Dag 7: Van Pigeon Forge naar Chattanooga

Verenigde Staten, Pigeon Forge

Vandaag gaan we Pigeon Forge weer achter ons laten, maar niet nadat we nog even langs wat shops zijn gegaan en de Old Mill hebben bekeken. De Pigeon Forge Mill, gewoonlijk de Old Mill genoemd, is een historische gristmolen. Het ligt langs de Little Pigeon River en bestaat uit een molenhuis, een borstkas en een milldam, die allemaal in bedrijf zijn.
Nu een souvenirwinkel en een restaurant, maakte de Pigeon Forge Mill ooit deel uit van een klein industrieel complex, waaronder de ijzersmederij waarnaar de stad werd genoemd. De molen werd oorspronkelijk gebruikt om graan te malen - voornamelijk maïs, tarwe en haver - voor lokale boeren. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) heeft de molen verschillende weefgetouwen aangedreven die doek produceerden voor het leger. Aan het begin van de twintigste eeuw werd er een generator geïnstalleerd in de fabriek die tot 1930 elektriciteit aan het gebied leverde

Na de molen gaan we eerst naar de Walmart in Sevierville, de geboortestad van Dolly Parton. Het is vandaag eindelijk goed weer. In de middag zou de zon zelfs doorbreken en die hadden we de laatste week nog niet gezien.
Daarna gaan we via Knoxville (helaas geen tijd om daar te kijken) en langs de Tennesssee River naar Chattanooga. Net bvoorbij Sweetwater stoppen we voor de lunch en maken dan voor het eerst kennis met de Cracker Barrel. Cracker Barrel Old Country Store, Inc. is een keten van restaurant- en souvenirwinkels met een Southern country stijl. Het bedrijf werd opgericht in 1969; de eerste winkel was in Lebanon, Tennessee. De keten exploiteert circa 650 winkels in 45 staten.

Het menu van Cracker Barrel is gebaseerd op de traditionele Zuiderse keuken, en de inrichting is ontworpen om op een ouderwetse winkel te lijken. Elk restaurant beschikt over een veranda aan de voorzijde met houten schommelstoelen, een stenen open haard en decoratieve CrackerBarrelpngkunstvoorwerpen uit de omgeving. Cracker Barrel staat bekend om zijn partnerships met country-muziekartiesten. Het heeft aandacht gekregen voor zijn liefdadigheidsactiviteiten, zoals de hulp van slachtoffers van de orkaan Katrina en gewonde oorlogsveteranen.

Tijdens de jaren 1990 was het bedrijf het onderwerp van controverse voor zijn officiële houding tegen homoseksuele en lesbische werknemers en voor discriminerende praktijken tegen Afro-Amerikaanse klanten en vrouwelijke werknemers. Pas na 2004 voerde Cracker Barrel een non-discriminatiebeleid tegen met name de zwarte gemeenschap en later ook ten opzichte van de LGTB gemeenschap.

Na de heerlijke lunch rijden we verder naar het zuiden en tegen vijf uur zijn we bij onze campground, Lookout Mountain/Chattanooga West KOA. We hadden graag in Chattanooga bij de rivier willen kijken, maar door de hevige regenval de laatste weken en de flush floods die hierop volgden is de stad niet echt bereikbaar. Dit leidde ook tot de nodige opstoppingen op de weg naar onze campground.

We gaan wel nog even lekker genieten van de zon en proberen een kampvuur te ontsteken, maar helaas….. alles is veel te nat en voor een beginner valt dat niet mee. Maar goed, we hadden plezier genoeg.