Dag 14: De markt in Terrasson-Lavilledieu en gedonder aan het Lac du Causse

Frankrijk, La Chapelle-Aubareil

Met de zonnestralen die naar binnenvallen worden we rond 8 uur wakker. Heerlijk weer en we kunnen dan ook lekker buiten ontbijten en koffie drinken. Het is zelfs zo warm dat we de parasol nodig hebben.

Na de koffie vertrekken we naar Terrasson-Lavilledieu voor de wekelijkse boerenmarkt. De plaats, vlakbij de departementen Corrèze en de Lot, is een toegang tot de Périgord noir en de Dordogne. De rivier de Vézère doorkruist de stad en wordt hier mede gevoed door twee van de zijrivieren, de Elle in het noordwesten en de Coly in het zuidwesten. In het centrum van de stad is vandaag de wekelijkse boerenmarkt. De markt is rondom de rivier de Vézère en op de fraaie brug. Deze brug, Pont Neuf, gaat in de tijd terug tot in de zesde eeuw. In de loop van de jaren meermaals hersteld en gerestaureerd. Tegenwoordig is het nog een voetgangersbrug waar vanaf we een prachtig uitzicht hebben op de rivier en de stad.
De markt zelf is echt bedoeld voor de lokale bevolking. Er zijn nagenoeg geen souvenirartikelen te verkrijgen maar volop lokale producten als kaas, noten, groente, fruit e.d. De perziken 🍑 🍑 zien er te verleidelijk uit om te laten liggen en we kopen er een paar. Het centrum van het dorp en de markt zijn niet erg groot, dus na ruim een half uur hebben we de stad van God wel gezien.

We rijden 20 km verder de Corrèze in naar het Lac edu Causse voor een wandeling rond het meer van 7 km. Na een klein half uur betrekt de lucht behoorlijk en begint het te donderen. En niet veel later blijft het donderen en besluiten we voor de veiligheid maar terug te keren. Met de eerste regendruppels op ons hoofd zijn we bij de wagen en gebruiken de kofferbak als lunchcafe. Heerlijk die perzikken. Maar de regen begint harder en harder te stromen. De bomen zwiepen en her en der breken takken af. Over alle kronkelwegen nemen we de snelste weg terug naar ons huisje. De verwachting is immers dat het blijft regenen.
Maar....zoals verwachtingen er vaker naast zitten, ook nu. Zodra we bij het huisje zijn breekt de zon weer door en geeft ook de weerberichten voor de rest van de dag zon. Heerlijk dan maar genieten met een stukje kaas 🧀 en een wijntje 🍷 in de Franse zon. In de namiddag nog wel even een stukje nabij het huis 🏡 lopen en de natuur bewonderen.

Petanque stand: er was een tie-breaknodig voor de beslissing, en het blijft spannend, de stand is nu 7-5 in het voordeel van de BN'er.
Weer: We staan op met zon en 24 graden bij de koffie. Als om 13:00 uur de regenbui losbarst daalt de temperatuur naar 16 graden om later op de middag weer naar 23 graden te stijgen.
KM gereden: 81, totaal 2515 km.