Dag 43 Mappach -Zell 26,4 km

Duitsland, Zell

Pas om 8:45 word ik wakker op de slaapbank T het was ook knap aan de late kant vannacht maar ook gezellig. David en Andrea tref ik al in de keuken aan en ze maakt gelijk een kop koffie en serveert ontbijt onder het afdak.
De dochter Lisa komt er even later uit en later de zoon Simon, ik krijg nog wat lekkers mee voor onderweg en geef natuurlijk aan deze lieve mensen een klompje.
We nemen afscheid met een knuffel en maken wat foto’s.

Op pad belt de dochter alweer dat ik mijn onderbroek wel ik had buiten gehangen heb laten liggen. Ik loop terug en David wou hem al op de motor brengen. Wel lachen en dan krijg ik ook nog een ketting met kruis van bedevaartsplaats Alttötingen. Ik vind dat heel bijzonder en hang hem gelijk om mijn nek.

Ik ga op pad het bos weer in en tref midden in t bos een Maria kapel aan. Het blijkt dat de stichter begharden in 1200 vanuit geloofsgemeenschap kwam uit Holland.
Gips my belt ook lang met me en ze is ook aan de wandel, morgen word ze behandeld. Ik hoop dat ze spoedig hersteld en weer aansluit.

Weer verder over verschillende wegen op naar Reichenbach waar een klooster boven op een berg staat.
Die je al van ver ziet.
ik hoorde dat er nog nonnen wonen en ik klim er omhoog via vele trappen.
Goed zweten tref ik een hekdeur die dicht zit. Wel een bel met speaker.
De vrouwen stem aan de ander kant zegt dat ze hier niet open kan doen en ik moet weer naar beneden de andere kant omhoog en dan kan ik binnen komen.

Helemaal rond het grote bouwwerk weer trappen op kom ik aan bij de kloosterkerk prachtig van binnen in romantischer Barrok stijl.
Dan zoek ik de vrouw bij de poort want daar kan ik ook stempels krijgen maar ik vind het slecht. Uiteindelijk een vrouw bij een gebouw met een geestelijk gehandicapte man. Het blijkt dat de broeders (dus geen nonnen ) er al drie jaar niet meer wonen maar nu verzorgingshuis voor deze mensen.

Bij een barretje intern ga ik wat drinken
Een v/d bewoners komt wat op mij af en ook al versta ik zijn taal niet echt hebben we wel lol. Dan wijst hij naar de rugzak en de klompjes. Ik geef hem een paar en hij is gelukkig als een kind.

Weer op pad met dikke klimmers en tis ook weer goed warm erbij. Ik kom weer in een gebied met veel dikke felsen. Een hele bijzondere is de Pfafenstein een grote ronde kei met een kruis boven op andere enorme stenen. Hier ga ik mooi een tijdje bijzitten.

Nog een stukje van 3…4 km en ik bereik weer een plaats “Zell” hier staat een grote RK kerk naast een bierbrouwerij en als ik er aan kom van boven een toren ruïne.

Ik zoek de pastorie op en de deure sted loss dus ik bel aan en roep een paar keer goeie dag. Geen gehoor dus loop ik wat rond. Ik denk ik wacht anders wel op pastoor en dan hoor ik boven wat. Een jonge vrouw contact via raam en er komt een grove kerel aan. Hij blijkt vluchteling te zijn met zijn familie uit Ukraine. Via de slimme telefoon en vertaler er op komen we zover dat hij een vrouw belt vd kerk.

Mevr Margot komt even later en ze wil me wel helpen aan onderdak maar kan niet beslissen.
Ze belt met pastoor maar die woont verderop en is niet bereikbaar dan een andere en het duurt lang.
Ze verteld dat ze door het bisdom veel zijn gewaarschuwd voor slechte mensen en bedriegers.
Ik laat alle papieren zien en ze krijgt mijn blog.
Dan belt de pastoor en het is oké. Ik mag in het jeugd gedeelte slapen. Das mooi. Er staan wat banken en flink wat kisten bier. Je blijft ook wat aan de vloer plakken maar dat vind ik grappig
Ze hebben hier vast wel lol.
Ik mag gebruik maken van wc en ze geeft me nog drinken en een grote cake.
Weer een aardig mens.

Ik gooi de slaapzak mooi op de bank.

Monique 21 km Anloo

Vandaag is het zondag en wil ik even een flink stuk lopen zo omstreeks 20 km

Gisteren al een leuke route uitgezocht in de buurt van Borger waar de paarden staan zodat ik naderhand daar langs kan gaan om ze te knuffelen.

De dag dat wij gingen vertrekken 26 juni had ik als verassing voor Barry het pelrgimgebed (lied) laten vertalen naar het Drents en dit werd tijdens de kerkdienst speciaal gezongen door Thalita de vrouw van Barry zijn beste vriend Alex.
Marlies die sinds 4 jaar een vriendin van mij is geworden nadat zij een relatie kreeg met dr anders E (dit zijn ook de vrienden de me hebben opgehaald afgelopen weekend) Marlies heeft ervoor gezorgd dat dit werd vertaald en dat is gedaan door Hans Katerbarg de vriend van haar moeder.

Hoop dat Julie het nog kunnen volgen.

Als ik onderweg met de auto erheen rijd kom ik bij Borger langs en denk dan tis best nog wel een eindje van Westendorp af waarom geen route hier zo in de buurt is maar dan zie ik de foto’s weer voor me en besluit verder te gaan.
Oeps ik denk ineens ben mijn muggenspray vergeten en dat is niet goed want de steekmuggen houden van me, maar ik dacht ach als het niet wil zijn er genoeg mensen die lopen in het bos en misschien heeft iemand wat bij zich vragen staat vrij toch!

Bij Anloo de auto geparkeerd en ik begin aan mijn route, na een 800 meter kom ik wat in de bossen terecht en zie ik twee mannen staan en daarachter nog meer vrouwen en mannen, dus ik denk ik vraag of ze misschien muggenspray hebben.

Dus ik vraag aan ze en ze geven als antwoord we hebben wel een openlucht kerkdienst in het Drents voor je.
En me nog steeds een beetje pelgrim voelend denk ik alles wat op je pad komt moet je doen, dus besluit ik te gaan zitten. Ik loop langs een statige grote man die de dominee is en ik kreeg de nijging om hem een hand te geven want normaal als ik in de kerk kom voor mijn werk geef ik altijd een hand maar bedacht me en ging zitten.

Ik komt te zitten naast een leuk stel en ze zien Maurice en ik zeg zo dat we wandelaars zijn en normaal nu met een tocht liepen, ho zegt de man dat heb ik gelezen. Hoe leuk is dit alleen herkennen ze mij niet maar dit is eigenlijk altijd zo. Als we ergens zijn dan zien ze Barry en zeggen langs me heen wijzend die is naar Rome gelopen en soms zeg ik maar ik liep ook mee hoor.:-)

Dan begint de dienst en iemand verteld een verhaaltje en stelt de dominee voor Hans Katerbarg en ik denk verhip die naam ken ik dat zal toch niet echt zo zijn hè, want als dit deze man is heeft hij voor mij het pelgrimsgebed vertaald, dat zou toch wel bizar zijn nu net ik het best wel emotioneel moeilijk en zwaar vindt om alleen te zijn bij ons thuis.

Ik stuur een berichtje naar Marlies en vraag deze Hans Katerbarg die mij heeft geholpen is dat toevallig een dominee en ze zegt jah, en ik denk nee echt waar dus hoe bestaat het en ik krijg kippenvel.

Ik vroeg zo mag ik wat zeggen en dat was goed en toen vertelde ik dus aan de mensen hoe toevallig deze ontmoeting was en dat de dominee dit voor ons had gedaan. En dat ik die nu zomaar op een spontane wandelroute tegen kom. Hans de dominee moest enorm lachen en ga me een hand, naderhand komt dus een vrouw naar me toe en zegt ik ben de moeder van Marlies en we omarmen elkaar en praten wat met elkaar waarbij ze vraagt wil je vanavond na je wandeling bij ons komen eten en daar zeg ik geen nee tegen.

Als je nog steeds niet geloofd dat toeval bestaat dan is dit wel het bewijs en ik dacht zaterdagavond nog we hebben zoveel mooie ontmoetingen maar eentje zoals de tweede dag naar Rome hebben we nog niet gehad en dan dit de volgende dag krijg je dit.

Het sterkt me dat ik denk alles komt goed morgen ik ga naar Delden toe en ik hoef niet bang te zijn want we moeten vertrouwen hebben.

De wandeling was ontzettend mooi en zeer zeker een aanrader de doofheid in mijn been voel ik niet tijdens het bewegen, maar na 21 km komen de bekende pijntjes weer.

Morgen toch een beetje uitrusten en mag ook niet alleen ernaar toe dus Sjoerd gaat met mij mee.

Ik laat het je morgen weten hoe het is gegaan.

Hier nog één met kippenvel Monique! En in jouw stuk las ik een naam waarvan ik dacht: dat kan geen toeval zijn, nu voor mij dan. Haar naam betekent: meisje. Voor mij een speciale naam. Dankjewel voor delen van je Anloo verhaal. Alles is met elkaar verbonden, Shine 🦋❣

Thyti 2022-08-08 18:10:50

Dag zielsmaatjes . En dank voor jullie beider verslag . ! Twee belevenissen zo ver van elkaar ! Met raakvlakken! Gelukkig . Voor Barry hou vol en wandel ze . Voor Monique sterkte in Delden ( top dat je wat kilometers hebt gelopen.) GROETJES en Poot voor Maurice !

Annie Wolken . 2022-08-08 18:12:49

Hier ook iemand met kippenvel bij het lezen van beide verhalen, maar in het bijzonder van Monique. Wat een onvoorstelbare ontmoeting! Zaterdag hebben ze bij het uitzwaai feest van Daf het pelgrims lied ook weer gespeeld in dezelfde samenstelling als bij jullie. Monique vandaag ben je dus geholpen. Ben benieuwd hoe dat was. Hopelijk kan je je snel weer bij Barry voegen. Neem wel je tijd om goed te herstellen.

Marja L 2022-08-08 18:32:26

Oh jongens, ik vertrouw erop dat jullie 3 weer verder gaan❤️

Linda 2022-08-08 19:36:12

Wauw voor beide verhalen, wat jou betreft Barry niet teveel aan de vloer blijven plakken hoor. Monique dit is echt geen toeval meer maar heeft gewoon ze moeten zijn, vandaag heb je je behandeling gehad hopelijk blijft het zo crescendo gaan maar neem wel je tijd. sterkte met alles

Akkie 2022-08-08 20:19:26

Voor Barry een opsteker, om in je eentje in "het vreemde" te lopen. Voor Monique ook veel bewondering, dat je toch de draad weer oppakt👍 En ik heb inmiddels ook antwoord op mij vraag, waar nu toch Maurice gebleven was....dat is me ontgaan, maar Barry hoorde ik er niet meer over. Maurice is dus bij Monique☺️ Zet 'm op jongens!!

Marjon Estié 2022-08-08 20:26:20

Ja gaat zeker goed Monique komen.

Annie Knol Kolthof 2022-08-08 20:37:50

Wat een prachtig verhaal, deze dag doet je vast goed en geeft vertrouwen. 🍀🍀🍀🍀

Margreet 2022-08-08 21:03:23

Wat een mooie ontmoeting Monique! Dat geeft je extra moed. Hoop dat het snel beter met je gaat!

Evelien de Ruijter 2022-08-08 21:11:54

Het blijft leuk jullie verhalen te lezen! 💖💖 Een goede reis weer morgen en heel veel succes met de behandeling!!

Ton en Marion 2022-08-08 21:38:21

Hopelijk gaat de spuit goed werken en kun je binnenkort naar Barry. Samen jullie doel bereiken en gezond en wel terug komen. We wensen jullie het allerbeste en veel avonturen onderweg! Her was heel bijzonder om elkaar te ontmoeten! Lieve groet van ons. ❤️

Marion en Hans 2022-08-08 23:02:10

Prachtig, elke dag weer de verhalen en de bijzondere mensen die jullie ontmoeten of het nu in Duitsland of in Drenthe is. Barry veel wandelplezier verder en voor Monique sterkte met de behandeling en hopelijk kunnen jullie binnenkort weer samen verder trekken.

Henny 2022-08-09 09:02:41

Lieve Monique en Barry, ik leef mee met jullie dagelijkse tocht. Wel wat uit elkaar, maar toch samen. Voor elk vraagteken komt voor jullie beide toch weer een goed antwoord, een goede oplossing. Jullie reisverslag geeft mij veel steun. God zegene jullie op jullie reis naar Jerusalem.