Day 18: Van Arizona naar Utah

Verenigde Staten, Bear Wallow Lane

Het is bewolkt en kil. Via de fraaie highway 89A rijden we richting Flagstaff. Onderweg bij een van de Scenic Lookouts nog even van het uitzicht genoten en een paar kramen bekeken. In Flagstaff gaan we op zoek naar een station om het propaan aan te vullen. De komende dagen zitten we in stiller gebied en overnachten zonder voorzieningen, en de koelkast moet het blijven doen. Wat we echter vergeten is dat ook een aantal stations op zondag gesloten zijn. Daar hadden we geen rekening mee gehouden, al hebben we dat eerder ook al eens meegemaakt. Gelukkig is de U-Haul op onze route wel open. Deze truckverhuurder heeft bijna altijd propaan (ofwel LPG). En er staat dan ook een rij.

We gaan verder over weg 89 naar het noorden en laten de Grand Canyon, waar men binnen 24 uur sneeuw verwacht, links liggen. Verderop slaan we af naar Tuba City. Hier gaan we voor de lunch naar de KFC. Eigenlijk zijn we daar nooit geweest en we wilden dat deze vakantie toch eens proberen. Uiteraard alles gefrituurd maar niet onverdienstelijk.
We zetten onze weg voort over route 160, en de omgeving wordt steeds fraaier. Helaas staat er de hele dag aleen behoorlijke storm, waardoor het uitzicht soms nog wel eens door zandstormen wordt belemmerd.
We buigen af naar Monument Valley en daar valt het weer ook niet mee. We worden gezandstraald als we naar buiten gaan, al geeft dat ook een aparte blik op de vallei. Daar we eerder (en met mooi weer) Monument Valley al 2x hebben bezocht gaan we snel verder. Het aparte uitzicht van de steile highway met Monument Valley is wel weer de moeite waard.

We gaan via Mexican Hat, genoemd naar de rots die op een sombrero lijkt, door naar Goosnecks State Park. Minder druk, minder kleurrijk, maar net zo fraai als Horseshoe Bend bij Page. De San Juan River loopt hier door de canyon en zal later in Lake Powell uitkomen. We staan met de camper op 10 meter van de rand en hebben dan ook de hele avond een prachtig uitzicht.

Weer: Een bewolkte dag.Temperatuur rond de 17 graden.