Dag 4 Bramsche -Spelle 18 km

Duitsland, Spelle

We hadden de wekker gezet om 7:30 om ons niet weer te verslapen en afgesproken om 8:00 te gaan frühstücken met Wolle en buurvrouw Biene.

Biene had al broodjes gehaald .
Fijn samen intbijten incl ei die Wolle middels borrelglas en kloppend open klapte zodat je eruit kom lepelen.
Wat een grappige kerel is me het ook. Extra koffie en thee met in de thermo bekers en doar ging het weer löss.

Nog even dikke kneufels en nog langs de winkel voor eten voor Maurice en dan het dorp uit richting Zuid-Oost.

Wolly kan ons nog niet missen want doar kwam hij weer aan met een rolletje wc papier 😜

We passeren verschillende wegen van teer, graffel en zandpad door bos.
Hier ook weer de bekende jagershutten op poten.
We gaan deels parallel aan de B70 de weg van noord naar zuid welk we vroeger zo vaak reden richting autobahn.
Toen we nog op vakantie gingen naar het zuiden met de mijn ouders.
We pauzeren bij een mooi boeren erf die een een zitje hebben bij een dierenweide met geiten. De moeder van de boerin geeft toestemming en is druk bezig in de tuun.

Weer verder op pad is het flink zweten gezien het van dat benauwde drukkende weer is.
Af en toe een Christus wegkruis met een mooie spreuk. Dat hebt ze hier veel. Bij ons zie je dat alleen meer wat in Limburg

Als we Spelle bereiken kijken we elkaar aan en denken beide tis mooi west veur vandaag .

Bij ingang dorp direct bij een oud begraafplaats even staand rusten stopt een vriendelijke vrouw of we iets nodig hebben.
Vlak bij zijn grote winkels en er zijn meerdere kerken

Eerst naar de winkel. De mannen zoeken een plekje in de schaduw met de rug tegen de winkel en gips haalt drinken en een bak ijs die we eerst lekker leeg scheppen. Das zo fijn. Dit hadden we onderweg na Rome ook vaak gedaan en scheelt best als je op je centen wilt letten.

Nou op naar een kerk. Er staat een hele grote moderne RK kerk met vele bij gebouwen. In het Pfarrer huis is niemand. Ernaast in groot gebouw voor kinderen en ouderen van bisdom Osnabrück zijn wat administratieve dames aanwezig. De ene wil wel ff wat bellen na uitleg van onze pelgrimage en dat we een plekje zoeken voor de nacht, er is niemand die goed antwoord kan geven en verschillende zijn al op vakantie. Ook in de tuin durft ze ons geen plekje te geven gezien het gezag niet er is. Ze verwijst ons na de evangelische kerk even verderop die ons mogelijk wel kunnen helpen.

We lopen wat vermoeid verder en treffen het meerkantige kerkgebouw aan. Er zijn hier ook vrouwen binnen. En weer wordt er gebeld. Nu komt er wel een vrouw van het bestuur die ons help aan leuk plekje in de tuin achter de kerk bij een mooie treurwilg. Ik ga direct de tent op zetten.
Ze vind het leuk dat we er zijn gezien ze zelf ook fietsvakanties heeft gemaakt en herkend dingen van zo uit je tas leven.

Ze gaat weg en komt even later terug met de sleutel van het gebouw waar we ons kunnen douchen. Helemaal mooi en lekker fris.

Gips haalt nog wat eten en drinken van de winkel en een halve kip bij een stalletje.

Lekker eten op het kleed in t’gras.

De vrouw komt later weer voor afsluiten en ook morgenvroeg komt ze opnieuw terug voor ons. Weer zo’n gastvrij mens.

We herschikken de tassen nog wat en gaan tegen schemer de tent in. Lekker op tijd plat .

Tot morgen

We had set the alarm at 7:30 so as not to oversleep again and agreed to go breakfast at 8:00 with Wolle and neighbor Biene.

Biene had already bought sandwiches .
Nice breakfast together including egg that Wolle clapped open through shot glass and beating so that you can spoon out.
What a funny guy he is too. Extra coffee and tea in the thermo cups and it went again.

A few more big hugs and past the shop for food for Maurice and then out of the village towards South-East.

Wolly can't miss us yet because he arrived again with a roll of toilet paper 😜

We pass several roads of tar, grave and dirt path through forest.
Here again the well-known hunting huts on legs.
We go partly parallel to the B70, the road from north to south which we used to drive so often towards the autobahn.
When we went on vacation to the south with my parents.
We pause at a beautiful farm yard that has a seat at an animal meadow with goats. The mother of the farmer gives permission and is busy in the garden.

Further on the road, it is sweating a lot because of that oppressive, oppressive weather.
Occasionally a Christ wayside cross with a beautiful spell. She has that a lot here. With us you only see that more in Limburg

When we reach Spelle we look at each other and both think it's nice for today .

At the entrance of the village, directly at an old cemetery, standing to rest for a while, a friendly woman stops if we need anything.
Close to large shops and there are several churches

First to the store. The men look for a place in the shade with their backs against the shop and plaster gets a drink and a bowl of ice cream that we first scoop out nicely. That's so nice. We had often done this on the way after Rome and saves quite a bit if you want to watch your money.

Now on to a church. There is a very large modern Roman Catholic church with many outbuildings. There is no one in the Pfarrer house. Next to it, in a large building for children and the elderly of the Diocese of Osnabrück, some administrative ladies are present. One does want to make a phone call after an explanation of our pilgrimage and that we are looking for a place for the night, there is no one who can give a good answer and several are already on vacation. She also does not dare to give us a place in the garden, because the authority is not there. She refers us to the evangelical church a little further on, which may be able to help us.

We continue a bit wearily and come across the multi-sided church building. There are women in here too. And again the call is made. Now a woman from the board will come and help us find a nice spot in the garden behind the church near a beautiful weeping willow. I'm going to set up the tent right away.
She likes that we are there as she has also made cycling holidays herself and recognizes things from living out of your bag.

She leaves and returns a moment later with the key to the building where we can take a shower. Absolutely beautiful and very fresh.

Gypsum gets some food and drink from the shop and half a chicken at a stall.

Delicious food on the rug in the grass.

The woman will come back later for closing and she will come back for us again in the morning. Another hospitable person.

We rearrange the bags a bit and go into the tent at dusk. Nice and on time.

See you tomorrow

Ik geniet zo mee, wat een avontuur zeg, hoeveel kilometers hebben jullie er inmiddels op zitten

Astrid 2022-06-30 13:45:43

Steeds verder van huus, maar nog lang niet op de helft. Petje af en wij wensen jullie alle drie veel bosrijke paden en schaduw.

Toos en Gerhard 2022-06-30 14:10:31

Nog maar een paar dagen onderweg..... maar nu al worden we gegrepen door de verhalen herkenbaar van o.a. Pieterpad, Noaberpad, en rothaarsteig. succes.

Hans en Margaret Jorna 2022-06-30 14:18:04

Ha maatjes het avontuur begint te leven.! En wij leven mee ! Tot morgen loop.ze !

Annie Wolken 2022-06-30 14:27:25

Geweldig, kan niet wachten op nieuwe berichten. Mooi dat we zo mogen meegenieten. Top hoor

Trien 2022-06-30 14:36:22

Wat weer een mooi verhaal❤

Maryjanda 2022-06-30 14:42:00

Prachtig! En die kersen onderweg zo lekker😋 Mooie foto's ook! Veel succes🍀🥾🥾 en een dikke knuffel voor Maurice🐾😍

Alie 2022-06-30 14:44:14

Zo mooi om het reisverslag.elke dag te.lezen.