Dag 28: Falkenberg in de regen en gekte bij Gekås

Zweden, Mjöbäck

Ayoub is jarig en als hij net wakker is hebben we hem toch even aan de lijn. Gelukkig maar, is altijd jammer genoeg dat we de verjaardagen van hem, Aya en Wendy moeten missen door de vakantie.
Daarna rijden we naar de kust, naar het plaatsje Falkenberg. Het ligt op de plaats waar de rivier de Ätran in het Kattegat uitmondt. Falkenberg is een populaire toeristenbestemming in de zomer en het belangrijkste strand van de stad is Skrea strand, waar we de wagen parkeren. Maar aan het strand hebben we weinig. We stonden vanochtend op met regen en daar is de hele dag geen verandering in gekomen. De afwisseling was dat het soms zacht en dan weer hard regende. Maar goed, we laten ons niet kennen en gaan toch voor een flinke stadswandeling. Die brengt ons best langs mooie plakken, maar het is vandaag toch echt wel mistroostig.
In het centrum nemen we bij Wayne's een koffie en gaan weer voor een buffet bij de Royal Thai.
Door de regen wel mooie foto's van de plaatselijke flora kunnen maken.
Voor de Relive impressie van de wandeling zie > https://www.relive.cc/view/vKv2YX7JEoq

Na de wandeling gaan we door naar de Gekås in Ullared .
Ullared AB is een Zweedse superstore in Ullared, Zweden, opgericht in 1963 door Göran Karlsson als Gekås Manufaktur. Met een totale winkeloppervlakte van ruim 30.000 m2 plus een opslagruimte van 50.000 m2 op slechts een paar honderd meter afstand. De gemiddelde klant legt 150 km af om bij de winkel te komen. De winkel heeft onlangs een camping en een motel geopend voor langeafstandsreizigers. Het staat erom bekend conventionele advertenties te vermijden, in plaats daarvan te vertrouwen op mond-tot-mondreclame. De gemiddelde klant is een vrouw van 43 jaar en koopt voor ca. € 450 en bezoekt de winkel twee keer per jaar. De langste wachtrij buiten de superstore ooit werd geregistreerd op 30 oktober 2010, toen de wachtrij langer was dan 1,4 km.
Al zijn wij niet de gemiddelde bezoeker, we willen toch even kijken of er een leuke trui of jas valt te scoren. Als je aan komt rijden schrik je al van de parkeerplaatsen. De Efteling is er niets bij. En dan de drukte en gekte in de winkel. Ondanks dat we nog wat hebben rondgeneusd waren we er weer snel weg. Van die drukte wordt je gewoon een beetje peu nerveu. Ze moeten het geen Gekås noemen, maar gekte.

Terug in onze stuga horen we dat Aya niet lekker is. Altijd vervelend als de kleintjes niet lekker zijn. Laat het maar snel weer OK zijn.
We gaan inmiddels wat eten en als we net klaar zijn klopt Peter, de eigenaar van Mandy's Inn, aan. Hij hoorde dat we geïnteresseerd zijn in Elvis, classic cars en de sixties en wil ons graag even rondleiden door de motelkamers. Graag dus. En wat een mooie zaken heeft hij daar. Alles origineel. Kleding van Elvis, Michael Jackson, Diana Ross, talloze foto's met handtekeningen, prachtige albumcovers, automodellen en andere zaken uit de 50's en 60's. Het was werkelijk fantastisch. De ontbijt- en dinerzaal is niet perse classic, maar zo perfect ingericht met koninklijk meubilair. Veel over de muziek gesproken en een tip voor een extra activiteit morgen.

Daarna lekker tijd om rustig op de bank te ploffen.

Weer: De hele dag regen, soms motregen en ook verl stevige regenbuien, kortom heel slecht. Temperatuur vandaag hooguit 15 graden.