Dag 10: Nashville country lessen

Verenigde Staten, Nashville

Heerlijk geslapen en vandaag weer een mooie dag in Nashville. Om 9 uur worden we door de trolleybus opgehaald vanaf de KOA en rijden naar downtown Nashville waar de medepassagiers voor de trolleytour zich bij ons voegen.

Het is opvallend hoeveel ziekenhuizen er zijn, maar Healthcare blijkt dan ook de grootste industire van Nashville te zijn. We rijden naar het Centennial Park en lopen daar even rond. Het is een groot stadspark ten westen van het centrum. Het was aangewezen als een openbaar park in 1903; echter, zwarten en kleurlingen werden tot 1960 uit het park verbannen. In het park bevindt zich ook het Parthenon. Het is een betonnen replica op gelijke schaal van het originele Parthenon in Athene. Het is gebouwd in 1897 voor de Tennessee Centennial Exposition. We rijden weer door alle streken van Nashville naar dowtown.

Genoeg gezeten, dus verder met een “guided walking tour” door dowtown Nashville. Een heel leuke tour over Broadway en aanliggende straten, met veel informatie. We bezoeken een originele T-shirt factory (haha) een rondleiding in de vroegere Grand Ole Opry, het Ryman Auditorium. Het auditorium werd in 1892 geopend als de Union Gospel Tabernacle. De bouw ervan werd aangevoerd door Thomas Ryman (1843-1904), een zakenman uit Nashville die verschillende saloons en een vloot rivierboten bezat. Ryman verwekte het auditorium als een tabernakel voor de invloedrijke predikant Samuel Porter Jones. Ryman had zich net bekeerd tot vrome christen en beloofde om de tabernakel te bouwen zodat de mensen van Nashville binnen konden komen voor een grootschalige revival. Het duurde zeven jaar om te voltooien en Jones hield hier zijn eerste dienst op 25 mei 1890. Jones wilde de tabernakel in Ryman’s eer noemen, maar Ryman ontkende het verzoek verschillende keren. Toen Ryman in 1904 stierf, werd zijn herdenkingsdienst gehouden in de tabernakel. Tijdens de dienst stelde Jones voor om het gebouw te hernoemen tot Ryman Auditorium, dat werd begroet met de overweldigende goedkeuring van de aanwezigen. In latere jaren ging de zaal steeds meer dienst doen als concertzaal door de fantastische akoestiek die er is. We krijgen een kijkje achter de schermen en in de kleedkamers die grootheden zich begaven. Hier gaan we zelfs nog on stage!
Via Tootsies bar, waar sterren als Kris Kristofferson, Willy Nelson, maar ook de Everly Brothers zijn ontdekt gaan we tenslotte naar Ernest Tubb Recordshop. Daar kopen we onze allereerste CD van Toby Keith, die op dat moment net uitkwam. Hier eindigt ook onze guided tour.

Na de lunch op Broadway gaan we in de middag naar het op loopafstand gelegen Country Musiic Hall of Fame, Hier maken we een heel leuke interactieve reis door de geschiedenis van Mountain- Blue Grass- en Country muziek.

Het is inmiddels laat in de middag geworden, eigenlijk te laat om op de trolley te wachten die ons naar de campground zal brengen. Maar we hebben geluk. Sandy, de dame van Grey Line tours die ons alle kaartjes had verkocht sloot haar kiosk en moest onze richting uit. Door deze prive chauffeuse werden we dan ook naar de campground gebracht. Tijdens de rit vertelt ze enthousiast over haar werk en wat ze daarnaast doet als songwriter voor Nashville artiesten.

Terug bij de camper moeten we ons snel omkleden voor de tocht met General Jackson over de Cumberland River. Op deze showboat hebben we ook het diner en (duurbetaalde) drank. De show die opgevoerd wordt geeft de geschiedenis van de country muziek weer en is uiteraard gelardeerd met het nodige patriotisme. De Starts and Stripes ontbreekt ook hier niet.

Aan het eind van de avond brengt de shuttle ons weer naar de KOA en zijn we een hoop (country) wijsheid rijker.