen na de oorlog. Hier was het toen armoe op t eiland.
Van de aardige barvrouw krijgen we nog een stuk zelfgemaakte cake.

We gaan verder over straat richting de E4.
Het zijn al mooie slingerende bergwegen.
Vanuit een bocht zien we allemaal mensen met hun auto stilstaan en langs de weg kijken naar het dal onder ons.
Het blijkt een grote auto rally te zijn…de motoren brullen en ze crossen met behoorlijke rotgang door de bossen.

As we afzakken kruizen we de rallyweg die onder controle word gehouden door politie en brandweerlieden.
Er is ook een ambulance 4x4 paraat.
De rally word gehouden op onze E4… we gaan er eerst maar s mooi bij zitten pauze houden en gips maakt een praatje met een boswachter.
De rally duurt 2 dagen en we kunnen dus geen gebruik maken van dit traject en moeten helaas over de teerweg.
Das wel heel spijtig want het moet echt een heel mooi bergpad zijn met prachtige uitzichten op rivier en waterbekkens.

Maar goed dan maar over de straat 12 km verder omhoog.
De omgeving is hier ook mooi…alleen is het effect met een teerstraat gelijk anders dan met een mooi natuurpad.
En de voeten bent er ook niet gek op dus soms maar even stukje in de berm lopen.
Dan branden ze minder snel.

Dan rijd ineens een auto ons achterop en het blijkt Nikos opnieuw te zijn.
Hij is apart naar ons toe gereden om ons een koud blikje cola en bier te komen brengen en een paar broodtjes.
Wat een kerel!
We nemen gelijk ff pauze om te genieten van de blikjes koud drinken. Tis al goed warm… man wat weer een verassing zo midden in de natuur een koud pilsje.
As we op de E4 hadden gelopen had hij ons niet gevonden zeggen we tegen elkaar en proosten op Nikos.

Een stuk verder hebben we het drinken er al weer flink uit gezweet.
Tis goed klimmen en er komt geen einde an de slinger weg omhoog en we passeren heel wat berg kopjes.
De tasse die extra zwaar is met boodschappen voelt ook steeds zwaarder.

Tis allemaal bos hier en we lopen op een boswachtstation af midden in het gebied.

Het laatste stuk pakken we een parallel lopende mooier graffel pad.
Dan komen we bij het station met een helicopter landings plaats.

Er staan houten huisjes waarvan er eentje open is die sterk verwaarloost is.
In het centrumpje vinden we wat leven.. er is een kleine bar/market en bij de nukkige oude vrouw bestellen we eerst wat drinken.
Haar man is een soort boswachter en hij verwijst naar een kleine camping plek een stuk verderop.
Ik ga kijken.. het is er kleine terrasvormige campeerplek waar al enkele mannen de tent opzetten die met hun 4x4 zijn gekomen.
Het is er wel vochtig onder de loofbomen.

Terug bij gips eten we eerst een grote stokbrood achtige tosti.
Ik zag op de slimme telefoon ook een kleine kapel en ga daar dan ook eerst nog s kijken.
Na wat omlopen en klimwerk vind ik het uiteindelijk maar de deurtjes zitten op slot.

Terug bovenlangs hoor ik bij een groot gastrusthuis boven op berg mannen praten en ik ga er heen.
Een groep mannen zitten mooi bijelkaar voor een kolonie achting gebouw en ik doe mijn verhaal.
Ze geven aan het hele gebouw te hebben gehuurd en dat er nog een kamertje over is en dat we welkom zijn.
Helemaal super en blij haal ik mijn medepelgrim.

Wat een leuk gasten huis is het in Engelse kolonie stijl van 1947 met veranda en balcon .
Van binnen is onze kamer afgetimmerd met hout en er is ook nog een toilet en douche ruimte.
As we zin hebben mogen we ook aanschuiven bij de BBQ.
Daar hoeven we geen zin voor te maken. Wanneer we fris gedoucht zijn gaan we gezellig bij de 8 relaxte kerels zitten.
We krijgen gelijk heerlijke stukjes vlees van de spie wat je op eet met geroosterd ongegist brood.

Later krijgen we nog lamsboutjes en scherp gekruide worstjes.
Ook hebben ze een lekkere groente salade gemaakt.
Ze doen dit as kameraden club een paar keer per jaar. Ze komen uit de hoofdstad Nicosia.
We hebben leuke gesprekken. De ene werkt bij de Hollandse ambassade op t eiland en heeft dus Hollands collega’s. Eentje komt uut Hengelo. De andere is hobby fotograaf en gips heeft er mooie gesprekken mee. Een ander is topograaf en er is ook een katholieke man bij van de Marintitische kerk uit Libanon. We hebben hele gesprekken over de oorlog en ik vertel over een achterneef die er nog zwaar heeft gevochten.

Na het grillen gaat in de degelijke BBQ bak takken voor een klein vuur.
De gril is een super ding van Cyprus makelaardij met draai spit systeem die elke kerel hier heeft.

Er gaat ook nog een borreltje van Cyprus in de ronde.

We nemen afscheid van de mannen voor de nacht en zoeken ons leuke kamertje op want we moeten morgen weer an de bak.

Ik ga nog even het dagboek bijwerken en gips zoekt wat leuke paden op voor morgen.

Oh ik vind het heerlijk om weer in de 'wij'-vorm te lezen! Zo fijn dat jullie weer bij elkaar zijn. In love and light 🦋.

Thyti 2022-12-24 09:35:09

Wat weer mooie gelukjes. Hebben jullie ook verdiend in deze reis🥰

Janine 2022-12-24 09:41:10

Von Herzen wünsche ich euch heute ein gesegnetes Weihnachtsfest - Die Such nach einer Herberge begleitet euch auf dem ganzen Weg. Maria und Josef mögen euch auf dem weiteren Weg begleiten ! - Hans

Hans Hammerl Pfarrer in Bad Goisern 2022-12-24 10:20:18

Wat fijn zo het kost wat klimwerk voor jullie maar met een heel fijn avond/eten en slaapplek 🫶👍👌❤️

Akkie 2022-12-24 10:49:53

Echt heerlijk om jullie beiden weer te zien. Vooral omdat Monique sterren muntthee heeft meegenomen. Heeft mij aangemoedigd om het ook weer te kopen. Zó lekker!! Alleen mag ik dat niet te vaak drinken vanwege de bloeddruk. Wat ontmoeten jullie toch steeds weer lieve mensen. Nikos die jullie drinken kwam brengen en te gek dat jullie uitgenodigd werden om te BBQ-en. Ik vraag mij af hoe dat hier in Nederland zou gaan.