Dag 13: Via Hammerfest naar Alta

Noorwegen, Kuvika

Vandaag naar het zuiden. Gelijk lijkt het weer ook weer wat te verbeteren. We zien vandaag zowaar de zon volop. De temperatuur blijft echter aan de lage kant met 12 graden. Via de Noordkaaptunnel verlaten we het eiland Magerøya en besluiten eens naar Hammerfest te rijden.

Hammerfest is een stad met circa 10.000 inwoners in de provincie Troms og Finnmark in het noorden van Noorwegen. Hammerfest ligt op 70°39' NB, binnen de Noordpoolcirkel, maar heeft dankzij de Golfstroom een ijsvrije haven. Vanwege deze ligging binnen de noordpoolcirkel gaat de zon in de zomer ongeveer tussen 16 mei en 26 juli niet onder (middernachtzon) en komt de zon in de winter tussen 21 november en 21 januari niet boven de horizon. Het is weer een fraaie weg - met vele rendieren - naar de stad. we rijden naar het op de berg boven de stad gelegen restaurant dat helaas gesloten is. Maar hiervandaan wel een prachtig uitzicht op de stad, de haven en de baai. We rijden de berg weer af en parkeren aan de haven voor een kop koffie. Het is verder redelijk verlaten, het seizoen is ook hier al duidelijk voorbij.

We gaan rijden de weg een stuk terug en dan verder naar het zuiden, naar Alta en zoeken de Gargia Lodge op aan de Gargiaveien. Een verrassend mooie Lodge met uitzicht op de bergen. Het is zowaar nog lekker om in het zonnetje voor het huisje te zitten. De eerste keer!