Dag 23: Hjo en de bizons

Zweden, Örebro County

Vanmorgen in huis wat koffie gedronken. Buiten regent het continu, gelukkig niet te hard. Om half 12 vertrekken we richting Hjo. Direct na 100 meter komen we een tweetal kraanvogels tegen en 2 km later een hert dat voor ons wil oversteken, maar dat wijselijk op het laatste moment toch maar niet doet.
Zonder het te weten rijden we na 10 km het plaatsje Forsvik in en stoppen bij een paar mooie oude industriële gebouwen. En dat blijkt te kloppen. Het is een museum Forsvik Bruk, een gewezen molen die al 600 (!) jaar allerlei soorten industrie herbergt, afhankelijk van de vraag. De activiteiten van de molen bestonden uit een malerij, zagerij, hamersmederij, houtschuurmachine, gieterij en mechanische werkplaats. Leuk om te zien.
Na een uurtje gaan we verder naar Hjo en slenteren door dit doorgaans gezellige stadje aan het Vättermeer (Vättern). Maar het weer is verschrikkelijk, we vluchten al snel een koffiebar in. Na een poosje moeten we dan toch weer door, want we hebben nog een afspraak. Het komt nu echter met bakken uit de hemel en het meer gaat als een wilde zee tekeer.
Na enige tijd zijn we gelukkig weer bij de auto en gaan met een korte omrit naar onze afspraak, de bizonfarm 🦬 🦬 in Gate. We zijn daar bijtijds en gelukkig is het minder hard gaan regenen.
Om 16:00 uur begint onze safari, een soort huifkar voorgetrokken door een tractor 🚜 die ons door de Zweedse “prairie” rijdt. Er zijn daar echt heel veel bizons en - net als de elanden - kunnen we die met wat takken voeren. Het was maar een korte safari van 40 minuten, maar erg leuk.
We gaan daarna terug naar Hjo. Het is droog en voorzichtig komt de zon ☀️ erdoor. Het maakt alles zoveel mooier. We gaan op zoek naar een restaurantje en vinden er een aan het water vlak naast het centrale plein van Hjo. Heerlijk eten, vriendelijke bediening en een prachtig uitzicht. Dat is vakantie!

We nemen de binnenwegen terug naar ons verblijf om wellicht nog een eland te zien. Helaas, maar we komen wel twee zeer fraaie herten 🦌 🦌 tegen. Alles toch niet voor niets.

Weer: Zwaar bewolkt en veel regen. pas na 17:00 komt er wat zon. Temperatuur vandaag amper 16 graden.