Dag 26: camping bij Steinsburg - Holzhausen an der Heide. 20,7 km⁩

Duitsland, Holzhausen an der heide

Rond zeven uur gingen de goed geslapen ogen weer los. Het regende nog wel wat, maar toen we over ons levende voorhuis vloerkleed na buiten gingen werd het gelukkig dreuge en eem later kwam zelfs de zunne der weer an te pas. Zodat de tent ook weer wat dreuge en, net zo belangrijk, wat lichter werd.

Een uur later ging het weer loos. Het Duitse stelletje lag nog lekker te pitten in hun VW-bus camper. We passeerden vier ezels in een weide en kregen lol om de zelf bedachte grap. Zo van; er passeerden 2 Hollandse pakezels en 1 Belgische 4 vrije Duitse ezels… zegt de ene Duitse tegen de ander: "Dat kunnen alleen maar domme Hollanders en een Belg wezen! Zo nog vol bepakt te lopen, helemaal over Duitsland richting Rome"...maar goed; we gingen verder richting een in de buurt gelegen oude bakkerij. Eerst weer flink de bergen op klauteren. Het blef zwaor. Vooral bij aanvang in de morgen.

Maar de bakker Fam. Fetter maakte snel alles weer goed. Geweldig; we konden zo rechtstreeks broodjes en kuchen uitzoeken uut de aole bakkerij. De Oale bakker maakte ook gelijk een zitplaatsje vrij voor ons en gaf mij ook nog eens een rondleiding deur de watermolen en dubbele wals aandrijving. Dat had ik nog niet vaker gezien, terwijl ik al heel veel gezien had sinds ik 20 jaar werk as monumentenman en tevens molenkenner.

Altijd weer mooi om wat nieuw/ouds te zien. Ook bakkershond Berrie kon het goed vinden met ons Maurice. Gipsy had inmiddels wandelkennis opgedaan door de bakkersvrouw en hulp. We konden mooi hun pad nemen door de bergen, welke korter was richting ons doel van vandaag.... De bakkerij waar mien neje comfort schoenen werden afgeleverd. Over het smalle pad lopen waar waarschijnlijk niet veel mensen meer liepen ...want we moesten weer over en onder gevallende bomen kruipen.

We passeerde een klein dorp, Biebrich. Daar hield een man ons aan die druk met pallets hen en weer was om tuinbanken van te maken. De vrouw ging gelijk over om ons te verzorgen. We kwamen aan de praat over onze reis en dat de man Klaus Klein, die zelf ook veel fietsvakanties maakte, begeistert was van ons en vroeg of hij een dag met mocht lopen. Dat was ja weer toll.

We gingen na een heerlijk bak koffie en thee en
Zeer lekkere perziken uit eigen tuun met zien vieren verder op pad. Zijn lieve vrouw hield hem later wel weer op. Hij bleek een old politieman te wezen en ook nog een bult levensenergie te hebben. Hij vertelde vrogger veel te hebben geleefd. Maar dat hij na een behoorlijke burn-out zien geleuf had gevonden bij de evangelische club. Zien vrouw wachtte nou op een kuurtijd, omdat ze opgebrand was as super moeder voor vele zowel thuis as ook op haar werk als zuster. Hij vertelde dat hij, drie uur voordat we passeerden, een gebed had gedaan voor sterkte voor haar en dat er mensen op zien pad kwamen waar hij kracht van kon kriegen. Wat weer bijzonder. We noemde hem vandaag onze navigator en hij kon mooi vertellen over de omgeving en zien geschiedenis.

Eerst gingen we richting een groter dorp, Katzenelnbogen, waar een bakker en winkel was en Klaus een kameraad opbelde die uit Nederland kwam. Hij kwam gelijk eem an en wat bleek….hoe bijzonder! Hij heet Wim Zaan en komt uit Barger-Compascuum, een klein dorp bij ons uit de buurt en tevens mien vaders geboortestreek. Hij had ook al heel wat van de wereld gezien en hier zien vrouw gevonden te hebben. Hij en ik konden nog mooi zo eem plat praoten. Wat gek weer zo'n moment.

We gingen weer verder en passeerden het bejaardenhuis waar Klaus zijn mama dit jaar was overleden Daar was verderop ook een bijzondere Herman die op een bankje de bijbel las en bleek wereldwijs te zijn en een wandelaar. Hij sprak kort heftig met ons over de diverse geloven. Ik had met deze bijzondere kerel van 78 nog wel uren kunnen kletsen. Maar goed; we moesten ook verder te voetreis. Hij gaf me een ferme handdruk en hij raadde ook nog een boekje an van Martin Buber waar alle levensvragen en antwoorden in stonden.

We liepen verder over landwegen, met zowel koren als gerstvelden. Het leken wel heuvels van gold. Rond 16:00 werd Klaus opgehaald deur zijn vrouw, Walburga. Want zijn zoon kwam ok net terug van vakantie met zijn gezin uit Italië. We liepen gedried as zielsmaatjes weer verder richting het dorp Holzhausen an de Heide.

Daar stonden de schoenen te wachten bij de bakkerij. Klaus wilde ons weer halen, zodat we bij hun familie konden eten en overnachten. Hij ging ons zelfs weer terugzetten andere dag om verder te gaan. We moesten nog een uurtje wandelen. Aangekomen in het geboortedorp van die Nicolaus August Otto, de man die de viercilinder motor had bedacht. Inmiddels een museum van werelderfgoed belang. Hier recht tegenover bevond zich de bewuste bakkerij die am donderstag vrij had. Zodat ik weer met de oale schoenen richting Klaus zien plekkie moest. Morgen zou het lukken. We werden uitgenodigd aan tafel bij de warme familie Klein. Oma van 85 was er ook nog bij, die ook heel wijs was. De zoon met vrouw (uit Oekraïne) met kinders, de dochter met twee kinders en nog een jonge meid van zus die nu in Nederland verbleef bij haar nieuwe liefde een dorpje bij de Veluwe. We aten Italiaans met lekker Duits bier. Wat een genot. Daarna met richting het huis van Klaus en Walburga waar we na douchen nog fijn ff nababbelden op hun terras tussen de bomen. Prachtig wat weer een dag.

Tot morgen!

weer een mooi verhaal en goed weer gegeven en mooie kiekjes👍👍.

Annie Knol . 2018-07-13 15:07:11

Zielsmaatjes, Elke dag weer ben ik weer ontroerd door alle bijzondere ontmoetingen die jullie hebben. En volgens mij krijgen jullie die niet vanzelf maar zijn ze het resultaat van ‘ wie jullie zijn’.

Ton 2018-07-13 16:59:31

wat elke dag weer fijn om naar jullie verslag en fotos te lezen en kijken. Wat een fijne mensen ontmoeten jullie onderweg.Zo open en gastvrij en wat is op deze manier de wereld toch goed.Was het overal maar zo. nog heel veel sukses alle drie en natuurlijk een knuffel voor Maurice.Wat een kanjer van een hond. veel groeten roelof en willy lunshof,anreep.

roelof en willy lunshof,anreep 2018-07-13 19:47:42

Heerlijk om na een drukke dag jullie verhalen te lezen. En de manier waarop, alsof we er zelf bij zijn. Zet em op toppers. We wachten met smart op het volgende verslag.

Agnes en Christine 2018-07-13 19:57:52

Hallo,wandelaars. Ik was in kerkdienst op 17 juni en vond het toen al zo byzonder wat jullie gingen doen. Vandaar dat wij alle dagen jullie reisverslag volgen met interesse. Ik zou zegen,heel veel wandelplezier. Hoop dat jullie Rome kunnen aandoen. Want het is ontzettend ver. Ga met God.

Will van leeuwen. 2018-07-13 20:10:01

Wat weer een prachtig verhaal en wat een liefe mensen. Veel geluk morgen👍

Sieny. 2018-07-13 21:23:51

Goeiemiddag saamm Ik kreegn elleke keer een meeltie op Mien aaipet 🤓, Aj weer een neij verslaggie's schreem hadn. Da was now nie zo, is't ur wat veraandert mit "Pindat", of zal dat an Mien compjoetertie lingn ? Trouwens wel weer een aantal biezundere ontmoetings hept jullie die dag weer mitmaakt, helemoale Aj zo maar iene uut Barger compascuum veur oe hept stoan héééél appart 😳 Tiepie's Daj zulke meins dan op zoe'n dag teegn ut lief loopm magt, en zulleke mooie gesprekkn kunt hebm Moi mar weer en goed goan

Nahoj 2018-07-14 12:50:40

Weer zo,n mooie dag!

Evelien de Ruijter 2018-07-14 15:17:03

Word er niet meer geschreven.?

Sientje 2018-07-14 22:47:52

Dat dacht ik ook al Sientje, zit te wachten

Janine 2018-07-14 23:04:02

Hoi hoi, ook ik kreeg geen mail en dacht: is er wat loos met jullie! Toen maar gezocht op pindat. Gelukkig is er niets aan de hand met jullie. Wat een fantastische ontmoetingen weer en mooie foto’s!!

Marja 2018-07-14 23:13:32

Krijg geen verhalen meer door . Mis t wel. Sta nog wel als volger.

Joke duinkerken 2018-07-15 09:10:06

mooi verhaal. Ik Ben de nieuwe vriend van de jonge meid. :) Klein detail, maar mag de pret niet drukken, dorpje ligt niet in de veluwe, maar in Oostvoorne. Is ietsje verder. Hahaha. Heb alles even zitten lezen. Wat even mooie verhalen en ga dit zeker verder volgen. Heel veel succes verder.