Dag 11: Brattfallet en de Halgåleden

Zweden, Bergsäng

Vandaag een rit naar het ten noorden van Ekshärad gelegen Brattfallet. De waterval Brattfallet ligt in de rivier de Halgå. De hoogste val is 10 meter hoog en ligt aan het begin van een diepe kloof. Tegenwoordig is het een bezienswaardigheid en het startpunt van een aantal wandelingen. Er starten diverse wandelingen en wij hebben er via Komoot de fraaiste uitgekozen.. In de winter is de waterval vaak bevroren en zijn er bizarre ijsformaties ontstaan. Toch zijn Brattfallet en de Halgå niet altijd een bezienswaardigheid geweest. De rivier is, net zoals veel rivieren in Zweden, tot het eind van de jaren 70 gebruikt voor houttransport. Hierbij liet men boomstammen de rivier afdrijven om ze uiteindelijk op een plek te krijgen waar ze verwerkt konden worden. Iemand die zich bezig hield met het transport van hout werd een flottare genoemd.
Deze prachtige waterval ligt ten noorden van Ekshärad en kan erg krachtig zijn, zoals ook tijdens ons bezoek. Je kunt goed zien hoe de natuur invloed heeft gehad op het landschap. Na de waterval, stroomt de rivier verder door een kloof. Over het ravijn is in 1923 een stenen brug gebouwd, de Valvbro (bro/bron is Zweeds voor brug)..
Zie de Relive wandelen bij Brattfallet https://www.relive.cc/view/vrqDYX1GVwv
Na de waterval maken we een omrit door het fraaie gebied tussen Eksharad en Hagfors en bezoeken nog even de Acksjön (Ackmeer) welke vlakbij onze stuga ligt. Nog even rondgelopen en dan weer tijd om terug te gaan. Het is etenstijd.

Weer: Bewolkt maar droog. Temperatuur vandaag 19 graden.