Dag 5: De Gorges en Cascades van de Haut-Jura

Frankrijk, La Pesse

Vandaag waren we al vroeg op, het was nog behoorlijk kil buiten doordat de zon nog niet over de bergen was. Dat gebeurd na 9 uur en dan stijgt de temperatuur in 10 minuten gevoelsmatig direct met 10 graden. Gelijk vergezellen diverse vlinders ons in de tuin.
Eerst dan een gezond ontbijt en daarna een heftig potje Jeu de Boule waarbij de ballen in de wildernis verdwijnen.....

Na de koffie vertrekken we richting Saint-Claude. We hebben daar in de omgeving 3 hikes op het programma staan en de eerste is er een naar de Gorges en Cascades du Flumen. Een mooie wandeling naar een dal met prachtige waterval. Achter in het dal, dat overheerst wordt door toppen van meer dan 1000 meter, lijken de watervallen van Flumen alleen over de wereld te heersen. De Flumen, “rivier” in het Latijns, ontstaat door het afvloeiende water uit het meer van Lamoura en de Hautes-Combes. De wandelng is ongeveer 4,5 km.

Alvorens we naar de 2e wandeling gaan eerst even een korte picknick stop en dan richting Cascade de la Queue de Cheval, oftewel de Paardestaart Waterval. Een korte maar naar wat bleek een zeer vermoeiende wandeling. Slechts 2 km, maar wel meer dan 110 meter hoogteverschil over rots- en bospaden. Daarnaast is deze waterval ook al bijna drooggevallen, dus de Paardestaart werd een minilokje. Het stijgen op de terugweg in de brandende zon maakte het niet makkelijker.

Niet ver van de Cascade de la Queue de Cheval ligt de Gorges de L'Abime en Cascade des Combes. Deze 3e tocht is zeker de moeite waard.
De Gorges de l'Abime zijn een van de mooiste locaties in het Natuurpark Haut-Jura. Zoals de naam al doet vermoeden, worden deze kloven doorkruist door de tumultueuze waterstroom van de l'Abime rivier. Het pad is vrij goed aangelegd, met loopbruggen op verschillende plaatsen voor de veiligheid.
De kloof van L'Abime geeft een heerlijke verkoeling tussen de rotsen met het stromende water over een uitgezet pad. Vanuit de kloof gaan we echter door de bossen verder. Dat is een duidelijk wat slechter natuurpad wat ons uiteindelijk brengt naar de Cascade des Combes. Deze waterval is zeker de moeite van het klimmen waard.
Vanaf de waterval zijn we snel bij de wagen en gaan dan retour naar de gîte, waar we om 6 uur eerst maar eens een bakkie koffie nemen. Naast alle flessen water hebben we daar nog geen tijd voor gehad.

Weer: Het wordt eentonig maar het was weer een prachtige dag met veel zon en een temperatuur rond 26 graden. Nadat zon achter de bergen verdwenen is daalt de temperatuur weer snel.
Km gereden: 66, totaal 1280 km.