Dag 6: Zwiesel en de jarige Ayoub

Duitsland, Zwiesel

Het is vandaag Ayoub zijn verjaardag. Hij zit met Aya, papa en mama bij zijn opa en oma in Marokko. Dus maar snel even Facetime opstarten. En wat zielig, arme Ayoub is helemaal ziek. En dat op deze leuke dag. Gelukkig had we het al eerder in NL gevierd met een bezoek aan DinoWorld.

Na het zielige gesprek een bakje koffie om even te verwerken. Daarna gaan we de Zwiesel zelf bekijken. Zwiesel is een stad in het lager Beierse district Regen en is een kuuroord met bijzonder goede lucht. De naam van de stad is afgeleid van de Beierse woordstam "zwisl" die verwijst naar de vorm van een vork. De vork van de rivieren Großer Regen en Kleiner Regen en het land dat tussen deze twee rivieren ligt, heet Zwiesel.
In het gebied van Zwiesel is een grote verscheidenheid aan mineralogische composities te vinden en vooral glasproducenten profiteren van de uitstekende hoeveelheid kwarts. De beroemdste mijnsite is de kwartsgroeve bij de berg "Hennenkobel" (de naam vertaalt zich als kippenhok) waar veel zeldzame en populaire mineralen werden gevonden. De mineraal Zwieselite, die daar te vinden is, is vernoemd naar de glasstad Zwiesel.
Het is vandaag ietwat regenachtig en daardoor ook niet veel te beleven in de stad. Een Glasmuseum hoeft niet zo nodig, dat hebben we vaker gezien.

Daarom later op de dag nog wat rondgelopen in de buurt van ons hotel, ruim vier kilometer van de stad zelf. Het hotel ligt echt in de bergen bij het gehucht Rabenstein. Gelukkig heeft het hotel ook een zeer goede wifi-ontvangst waardoor het 's avonds mogelijk is om met een biertje naar de wedstrijd Ajax-Sturm Graz te kijken. Een klinkende overwinning!